۴ نفر
۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
دستی و دامنی ، رفیقی و حاجتی

وقتی  اداره راهنمایی و رانندگی به شخصی گواهی‌نامه می‌دهد، او را مجاز به راندن اتومبیل می‌کند و زمانی که مهلت تعیین‌شده در گواهینامه پایان می‌یابد، راننده موظف است که درخواست تمدید گواهینامه را به اداره مربوطه تقدیم کند و آن اداره هم باید با رعایت ضوابطی این کار را انجام دهد.

ضوابط معمولا از این قرار است که متقاضی تمدید نباید شرایطی را که در موقع اخذ گواهینامه داشته از دست داده باشد، ولی دیده و شنیده نشده که از متقاضی بخواهند برای تمدید گواهینامه باید شرایط جدیدی را تحصیل کند. مثلا اگر ماشینش پیکان بوده، ملزم باشد که آن را به بنز تبدیل کند، یا اگر شلوارش جین بوده، باید فاستونی بپوشد.

در مورد سایر اصناف هم ظاهرا همین روال صادق است. مثلا بقال‌ها برای تمدید جواز نیاز نیست که آن را به سوپرمارکت تبدیل کنند، مسافرخانه‌دارها هم برای تمدید جواز لازم نیست آن را به هتل پنج ستاره تبدیل کنند و یا بقیه گروه‌ها. آیا می‌شود کسی را به عنوان این‌که چرا ترقی نکرده‌ای، از نان خوردن و کار کردن و دارای شغل بودن محروم کرد؟

در یک زمانی بانک مرکزی شرایطی را برای دادن مجوز صرافی تعیین کرده و بندگان خدایی هم با داشتن آن شرایط موفق به کسب مجوز شده‌اند. آیا بعد از چند سال می‌شود شرایط جدید را برای دارندگان مجوز هم تعمیم داد؟ قانون که اجازه نمی دهد، عطف به ماسبق کردن و تحمیل شرایط سخت به پیشینیان را، عقل و منطق هم، و شرع انور هم، بنده نمی‌دانم کدام صرافی هست که این شرایط را و این مصوبه را قابل قبول بداند. بنده که با عده زیادی از صرافان طرف صحبت و مشورت هستم، تا کنون مدافعی برای مصوبه در بین آنها ندیده و نشنیده‌ام؛ به جز معدودی که صرافی را برای خود شغلی تزیینی قرار داده‌اند برای اهدافی دیگر و یا رانت‌خوارانی که اگر چند هفته به آنها رانت داده نشود، نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند و یا نوکیسه‌هایی که از طرق عجیب و از راه‌های میان بر به ثروت‌هایی دست یافته‌اند و حالا دنبال شغلی می‌گردند که بگویند ما می‌توانیم و شما نمی‌توانید و یا صرافی بانک‌ها که وصل به کر هستند و شاید هم عده‌ای از سر ناچاری.

به هر حال همکاران اصیل ما با امید و توکل به خداوند، عده ای را از بین خود به عنوان نماینده به عضویت شورای عالی کانون برگزیده‌اند تا آنها با مذاکره و توضیح به مسوولین رده بالای بانک مرکزی و اقتصادی  کشور بنوانند آنها را مجاب به بازنگری و اصلاح آن مصوبه غیر قابل قبول کنند، ولی با گذشت چهار ماه هنوز اثری مثبت از فعالیت ‌های نمایندگان صرافان مشاهده نمی‌شود. آیا آقایان اعضای محترم شورا وعده‌های خود را فراموش کرده‌اند؟ آیا خود را در انجام آن وعده‌ها ناتوان می‌بینند؟ آیا دیگر حوصله پیگیری خواسته به حق موکلان خود را ندارند؟ آیا خاصیت میز و مقام این است که انسان را جوری مست می‌کند که مدهوش می‌شود؟

امیدوارم من در اشتباه باشم و به زودی اخبار خوبی به گوش برسد.

البته ظرف این چهار ماه چند نامه توسط شورا به مقامات نوشته شده و چند جلسه هم با بزرگواران داشته ایم و مهم ترین دستاورد از این جلسات مژده‌ای بود که یکی از مقامات بانک مرکزی داد و آن این‌که مطمئن باشید، هیچ صرافی به جرم عدم تطبیق پلمپ و تعطیل نمی شود که البته این مطلب مهمی بود ولی کافی نبود و نیست و همکاران از ما و ما از مقامات انتظاراتی بسیار بیشتر داریم.

* رییس اسبق کانون صرافان

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1404629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =