درخواست اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین از معاون رئیس جمهور

صادرات به مهمترین کشور هدف، دچار وقفه و مشکل جدی شده است. دولت، وزارت بهداشت و به ویژه دستگاه سیاست خارجی کشور می‌بایست به صورت هماهنگ مذاکرات جدی کارشناسی با طرف های عراقی را به قید فوریت در دستورکار خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ مهدی عبدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، موانع صادرات به عراق را با شیوع بیماری کرونا برشمرد و خواستار اقدام عاجل در این زمینه شد. متن نامه رئیس اتحادیه صادرکنندگان به این شرح است: 
جناب آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور 
با سلام و احترام
 همانگونه که مستحضر هستید کشور عراق یکی از مهمترین کشورهای هدف صادراتی ج.ا.ایران در شرایط کنونی، به ویژه در خصوص صادرات غیرنفتی بوده که حجم و نسبت قابل ملاحظه ای از درآمدهای ارزی کشورمان از طریق تجارت و ارتباطات گسترده با آن کشور حاصل می شود. از طرفی طیف گسترده ای از واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی، با اشتغال بالا وابسته به ادامه ارتباط بدون وقفه و مستمر با طرف های عراقی می باشند و هرگونه خدشه در ارسال و انجام تعهدات به هر دلیلی باعث از دست رفتن این بازار، جایگزینی رقبا و در نتیجه خسران مادی فراوان برای کشور و فعالان اقتصادی و متعاقب آن چه بسا بحران های اجتماعی، بیکاری و... خواهد شد.
پوشیده نیست که تحریم های ناجوانمردانه آمریکا از یک سو و نیز تصمیم اخیر شورای FATF در قرار دادن نام کشورمان در لیست سیاه از سوی دیگر، اندک فضای ارتباطی بانکی را مسدود کرد که بار روانی این مسأله در داخل نوسانات ارز را در پی داشت و در فضای خارج باعث تحمیل هزینه های بیشتر به جهت نقل و انتقال وجوه صادراتی خارج از شبکه بانکی به فعالان اقتصادی و صادرکنندگان شد که در نهایت ادامه حیات اقتصادی را در شرایط رقابتی کنونی سخت تر و فضای کسب و کار را بسیار مخاطره آمیز کرده است.
باید تصریح کرد که ضلع سوم و تکمیلی این مثل، ترس از شیوع ویروس کرونا در کشورهای همسایه و به ویژه کشور عراق بوده است که در کنار دو موضوع قبلی فشار مضاعف تری را بر تولیدکنندگان و صادرکنندگان وارد نموده است. اولین پیامد این بیماری در روابط تجاری فی مابین عدم قطعیت در شرایط مرزها، گمرکات کشور عراق و نیز عدم هماهنگی در اجرای استانداردهای بهداشتی صدور کالا در مرزهای مختلف بوده که متعاقب آن شاهد صف های طویل کامیون ها در پشت مرزها و سرگردانی و بلاتکلیفی رانندگان و محموله های صادراتی بوده که اتفاقاً این تجمع به نوبه خود باعث شیوع بیشتر ویروس شده و مشکلات دیگری را در پی خواهد داشت. به نظر می رسد کشور عراق نیز با صدور دستور العمل های متفاوت و باز و بسته کردن متناوب مرزهای خود  رویه مدیریتی مشخصی برای مواجهه با این بحران ندارد. 
لذا با توجه به موضوعات فوق باید اذعان کرد که صادرات به مهمترین کشور هدف، دچار وقفه و مشکل جدی شده است و به نظر می رسد دولت محترم، وزارت بهداشت و به ویژه دستگاه سیاست خارجی کشور می بایست به صورت هماهنگ و هدفمند مذاکرات جدی کارشناسی و فنی با طرف های عراقی را به قید فوریت در دستور کار خود قرار داده و با تنظیم، تثبیت و اجرای دقیق پروتکل های واحد در دو سوی مرزها نسبت به حل مشکلات مذکور اقدام و حرکت کالا به عراق را با رعایت نکات بهداشتی تضمین نمایند. بدیهی است عدم اهتمام و تاخیر و تعلل در حل این معضلات لطمات بسیاری به کلیت اقتصاد کشور وارد خواهد کرد که جبران پیامدهای آن در این برهه حساس کنونی امکان پذیر نمی باشد. پیشاپیش از بذل توجه و مساعدت شما کمال تشکر را دارم.  
مهدی عبدیان
رییس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1364022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =