۰ نفر
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
روایتی از علاقه محمدعلی کشاورز به رادیو

ایسنا نوشت: روح بزرگ محمدعلی کشاورز آنقدر تشنه هنر بود که چشمه‌های تئاتر، سینما و تلویزیون هم نتوانسته بود سیرابش کند. این هنرمند به رادیو هم عشق می‌ورزید و در محافل رادیویی بارها درباره‌ علاقه‌اش به رادیو سخن گفته بود اما دریغ که رادیو جز در مواردی که به عنوان مهمان، میزبان محمدعلی کشاورز بود و یا در مقطعی ابیاتی از شاهنامه را برای شنوندگان رادیو می‌خواند، نتوانسته بود جایگاهی درخور برایش در نظر بگیرد.

محمدعلی ‌کشاورز ـ هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ـ در برنامه‌های رادیویی چون «کافه رادیو»، «راه شب» و «پنجره‌ها» به عنوان مهمان حضور داشته است. او در این برنامه‌ها از علاقه‌اش به رادیو گفته و از آن به عنوان رسانه‌ای که فرهنگی‌تر از رسانه‌های دیگر است نام برده بود.

به همین بهانه با یدالله گودرزی ‌(مدیرگروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران) گفتگو کردیم.

یدالله گودرزی اینگونه صحبتش‌ را آغاز کرد: «ایشان یکی از اسطوره‌های هنر ایران بود و برخلاف چهره‌هایی که عاشق جنجال و هیاهو هستند، استاد کشاورز به اصالت و بنیادهای علمی و هنری علاقه داشت و بر همین اساس هم فعالیت می‌کرد.

استاد کشاورز از هنرمندان با اصالت و از نسلی بود که پایه‌های هنر امروز ایران را پایه‌گذاری کردند، او به گونه‌های مختلف هنری علاقه‌مند بودند.»

گودرزی با بیان اینکه محمدعلی کشاورز همواره نسبت به رادیو علاقه‌ نشان می‌داد و در جشنواره رادیو هم شرکت کرده بود، گفت: «هر گاه‌ که از رادیو با او تماس می‌گرفتیم ایشان به رادیو علاقه‌مند بود و چندین بار به رادیو دعوتشان کرده و از محضرشان استفاده بردیم. حتی در جشنواره رادیو در دهه هشتاد که در زیباکنار گیلان برگزار می‌شد، دعوت جشنواره را اجابت کرده و شرکت کردند. استاد کشاورز سه روز  در این جشنواره حضور پیدا کرد. در این مدت ایشان هم‌اتاق مرحوم مهران دوستی بود. او به گوینده‌های رادیو خیلی علاقه‌مند بود و با مهران دوستی هم اتاق شد. حضورش مایه افتخار جشنواره رادیو بود. مرحوم کشاورز به این رسانه خیلی علاقه‌مند بود و علی‌رغم اینکه فعالیت هنری‌اش در رسانه‌های تصویری بود، معتقد بود رسانه رادیو خیلی فرهنگی‌تر از رسانه‌های دیگر است.»

مدیرگروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران خاطره‌ای را به یاد آورد و اینگونه بیان کرد: «یک بار برای حضور در برنامه‌ای به رادیو آمده بودند اما عوامل برنامه‌ای که میزبانش بود فراموش کرده بودند به استقبالش بیاید و ایشان را به اتاق من آوردند که خیلی هم گرم بود و اذیت شد. در آنجا من با ایشان گفت‌وگویی داشتم، دو مسئله را خیلی تاکید می‌کرد؛ یکی شاهنامه‌خوانی و استفاده از متون کهن بود که رادیو می‌تواند مروجش باشد. ایشان معتقد بود که متون کهن پایه هنرهای دیداری و شنیداری امروز است.

مسئله دیگر این بود که هیچ چیز بدون زحمت حاصل نمی‌شود و لازمه هنر ریاضت و زحمت است تا درون هنرمند جلا پیدا کرده و گوهر هنر را عرضه کند. خود استاد کشاورز هم ابیاتی را از شاهنامه حفظ بود که بسیار درست و صحیح می‌خواند، اطلاعات ادبیاتی‌اش، خیلی خوب بود

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1400181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =