۰ نفر
۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۸

دانشمندان متوجه شدند وضعیت اقتصادی یکی از فاکتورهای موثر در وزن افراد یک کشور است و در عین حال، اضافه وزن هم هزینه‌های زیادی روی اقتصاد یک کشور می‌گذارد.

در مطالعه جدیدی که توسط سازمان تحقیقات اقتصادی آمریکا انجام شده است مشخص شد در زمانی که افراد یک جامعه با مشکلات اقتصادی رو به رو می‌شوند یا نمی‌توانند کار مناسبی پیدا کنند، میزان مصرف میوه و سبزی در آن‌ها به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد. بر اساس این تحقیق، نه تنها شیوه غذا خوردن ما به طور مستقیم تحت تاثیر وضعیت اقتصادی و اشتغال قرار دارد، بلکه حداقل حقوق یک فرد بسیاری دیگر از فاکتورهای زندگی او را معین می‌کند.
به گزارش تایم، دکتر داهاوا دیو از دانشگاه واتام و ایناس راشاد کلی از کالج کوئین در نیویورک با انجام تحقیقاتی روی 350 هزار نفر به نتایج جالبی در این باره دست پیدا کردند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچه قدر میزان بیکاری در یک ناحیه بیش‌تر باشد به همان اندازه تعداد افراد چاق و دچار اضافه وزن بیش‌تر است و اهالی آن‌جا کم‌تر میوه و سبزی مصرف می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد به ازای هر 1 درصد افزایش در میزان بیکاری در یک ناحیه میزان میزان مصرف میوه و سبزی نزدیک به 4 درصد کاهش پیدا می‌کند.
در کشور آمریکا در طول یک دوره چند ساله که از سال 2004 آغاز شد میزان بیکاری از 4.4 درصد به حدود 10 درصد رسید. با این روند دانشمندان متوجه شدند توجه خانواده‌ها به غذاهای سالم کاهش قابل توجهی داشت و نزدیک به 22 درصد افت کرد.
محققان معتقدند از دست دادن شغل یکی از مهم‌ترین عوامل بروز افسردگی در بین مردم است. بیکاری به سرعت می‌تواند منجر به بیماری‌های ذهنی شود و فرد را نسبت به سلامت خود بی‌تفاوت کند. مطالعات نشان می‌دهد هرچه قدر میزان مشکلات اقتصادی یک فرد بیش‌تر باشد به همان اندازه توجه او به سلامتش کاهش پیدا کرده و تلاش کم‌تری برای تهیه غذاهای سالم می‌کند.
بار اقتصادی ناشی از چاقی
رابطه بین اقتصاد و چاقی درست مانند یک حلقه به هم پیوسته است. همان‌طور که شرایط وضعیت بد مالی می‌تواند منجر به چاقی شود، معضل اضافه وزن نیز هزینه‌های سنگینی به پیکره اقتصادی یک کشور وارد می‌کند
بر اساس آخرین آمار ارائه شده، چاقی تقریبا 215 میلیون دلار به صورت مستقیم و غیر مستقیم به اقتصاد  کشور آمریکا خسارت وارد کرده است.
در گزارش ارائه شده توسط موسسه بروکینگ آمریکا آمده است، هزینه‌های پزشکی مرتبط با افراد دچار اضافه وزن در مجموع نزدیک به 147 میلیارد دلار از افراد دارای وزن طبیعی بیش‌تر است.
در طول دهه گذشته هزینه‌های مرتبط با چاقی به شدت در سراسر جهان افزایش داشته است. از دست رفتن بهره کاری، فلج، مرگ زودرس همه از عواملی هستند که میزان بهره‌وری اقتصادی در یک کشور را هدف قرار می‌دهد. در برنامه مطالعات اقتصادی بروکینگ آمده که هزینه‌های مستقیم ناشی از چاقی روی تولید این کشور در سال 2010 نزدیک به 66 میلیارد دلار بوده است.
افراد دچار اضافه وزن معمولا کم‌تر از دیگران تحصیلات دانشگاهی دارند، با احتمال کم‌تری ازدواج می‌کنند، درآمد کم‌تری دارند و نرخ فقر در آن‌ها بالاتر است.
تخمین زده می‌شود در سال 2008، نزدیک به 30 میلیارد دلار به طور مستقیم صرف بیماری‌های مرتبط با چاقی شده، نزدیک به 12.8 میلیارد دلار به دلیل غیبت از کار در اثر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی در بخش تولید به این کشور خسارت وارد شده است. کاهش عملکرد کارکنان به دلیل بیماری نزدیک به 30 میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد کرده است.
چاقی به مهم‌ترین معضل سلامت در سراسر جهان تبدیل شده است. قبل از سال 1980 نرخ چاقی معمولا زیر 10 درصد بوده اما از آن زمان تا کنون نرخ چاقی در بسیاری از کشورهای جهان 2 یا 3 برابر شده است. این در حالی است که این آمار در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی این رقم به بیش از 50 درصد رسیده است.

13244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =