۵ نفر
۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
راهی ساده برای قطع انتقال کرونا در خریدهای روزانه

من یک دانشگاهی هستم، در خانه نشسته‌ام. فرزند مدرسه‌ای من هم در خانه است. تدریس خود را هم به صورت آنلاین انجام می‌دهم.

امروز دو ساعت کلاس برگزار کردم. دانشجویان با آرامش در خانه خود به درس من گوش سپردند. ما می‌توانیم به راحتی خود را قرنطینه کنیم و راه انتقال ویروس را کاملا ببندیم.
علیرغم تلاش‌هایی که در یک هفته گذشته انجام دادم که از خانه به بیرون نروم، به خاطر نیاز به خرید مایحتاج غذایی چندین بار مجبور شدم به میدان تره بار و سوپری‌های محله مراجعه کنم. متاسفانه سیستم خرده فروشی در ایران راه خرید عمده را بسته است. میدان تره بار بسیار شلوغ است و احتمالا انتقال ویروس از افراد ناقل در آنجا بسیار بالاست. میوه‌ها را روی پَلِت می‌گذارند. از کارگر تا مشتری به آنها دست می‌زنند و طبیعی است که انتقال ویروس به راحتی در فرآیند خرید صورت می‌گیرد. افرادی که بیرون می‌آیند برای آنکه خود را حفاظت کنند به دستکش و ماده ضد عفونی و ماسک نیاز دارند. تامین آنها در این شرایط حتی برای پیشرفته ترین کشورها ممکن نیست. ضمن آنکه خود آنها باعث آلودکی محیط زیست و انتقال ویروس می‌شوند.

یک راه ساده حذف مغازه و میدان تره بار به منظور کاهش تماس افراد با میوه‌ها و سبزیجات و عدم نیاز به بیرون رفتن است. برای این کار می‌توان نیازهای هر محله را مستقیما از میدان تره بار مرکزی با کامیون، وانت بار و نیسان به درب خانه‌ها انتقال داد. در این حالت میوه‌ها و سبزیجات فقط با صندوق، بدون نیاز به پلاستیک (در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ) عرضه می‌شوند. هیچ کس با میوه‌ها تماس ندارد. حتی می‌توان ابتکار به خرج داد و صندوق‌های ترکیبی درست کرد. افرادی که وظیفه توزیع دارند باید تست شوند که افراد سالمی باشند. وقتی که بار یک کامیونت یا نیسان کامل شد، کل بار را می‌توان یکبار ضد عفونی کرد و در روز مشخصی در هفته درب منازل توزیع کرد.
توزیع به مغازه دارها و میادین تره بار همان محله سپرده شود تا به کار و کاسبی آنها آسیبی وارد نشود. برای هر نیسان و کامیونت می‌توان یک نماینده بهداشت ناظر گذاشت تا مشتری‌ها و فروشنده‌ها هرگز با بقیه اقلام تماس مستقیم نداشته باشند.  

در این فرایند دلال ها حذف می‌شوند و جلوی سوء استفاده و گرانی گرفته می‌شود. با اجرای این طرح دولت می‌تواند به جنگ دو ویروس بروند، هم کرونا و هم شبکه دلال‌هایی که در ایران سالهاست با توزیع و انحصار توزیع باعث گرانی در کشور هستند. بخش زیادی از مردم به دلیل محدودیت‌هایی که برای کارشان پیش آمده است توان خرید ندارند. با این روش می‌توانید به مردم ایران کمک کنید تا مواد غذایی مورد نیاز آنها ارزانتر و سالم به دستشان برسد. از طرفی این روش توزیع باعث حذف میلیون‌ها پلاستیک می‌شود. در شرایطی که امکان جداسازی زباله به دلیل کرونا نیست، با حذف پلاستیک کمک بزرگی به محیط زیست می‌شود.
این یک ایده اولیه است که با چکش کاری و چند روز اجرا، اشکالات آن گرفته می‌شود.

* استاد دانشگاه تهران
* منتشر شده در کانال تلگرام نویسنده . ۱۲ اسفند ۱۳۹۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1360317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =