۵۵ نفر
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹
فرمانده واحد مدیریت بحران کورنای کشور کدام نهاد است؟

با شروع واگیر کرونا در کشور، نگرانی هایم را در خصوص مدیریت درست یا غلط آن طی چند مرقومه در خبرآنلاین نوشته ام.

در تاریخ یکم اسفند ماه ( اینجا ) نوشتم بهتر است تراما سنترهای اولویت دار درست شود اگر نمی خواهند قرنطینه کنند. با تاخیر زیاد سردار باقری دستور تاسیس این مراکز را تا هزار عدد (بهداری/غربالگری) دیروز صادر کردند اگرچه عالی ولی دیر.
در هفتم اسفند ( اینجا ) نوشتم برنامه های مدیریت بحران کار نمی کند باید تغییر یابد و تعصب نداشت. عرض کردم مدیریت این پدیده فقط مختص به وزارت متبوع بهداشت نمی شود و باید از افراد خبره در علم مدیریت بحران کمک گرفت. قسمت اول آن با ورود سپاه اصلاح شد و البته ناقص عمل شد. ولی قسمت دوم هنوز لنگ می زند. بهرمندی از اهل فن بحران ها.
در تاریخ دهم اسفند ( اینجا ) یادآور شدم که سازمانهای دارای تجربه مثل سازمان مدیریت بحران کشور و بحران شهرداری تهران و شورا های شهر چرا به بازی گرفته نمی شوند و اصلا کجا هستند؟
ضد عفونی های شهری توسط آتش نشانان فداکار شروع شد البته ناقص ولی در روزهای اخیر با امکانات بهتر عملکرد مطلوبتر شده است ولی دوباره تکرار می کنم ای کاش این کار بعد از خلوت کردن شهر انجام می شد، چون ویروس با افراد حرکت می کند. ولی دیگر اقدام خاصی از سوی شهرداری و سازمان های دیگر هنوز دیده نمی شود.

در دوازدهم اسفند ( اینجا ) هشدار دادم در رابطه با فرماندهی واحد بحران، این اتفاق دو روز است رخ داده و عملا مشخص نیست نقش سپاه چیست و نقش کمیته ملی و دولت چیست؟ توجه شود این امر بسیار حیاتی است در چنین شرایطی، هر کس می خواهد باشد ولی با یک فرماندهی!

 در تاریخ شانزدهم اسفند ( اینجا) نوشتم ضدعفونی در آن مرحله و با آن نحوه بی فایده است. انشا الله بعد از خلوت شدن شهر و در خواست داشتم سالنهای سر پوشیده مجموعه آزادی به تراما سنتر نوع یک تبدیل و تجهیز شود. امیدوارم تا دیر نشده صورت بگیرد تا دوباره غافلگیر نشویم. مطمئن باشید به آنجا نیاز خواهیم داشت.

دوباره در شانزدهم اسفند ( اینجا ) در یادداشت دیگری از نحوه گسترش بیماری و آمار و منحنی های آسیب پذیری که با نزدیکی غیر قابل تصور حتی برای حقیر تخمین بسیار دقیقی از بیماری، فوتی و بهبود یافته (البته تعریف مدل حقیر بهبود یافته یعنی ترخیص شده) را تداعی می کند که در خصوص مدیریت و تخصیص منابع بسیار حایز اهمیت می تواند باشد. خبری ندارم انشا الله استفاده می شود.

 در نوزدهم اسفند ( اینجا ) نوشتم دو چیز یک کشور را نابود می کند :بی سوادی و عدم درک درست از مدیریت بحران ؛ و اگرچه در تاریخ  چهاردهم اسفند ( اینجا) هم عرض کردم باید از شرایط پیش امده برای امادگی در برابر حملات بیولوژیک استفاده شود که الحمدالله با دستور مقام معظم رهبری این مهم دیروز صورت پذیرفت.

نتیجه:
اما و اما مطلبی، بنده را به عنوان یک معلم ساده در مدیریت بحران بسیار بسیار نگران کرده است و آن این است "فرمانده واحد واقعی مدیریت بحران کورنای کشور" در حال حاضر کدام نهاد است؟ دولت و کمیته وزارت بهداشت یا سپاه؟
امیدوارم هر چه سریعتر این مطلب روشن و واضح اطلاع رسانی شود. ناگفته نماند می تواند ساختار از فرماندهی واحد با کمیته های داخلی در سه سطح استراتژیک(ملی)، میانی یا استانی و سطح عملیاتی تشکیل یابد.
حقیقتا امیدوارم از تداخل و سردرگمی در تخصیص منابع و دستورات در سطوح عملیاتی جلوگیری شود. لذا روشن سازی اختیارت در این مرحله الزامی است.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران                                                                                              

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1364840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =