۰ نفر
۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
اجتماع پزشکان بدون مرز مسلمان

جلسه پزشکان بدون مرز مسلمان بامداد روز چهارشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ برگزار شد.

جلسه پزشکان بدون مرز مسلمان به منظور رسیدگی به نیازهای پزشکی ودرمان شیخ زکی زکی و همسرش که نزدیک به دو سال در زندان نیجریه قرار دارند ،  با حضور دبیر کلً محترم این انجمن ، جناب آقای دکتر نیکنام ، دکتر هادی انصاری ، دکتر حسن زاده ، دکتر محمد مهدی جعفری ، دکتر مجید حمید زاده ، دکتر عرب خردمند، دکتر هادیان ، دکتر شعبانی، ونمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، سازمان هلال احمر ، وزارت امور خارجه ، دفتر مطالعات وزارت امور خارجه ، در ساختمان ویژه خود واقع در بلوار کشاورز - نبش خیابان قدس تشکیل گردید.

در آغاز جلسه ، آیاتی از کلام الله مجید قرائت گردید ، وسپس جناب آقای دکتر نیکنام ، دبیر کل بنیاد ، سخنانی را در راستای شرایط جسمانی شیخ زکی زکی ، وهمسرش ،که فعًال مسلمان نیجریه ای بشمار می روند ، ارائه نمود.

سپس اینجانب با اشاره به روابط خود با این شخصیت که نخستین بار در سال ۱۳۷۵ شمسی در مدینه منوره آغاز گردید وسالها وتا پیش از ممنوع الخروج شدن او از کشورش ، ادامه داشت ، به حساس بودن شرایط کنونی منطقه وحساسیت نشان دادن دولتها به ایران ، از بیم دولت امریکا ، مطالبی ارائه نموده وتاکید بر این داشتم که اقدامات این بنیاد باید با آرامش کامل و استفاده از تبلیغات انسانی صرف ، صورت پذیرد. که در این راستا راهکارهایی را پیشنهاد نمودم.

از آنجا که شرایط حساس منطقه وایران از سویی ، ووخامت اوضاع جسمانی این دو زندانی ، با اطلاعاتی که در دست داریم ، وخیم بنظر می رسد ، می بایست به گونه های گوناگون ، دست به دامان موسسات کشورهای دیگر از جمله هلال احمر نیجریه ، بعثه های پزشکی کشورهای اسلامی ، جامعة المصطفی برای ایجاد هرگونه ارتباط ، برای رسیدن به اهداف انجمن که همانا درمان این دو زندانی محروم از حدًاقل امکانات پزشکی وانسانی می باشد ، دست یابیم.
همکاران وحاضران هریک نظراتی را در این راستا ارائه نمودند که در جلسه بعدی ، تصمیم گیری نهایی صورت خواهد پذیرفت.


انجمن یا بنیاد خیریه بین المللی پزشکان بدون مرز مسلمان ودوستدار اهل بیت ع ، سازمانی مردم نهاد ، غیر دولتی ، غیر سیاسی وداوطلبانه بشمار می آید.

حوزه عملکرد این بنیاد ، مبتنی بر فعالیت های بین المللی ، انسان دوستانه ، متمرکز بر دانش پزشکی، با مأموریت ارائه خدمات بهداشتی وپزشکی از طریق ایجاد مشارکت بین المللی است. گسترش همکاری با سازمانهای بین المللی ، توسعه همکاری با پزشکان صاحب صلاحیت وعلاقمند ، انجام پروژه های کاربردی در حوزه سلامت در علوم وابسته به پزشکی ، بدون در نظر گرفتن گرایشهای قومی ، سیاسی ، جغرافیایی ، دینی و...، با درس آموزی از مکتب اهل بیت ( علیهم السلام ) وعنایت به کرامت ذاتی انسان ، از دیگر فعالیت های این انجمن ، ودر جهت کاهش دادن به دردها ونیازهای محرومان ومستضعفان در اقصی نقاط جهان است.

پزشکان بدون مرز (به فرانسوی: Médecins Sans Frontières)  که به ( M S F  ) مشهور است سازمانی غیردولتی (NGO) ، یا به عبارتی ، ( مردم نهاد ) پزشکی بین المللی بشردوستانه است. این سازمان که اولین بار در سال ۱۹۷۱ میلادی در فرانسه تشکیل شد. آنها با پروژه‌هایی در مناطق درگیر با جنگ و کشورهای مبتلا به بیماری‌ های واگیردار فعالیت خویش را آغاز نمودند. بیش از سی هزار پزشک و پرستار محلی، کارشناس لجستیکی و مهندس آب و بهداشت در این سازمان کار می‌کنند. بیشتر این افراد به صورت داوطلب هستند. هم اکنون بیش از ۷۰ کشور از خدمات آنها استفاده می‌کنند و بیش از 90 درصد بودجه آن ، از اهداکنندگان خصوصی ، ونیکوکاران تامین می گرددکه در این میان ۱۰ درصد ، از کمک شرکت‌ها بدست می آید .
بودجه این سازمان ، سالانه حدود 1.63 میلیارد دلار است.

پزشکان بدون مرز در 1971 و در جنگ استقلال ( بیافرا  ) توسط گروهی از پزشکان و روزنامه‌نگاران فرانسوی تاسیس شد. موسسان سازمان تاکید داشتند خدمات آنها باید مستقل و بی‌طرف باشد. این سازمان خدمات خود را بدون در نظر گرفتن عقاید سیاسی، اقتصادی یا مذهبی نیازمندان ، ارائه می نماید. آنها محدودیت‌هایی برای میزان کمک‌های دریافتی از دولت ها در نظر گرفتند. سازمان پزشکان بدون مرز ، همواره با جنگ و بحران مخالف بوده و  تنها در سال 1994 و نسل‌کشی ( رواندا ) درخواست مداخله نظامی کرد.

این سازمان مراکز عملیاتی پنج گانه خود را در شهرهای آمستردام، بارسلونا، آتن، بروکسل، ژنو، پاریس قرار داده است ، که مرکز ژنو، محل جلسات بین‌المللی سازمان نیز بشمار می آید.

هم اکنون ، جوان لیو، پزشک چینی‌الاصل کانادایی،  ریاست  این سازمان را به عهده دارد . او که متخصص اطفال است از سال 2013 تاکنون در این سمت مشغول به خدمت است.

سازمان جهانی پزشکان بدون مرز ، به دلیل تلاش‌های پیگیر  در ارائه مراقبت‌های پزشکی در بحران‌های حاد، و بالا بردن آگاهی بین‌المللی از بلایای انسانی بالقوه، در سال 1999 میلادی ، توانست جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص بدهد. جیمز اوربینسکی، رییس وقت سازمان آن را دریافت کرد. همچنین سازمان پزشکان بدون مرز ، در سال 1996 میلادی نیز جایزه صلح  ( سئول ) را از آنِ خویش نمودند.

در این راستا سازمان وانجمن دیگری بنام پزشکان دنیا ، وجود دارد که توسط برخی از اعضای سابق پزشکان بدون مرز تاسیس گردیده است. پزشکان دنیا مردم نهاد بوده و این دو سازمان ارتباطی با یکدیگر ندارند.

پزشکان بدون مرز مسلمان ، از سال 1369 شمسی به منظور ارائه مراقبت های پزشکی و جراحی به آسیب پذیر ترین افراد در ایران به فعالیت پرداخته است. این سازمان در طول این سه دهه، خدمات گسترده ای را به کشورهای مسلمان خاورمیانه ، افریقایی وجز اینها از کشورهای محروم ارائه داده است.

گفتنی است که این جلسه ، که هفتاد وششمین جلسه هیأت مدیره پزشکان مسلمان بدون مرز بشمار می آمد ، در ساعت ۹/۱۵ صبح پس از بیش از دوساعت رایزنی ، با اشاره به دو آیه ۱۳ و ۱۴ سوره توبه از سوی جناب آقای دکتر نیکنام وقرائت سوره فاتحه به روان سردار رشید ، شهید حاج قاسم سلیمانی ودیگر همرزمانش ،  به پایان برده شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1341145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =