۱ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
تعطیل‌کردن اقامتگاه‌های بوم‌گردی پاک کردن صورت مسئله است

درباره نامه ۳۷۲/۱۴/۹۸۲ مورخ هفتم اسفند مسئول نمایندگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خور و بیابانک که در پی نامه مدیر شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، پذیرش مسافر در تمام اقامتگاه‌های بوم‌گردی این منطقه از جمله روستای مصر و فرحزاد را به دلیل بیماری کرونا تا پانزدهم فروردین ۹۹ ممنوع اعلام کرده‌اند.

هر چند بدون شک وظیفه تک‌تک ماست در چنین شرایطی به حفظ سلامتی خود و دیگران بیندیشیم و در این راستا تلاش کنیم، اما با توجه به ابلاغ و تصمیم‌گیری دربارة تعطیل کردن اقامتگاهها چند پرسش دارم که امیدوارم مسئولان محترم پاسخگو باشند:

۱ـ با توجه به سخنان رئیس‌جمهور محترم در تاریخ هفتم اسفند و تاکید بر عدم تعطیل‌شدن فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی به خاطر ویروس کرونا، آیا این تصمیم با این اظهارات آقای روحانی همسوست؟

۲ـ با توجه به اینکه تعطیلات نوروز از بهترین ایام سفر محسوب می‌شود و بالطبع در میزان درآمد سالانه واحدهای اقامتی بسیار تاثیرگذار است، کارگرانی که در این ایام از مدیران اقامتگاه‌ها حقوق دریافت می‌کنند در صورتی که به‌خاطر عدم پرداخت حقوق و بیمه شاکی شوند بیمه و قوه قضاییه برای صدور حکم از بهداشت و درمان استعلام می‌گیرند و در تصمیم‌گیری، حقوق کارفرما رعایت می‌شود؟

۳ـ تکلیف تعویق پرداخت اقساط بدهکاران بانکی چه می‌شود؟ آیا نباید دولت در این زمینه دستورالعملی صادر کند و مهلت بیشتری به بدهکاران بدهد؟

۴ـ مدیرانی که به چنین نتیجه ای رسیده‌اند برای اثبات همدلی آیا حاضرند نیمی از حقوق و عیدانه خود را از ابتدای اسفند تا نیمه فروردین با صاحبان کسب‌وکارهایی که تعطیل می‌شوند تقسیم کنند؟ یا بهتر بگویم دولت چه پیشنهاد یا بسته حمایتی برای کسب‌وکارهایی که تعطیل می‌شوند، دارد؟

۵ـ با اقامتگاه‌ها یا اصنافی که مثل قبل پذیرش مهمان دارند و به کار خود مشغولند چگونه و مطابق کدام قانون برخورد می‌شود؟

۶ـ جمعیت شهرهای منطقه مانند جندق در تعطیلات نوروز تا دو برابر افزایش می‌یابد. آیا چنین موضوعی با فلسفه ممنوعیت پذیرش مسافر در اقامتگاه منافاتی مدارد؟

۷ـ آیا امکان این نبود چنین ممنوعیتی تا نیمه اسفند یا حداکثر ۲۵ اسفند اعمال می‌شد و در صورتی که وضعیت وخیم‌تر می‌شد، این ممنوعیت را تمدید کرد؟

۸ـ آیا با توجه به سرمادوست بودن ویروس کرونا، این امکان وجود نداشت در منطقه کویری خور و بیابانک به‌ویژه روستای مصر و فرحزاد، با تشدید اقدامات بهداشتی و افزایش نظارت، اقامتگاه‌های بوم‌گردی به فعالیت خود ادامه دهند؟

۹ـ و در نهایت اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سراسر کشور به‌ویژه در این منطقه، سال بسیار سختی را در پی تحریم‌ها، لغو بسیاری از سفرهای گردشگران خارجی به صورت گروهی و فردی، کم شدن آمار گردشگران داخلی به دنبال افزایش قیمت بنزین و ... داشته‌اند. اقتصاد بسیاری از افراد فعال در این صنعت، صددرصد وابسته به گرم بودن تنور گردشگری است. براساس آمار، منطقه خور و بیابانک دارای ۶۱ اقامتگاه بوم‌گردی است که ۱۸ از این تعداد در روستای مصر و فرحزاد قرار دارند. با توجه به تعطیل شدن اجباری این اقامتگاه‌ها از اواسط اردیبهشت به دلیل گرمی بیش از حد هوا، صنعت گردشگری بیش از پیش در حال نحیف شدن است. آیا ابلاغ تعطیل شدن بخش عظیمی از اقتصاد یک منطقه در قالب چند نامه دستوری، بیشتر از اینکه راه‌حل منطقی تلقی شود، پاک کردن صورت مسئله برای راحت‌تر کردن پیامدهای احتمالی آن برای مسئولان نیست؟

* فعال بوم‌گردی

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1359157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =