کرمانشاه، گهواره تمدن را در روز ملی کرمانشاه بهتر بشناسید!

پنجم مرداد ماه روز کرمانشاه است. این روز بهانه‌ای است تا بیشتر و بهتر از قبل، این خطه زیبای ایران عزیزمان را بشناسیم. کرمانشاه، میزبان تعدادی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران است.

جاذبه‌های طبیعی در کنار غذاهای خوشمزه و سوغاتی‌های ارزشمند، باعث شده که این شهر، یک مقصد عالی برای سفر باشد. البته سفر باشد برای وقتی که خبر شکست کرونا را بشنویم و با خیال راحت، چمدان سفر ببندیم، تا آن روز، بیایید بیشتر با این استان و شهر زیبای کشورمان آشنا شویم.

روز کرمانشاه، یادآور رشادت‌های دلیرانه

کرمانشاه، دیار غیورمردان و شیرزنانی است که همیشه در طول تاریخ پرفراز و نشیب ایران، حافظ این آب و خاک بودند. ۵ مرداد سال ۱۳۶۷ نیز نمونه‌ای از رشادت‌های این مردم در خلال جنگ تحمیلی  و عملیات مرصاد است. به همین دلیل به پیشنهاد معاونان گردشگری این شهر و با تایید مجلس شورای اسلامی، ۵ مرداد ماه به عنوان روز ملی «کرمانشاه گهواره تمدن» نام‌گذاری شده که هم‌زمان با عملیات مرصاد است.

جاذبه‌های شهر کرمانشاه

این شهر زیبا جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد؛ از آثار تاریخی باشکوه گرفته تا دیدنی‌های طبیعی که شبیه آن را در ایران نمی‌توانید به راحتی پیدا کنید. در ادامه تعدادی از این جاذبه‌های مهم و دیدنی را معرفی می‌کنیم. البته جاذبه‌های کرمانشاه به همین موارد محدود نمی‌شود و در ادامه، مشهورترین جاذبه‌ها را خواهید دید.

طاق بستان

طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌هایی که از دوره ساسانی به جا مانده است. این مجموعه تاریخی در شمال غربی شهر واقع شده و شامل دو طاق بزرگ و کوچک و چند سنگ‌نوشته است. این سنگ‌نگاره‌ها صحنه‌هایی تاریخی از تاج‌گذاری پادشاهان ساسانی را نشان می‌دهد.

طاق بستان چون در مجاورت کوه و چشمه واقع شده، یک گردشگاه کامل و مفرح است؛ هم برای علاقه‌مندان به طبیعت و هم برای دوستداران تاریخ و آثار باستانی.

تکیه معاون الملک

تکیه معاون ‌الملک بیش از صد سال پیش در شهر کرمانشاه بنا شده است. این تکیه را حسین خان معین‌الرعایا پایه گذاری کرده و بعدها توسط حسن خان معین‌الملک تکمیل شده است. کاشی‌کاری‌های زیبای این تکیه، از مهم‌ترین جذابیت‌های آن است. این تکیه سه بخش دارد به نام‌های زینبیه، عباسیه و حسینیه. بخش حسینیه، میزان موزه پوشاک و موزه مردم شناسی است.

تکیه بیگلربیگی

قدمت این تکیه به زمان قاجار برمی‌گردد و در بافت تاریخی شهر واقع شده است. این تکیه به خاطر آیینه‌کاری‌های بی‌نظیرش به شهرت رسیده است. این تکیه دیدنی میزبان موزه خط و کتابت است. در بخشی از آن اسناد قدیمی مربوط به خاندان بیگار بیگی نگهداری می‌شود.

جاذبه‌های اطراف شهر کرمانشاه

غیر از خود شهر، در نزدیکی و اطراف آن هم چندین جاذبه تاریخی و طبیعی وجود دارد که در بین بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی و خارجی، بسیار محبوب‌اند. این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

بیستون

مجموعه‌ تاریخی بیستون در ۳۰ کیلومتری از شمال شرقی کرمانشاه در دامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است. این کوه در زمان‌های قدیم قداست خاصی داشته و از نظر آب‌وهوایی و موقعیت مکانی مورد توجه پادشاهان و فرمانروایان بوده است. در این مجموعه، ۲۸ اثر تاریخی ثبت شده وجود دارد از جمله کتیبه و نقش برجسته داریوش که در سال ۱۳۸۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

سراب نیلوفر

سراب نیلوفر یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر، در ۱۴ کیلومتری از شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد. سراب نیلوفر در واقع دریاچه‌ای کوچک پر از گل‌های نیلوفر آبی است. در فصل‌های گرم سال، گل‌ها و برگ‌های نیلوفر سر از آب بیرون می‌آورند و منظره‌ای خیره‌کننده می‌سازند. در اطراف دریاچه امکانات رفاهی و گردشگری وجود دارد.

معبد آناهیتا

معبد اناهیتا یکی از دیدنی‌ترین و بزرگترین سازه‌های سنگی ایران است که قدمت آن را به دوره اشکانی یا ساسانی نسبت می‌دهند. این معبد زیبا در شهر کنگاور قرار دارد و مثل سایر پرستشگاه‌ها، روی یک بلندی ساخته شده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

طاق گرا

طاق گرا یا طاق شیرین، در مسیر کرمانشاه به سرپل ذهاب قرار دارد. این طاق، فضایی شبیه ایوان است که کاملا از سنگ ساخته شده و در دیوارهای داخلی آن، طرح‌های هندسی تراشیده شده است. در مورد قدمت این اثر تاریخی، اطلاعات کافی وجود ندارد ولی احتمالا متعلق به اواخر دوره ساسانی است. کارکرد آن هم هنوز مشخص نیست ولی احتمالا بنایی برای یادبود یک پیروزی است.

غار قوری قلعه

اگر اهل جاذبه‌های طبیعی هستید در سفر به این منطقه، فرصت بازدید از غار قوری قلعه را از دست ندهید. این غار در ۸۷ کیلومتری از شهر کرمانشاه در دامنه رشته‌کوه شاهو قرار گرفته است. ارتفاع دهانه آن از سطح دریا، ۱۲۰۰ متر است. این غار دو بخش دارد؛ بخش اول که ۵۰۰ متر طول دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند از دیدن فضای داخلی غار و نورپردازی‌های زیبای آن لذت ببرند و بخش دیگری که از بخش توریستی جدا شده و فقط مخصوص غارنوردان حرفه‌ای است.

سوغاتی‌های کرمانشاه

این شهر هم مثل سایر شهرهای ایران زیبا، سوغاتی‌های خاصی دارد که همه ما اسم آن را شنیده‌ایم و حتی چند نوع از سوغات خوراکی آن را امتحان کرده‌ایم حتی اگر به این شهر نرفته باشیم. سوغاتی‌های کرمانشاه به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود؛ یکی صنایع دستی و دیگری خوراکی‌های محلی و شیرینی‌ها.

نان برنجی

حتما نان برنجی را امتحان کرده‌اید و عاشق عطر و طعم بی‌نظیرش شده‌اید. نان برنجی از زمان قاجار تهیه می‌شود. آن را با آرد برنج و زعفران و شکر تهیه می‌کنند ولی آن چیزی که باعث طعم بی‌نظیر این شیرینی خوشمزه می‌شود، استفاده از روغن کرماشاهی است.

کاک

کاک هم از آن شیرینی‌های لذیذی است که در این شهر تهیه می‌شود. این شیرینی را با ورقه‌های نازک خمیر تهیه می‌کنند. در برای درست کردن کاک از آرد گندم، شکر یا پودر قند، تخم‌مرغ، دارچین، روغن، هل و آب استفاده می‌شود و برای تزیین روی آن پودر پسته، پودر نارگیل یا خلال بادام می‌ریزند.

نان خرمایی

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه این شهر، نان خرمایی است. در زبان محلی کرمانشاه به آن نان خانقی می‌گویند و در کنار سایر شیرینی‌ها در فروشگاه‌ها و کارگاه‌ها عرضه می‌شود.

روغن حیوانی

همه ما آوازه روغن حیوانی کرمانشاهی را شنیده‌ایم. روغنی که فقط یک قاشق از آن، عطر و طعمی بی‌نظیر به غذاها و شیرینی‌ها می‌دهد. این روغن از شیر گاو و گوسفند تهیه می‌شود.

قالی، گلیم و جاجیم

قالی و گلیم و جاجیم از آن دسته صنایع دستی است که ممکن است در بسیاری از شهرهای ایران پیدا شود ولی هر شهری، نقشه و طرح خاصی برای ساخت این دستبافته‌های زیبا دارد. از بین نقش‌های مختلف قالی، نقش «بازو بندی» نقش بومی منطقه است. البته طرح‌های دیگری هم در قالی‌ این منطقه دیده می‌شود که معمولا تلفیقی است. گلیم و جاجیم با طرح‌هایی که الهام‌گرفته از عناصر طبیعی است، از دیگر صنایع دستی این خطه است.

موج‌بافی

موج‌بافی یکی از صنایع دستی زیبای این منطقه است که از آن برای تهیه روانداز، سجاده، رختخواب‌پیچ، روی ‌کرسی، پرده و… استفاده می‌کنند. طرح آنها معمولا چهارخانه و شطرنجی است. البته این هنر مثل سابق رونق دارد. به همین خاطر، خریدن این صنایع دستی می‌تواند به رونق آن کمک کند و نیرویی دوباره به دستان هنرمندان منطقه بدهد.

گیوه

گیوه، این کفش سنتی و راحت که در بسیاری از نقاط ایران پیدا می‌شود، یکی دیگر از صنایع دستی این منطقه است که طرفداران زیادی دارد. بسیاری از قدیمی‌ها، هنوز هم گیوه‌های سبک و خنک را به کفش‌های جدید ترجیح می‌هند.

غذاهای سنتی کرمانشاه

کرمانشاه مثل هر شهر دیگری، غذاهای سنتی مخصوص خودش را دارد. اگر به این شهر سفر کردید، حیف است که غذاهای عادی و همیشگی بخورید. امتحان کردن غذاهای محلی، یکی از لذت‌های سفر است که بهتر است از آن صرف نظر نکنید. به خصوص در مقصدی مثل کرمانشاه که غذاهای محلی لذیذی دارد.

دنده کباب

یکی از معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای این شهر، دنده کباب است. برای تهیه این غذا از دنده گوسفند، زعفران و یک نوع ادویه مخصوص استفاده می‌کنند. اگر به طاق بستان سر بزنید، در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های اطرافش می‌توانید بهترین دنده کباب عمرتان را نوش جان کنید.

خورش خلال

خورش خلال، غذایی لذیذ و محبوب است که برای مجالس تهیه می‌شود. اگر این شانس را داشته باشید که مهمان یک خانواده کرمانشاهی شوید، حتما این غذای لذیذ را برایتان می‌پزند. این غذا با گوشت گوسفندی، روغن کرمانشاهی، گلاب، خلال بادام، زرشک و... تهیه می‌شود و با برنج خوش عطر سرو می‌شود.

آش عباسعلی

این آش معمولا در فصل سرما تهیه می‌شود و یکی از معروف‌ترین آش‌های منطقه است. غیر از حبوبات معمول، در این آش از گوشت و روغن کرمانشاهی استفاده می‌شود. غذاهای سنتی این منطقه به همین چند مورد محدود نمی‌شود. از دیگر غذاهای لذیذ این شهر که می‌توانید در سفرتان نوش جان کنید می‌توان به آش سورانه، شلمین، جرگ و بز، کوکو پاغازه، والک پلو، ونوشک پلو، نان کلانه و کوفته شیرین اشاره کرد.

سخن آخر

روز کرمانشاه، فرصتی است تا بیشتر با این شهر دیدنی و جاذبه‌های آن آشنا شوید. این شهر با وجود این همه جاذبه طبیعی و تاریخی بی‌نظیر و غذاهای لذیذ، هرگز شما را ناامید نمی‌کند. این بار که خواستید برای سفر داخلی در ایران زیبا برنامه‌ریزی کنید، حتما کرمانشاه را در نظر بگیرید.

منبع: لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1419645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =