۰ نفر
۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۰

دانشمندان پروتئینی را کشف کردند که مشخص می‌کند چاقی بدن افراد سیبی شکل یا گلابی شکل باشد.

این پروتئین مشخص می‌کند که چربی‌های بدن در کجا ذخیره شوند، در صورتی که این چربی‌ها در اطراف ران‌ها ذخیره شوند نوع چاقی گلابی شکل و اگر این چربی‌ها در اطراف شکم ذخیره شوند نوع چاقی سیبی شکل خواهد بود.
آخرین مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه ادینبرگ اطلاعات جدیدی در مورد شیوه کار این پروتئین در اختیار دانشمندان قرار داده است و به این ترتیب محققان امیدوارند بتوانند داروهای جدیدی برای درمان چاقی پیدا کنند.
زمانی که مقادیر این پروتئین به نام 11BetaHSD1 در بدن بیش‌تر از یک حد معین باشد، چربی‌های از نوع ناسالم بیش‌تر در اطراف شکم ذخیره خواهند شد. افرادی که به این نوع چاقی مبتلا هستند با احتمال بیش‌تری به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.
اما زمانی که مقادیر این پروتئین در بدن کم باشد، چربی‌های مضر در اطراف ران‌ها ذخیره می‌شود. البته افرادی که به این نوع چاقی مبتلا هستند کم‌تر در معرض خطر هستند، چرا که این نوع چربی‌ها راحت‌تر به انرژی تبدیل می‌شوند.
دانشمندان معتقدند چربی‌هایی که در اطراف شکم ذخیره می‌شوند خطرات بیش‌تری دارند، چرا که این چربی‌ها اسید‌های خاصی را ترشح می‌کنند که خطر بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و قند خون را افزایش دهد.
افرادی که دارای مقادیر بالاتر این پروتئین در بدن خود هستند با احتمال بیش‌تری چربی‌های اضافی را در اطراف شکم خود ذخیره می‌کنند و به همین دلیل بیش‌تر از دیگران در معرض خطر هستند.
بر همین اساس دانشمندان به دنبال ساخت داروهایی هستند تا از فعالیت این پروتئین جلوگیری کند. به این ترتیب هورمون‌هایی که در چاقی نقش موثری دارند با این داروها فعالیت کم‌تری خواهند داشت.
تورم ناشی از چربی‌های ناسالم می‌تواند باعث بروز آسیب در بافت‌های اطراف خود و حتی کل بدن شوند که در دراز مدت سبب بروز دیابت می‌شود.
دیلی‌میل، 13 مارس

13244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =