۰ نفر
۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۴

برای چهارمین بار در ماموریت‌های مریخ، شهاب‌سنگی در سطح سیاره سرخ پیدا شد که از قرار معلوم، بزرگترین شهابسنگ یافت شده در مریخ است

مریخ‌نورد آپورتونیتی، سنگ عجیبی روی سطح سیاره سرخ یافته است که به‌نظر می‌رسد یک شهاب‌سنگ باشد.

این سنگ تیره‌رنگ که شکل عجیبی دارد، حدود 60 سانتی‌متر قطر دارد و بلاک‌آیلند نام گرفته است. نخستین تصاویر از این شهاب‌سنگ احتمالی در 18 جولای / 27 تیر، زمانی ثبت شد که آپورتونیتی در جهت مخالف این سنگ حرکت می‌کرد. اما اهمیت این سنگ به‌قدری زیاد بود که مهندسان، این مریخ‌نورد را 250 متر به عقب بازگرداندند تا این شهاب‌سنگ احتمالی را از نزدیک بررسی کند.

کارشناسان قصد دارند ان سنگ را با طیف‌نگار پرتو ایکس ذرات آلفا آزمایش کنند تا با اندازه گیری ترکیبات شیمیایی آن، تعیین کنند آیا این سنگ واقعا یک شهاب‌سنگ است یا منشا مریخی دارد.

شهاب‌سنگ‌ها، سنگ‌های کوچکی هستند که در فضا سرگردانند و وقتی نزدیک یکی از سیارات یا قمرها می‌رسند؛ تحت تاثیر گرانش آنها قرار می‌گیرند و به سطح آن سیاره یا قمر برخورد می‌کنند. در سیارات ناهید، زمین و مریخ که لایه‌های جو وجود دارد، این شهاب‌واره‌ها در مسیر سقوط دچار اصطکاک می‌شوند و بر اثر داغ شدن، می‌سوزد و به شکل شهاب در آسمان دیده می‌شود. اگر اندازه این شهاب‌ها از مقداری بیشتر باشد، بخشی از آن از فرآیند سوختن سالم می‌ماند و به سطح سیاره یا قمر برخورد می‌کند و به شهاب‌سنگ تبدیل می‌شود.

فراوانی شهاب‌سنگ‌ها بسیار اندک است، به‌طوری که در هر کیلومتر مربع از سطح زمین، 1 کیلوگرم شهاب‌سنگ در هر میلیون‌سال پیدا می‌شود. بنابراین یافتن این شهاب‌سنگ در سطح سیاره مریخ بسیار جالب توجه و در تاریخ فعالیت‌های فضایی، نادر است؛ هرچند که به دلیل جو بسیار رقیق مریخ، اغلب شهاب‌واره‌هایی که وارد مریخ می‌شوند، می‌توانند به سطح این سیاره برسند و شهاب‌سنگ نام بگیرند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۲
    0 0
    کیلوگرم واحد سطحه؟ دقت کن!