به‌تازگی تصاویری از نسخه آزمایشی کپسول فضایی اوریون که در ابتدا به فضانوردان امکان رفت و برگشت به ایستگاه فضایی بین‌المللی و در آینده امکان انتقال او را به سطح سیارک‌ها می‌دهد منتشر شده است.

ابوالفضل کریمی: فضاپیمای اوریون (Orion) در ابتدا قرار بود برای انتقال انسان به سطح ماه استفاده شود، اما بعد از آن‌که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا این پروژه را متوقف کرد، دانشمندان تصمیم دارند از آن به عنوان یک وسیله برای حمل و نقل فضانوردان استفاده کنند.

به گزارش دیلی‌میل، ناسا امیدوار است تا سال 2019، دو دستگاه از این فضاپیماها را برای پشتیبانی از یک ماموریت طولانی‌ مدت و انتقال انسان‌ها به یک سیارک به کار گیرد. اما فعلا قرار است از این فضاپیماها در ماموریت‌های بسیار محدودتر و برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی که در ارتفاع 360 کیلومتری زمین قرار دارد استفاده شود.

2

برای رسیدن به این هدف، طراحان شرکت لاکهید مارتین یک منطقه آزمایشی بسیار بزرگ در مرکز کانیون واقع در جنوب دنور ساخته‌اند. در این منطقه دانشمندان می‌توانند با استفاده از مدل‌هایی در اندازه واقعی از ایستگاه فضایی و فضاپیمای اوریون ماموریت‌های آینده را تمرین کنند.

3

اوریون در اصل بخشی از ماموریت 100 میلیارد دلاری انتقال انسان به ماه در زمان ریاست جمهوری جرج بوش بود که کانستلیشن (به معنی صورت فلکی) نام داشت. اما اوباما سال گذشته این پروژه را کنسل کرد و به جای آن اعلام کرد در این برنامه فضایی تمرکز بیش‌تری روی فناوری راکت‌های پیشرفته‌تر شود.

اما اوباما دو ماه پیش بخش اوریون این پروژه را دوباره به راه انداخت. ناسا حداقل دو کاربرد برای این وسیله فضایی در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها سرویس‌دهی به ایستگاه فضایی در مدار پائین زمین و دیگری رفتن به ماموریت‌های دورتر و طولانی‌تر است.

5

باب جاکوبس سخنگوی ناسا در این باره گفت: «اوریون قرار است از نسخه قبلی خود در پروژه Constellation تبدیل به یک وسیله انتقال چند منظوره شود».

مقامات لاکهید مارتین نسبت به این پروژه بسیار امیدوارند و معتقدند این فضاپیما می‌تواند نسل بعدی وسایلی باشد که در مر حله اول بخش پنهان ماه را کاوش می‌کند و در مرحله بعدی انسان را روی سطح یک سیارک می‌نشاند. در نهایت نیز می‌توان این فضاپیما را روی یکی از قمرهای مریخ نشاند که دانشمندان می‌توانند در آن‌جا کنترل ابزار روباتیک را در دست بگیرند. اوریون دارای یک ماژول برای گروه فضانوردان و محموله‌های آن‌ها، یک ماژول سرویس‌دهی برای بخش پیشران، نیروی الکتریکی و دیگر قطعات و تجهیزات مورد نیاز است.

6

لاکهید مارتین پیمانکار اصلی ناسا برای پروژه اوریون است. این شرکت یک منطقه آزمایشی به وسعت 3800 متر مربع و با بودجه 35 میلیون دلاری ساخته که مرکز شبیه‌سازی عملیات فضایی نام دارد. اولین کپسول اوریون در حال ساخته شدن در یک ساختمان دیگر در مرکز واترتون کانیون است. قرار است این فضاپیما برای آزمایش‌های زمینی مورد استفاده قرار گیرد و شاید از آن در آزمایش‌های فضایی نیز بهره گرفته شود.

8

جیمز برای، مدیر ماژول گروه و سرویس لاکهید در این باره گفت: «نتایج حاصل از این تحقیقات برای ساخت اولین کپسول اوریون برای پرواز به فضا استفاده خواهد شد. انتظار می‌رود کار بر روی این کپسول از ماه آگوست / مرداد آغاز شود.»

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =