دروازه ای رو به زمان، رویایی تاریخی در غرب ایران! +تصاویر

شهر تبریز با مردمان غیور و مهربانش پر از جاذبه های بی مانندی است که کمتر کسی نظیر آن را دیده است.

سفر امروز ما در بخش ایرانگردی لست سکند، سفری به تبریز است و آشنایی با جاذبه تاریخی که علاقمندان زیادی را از اکثر نقاط جهان به خود جذب می کند: ارگ علیشاه! همراهمان باشید.

یکی از بلندترین و قدیمی‌ترین دیوارهای تاریخی کشور ارگ علیشاه است. این ارگ قدمتی ۷۰۰ ساله دارد و با توجه به یادداشت‌های جهانگردان تاریخی، ارگ علیشاه تنها بنای مرتفع تبریز در زمان خود بوده است که حتی از دوردست نیز قابل دیدن بود. ارگ علیشاه در ابتدا به صورت مسجدی عظیم بنا شد که در اثر گذر زمان، زمین‌لرزه‌های متعدد و نیز جنگ‌ها تا حدود زیادی تخریب شد. در حال حاضر، تنها بخش باقی‌مانده از این بنا دیوار مرتفعی است که به نام ارگ علیشاه خوانده می‌شود.

احداث این بنا ابتدا در فاصله سالهای ۷۱۶ تا ۷۲۴  هجری قمری توسط تاج‌ الدین علیشاه گیلانی از وزیران ایلخانان مغول آغاز به ساخت کرد. بنا به نوشته مورخان قسمت جنوبی این مسجد دارای طاق بزرگی بوده است و در تاریخ ذکر شده که علیشاه از معماران آن زمان اندازه طاق کسری را پرسیده و دستور داده که ۴ گز از آن بزرگ‌تر ساخته شود؛ البته پس از ساخت، طاق شکست و فروریخت و از طرفی، فوت علیشاه نیز از دیگر عوامل توقف ادامه ساخت بنا در آن زمان ذکر شده است.

بنای ارگ علیشاه یکی از شاهکارهای هنر معماری ایران به شمار می‌رود که عظمت آن در هنر معماری ایران و به عنوان نمونه‌ای از بنای اسلامی، کم‌نظیر است. 

منبع: لست سکند
2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1358616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =