فنون مدیریت موفق در مکتب رجایی و باهنر/ 2 ویژگی برجسته این شهیدان چه بود؟

خراسان نوشت: درباره شهیدان رجایی و باهنر، نوشتن و گفتن ساده نیست؛ هرچند که باید آن‌ها را الگوی ساده‌زیستی بدانیم. وقتی قرار باشد عیار تعهد مسئولی را بسنجیم، ساده‌زیستی و مردمی‌بودن، سهم مهمی در این عیارسنجی دارد.

این ویژگی را، البته باید به دیگر ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها اضافه کرد، مصادیقش را به یاد آورد و کلی‌گویی را رها کرد. این روزها، از مدیریت صحیح و متعهدانه، زیاد صحبت می‌کنیم و آن را نیاز و ضرورت شرایط فعلی می‌دانیم. به شهادت تاریخ و کسانی که با این دو شهید بزرگوار از نزدیک آشنایی داشتند، شهید رجایی و شهید باهنر مصداق بارز این ویژگی‌های راهبردی بودند؛ به همین دلیل و به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت آن عزیزان، به سراغ مصداق‌هایی از این رویکرد در زندگی شهیدان رجایی و باهنر، به روایت اطرافیان و همرزمانشان رفتیم.

مدیر نباید اتاق داشته باشد
کاظم نایینی از دوستان دیرین شهید رجایی است؛ هرچند که او حضوری در فعالیت‌های سیاسی نداشته‌، اما قرار گرفتنش در کسوت یکی از مدیران وزارت آموزش و پرورش، در نخستین سال‌های انقلاب، باعث شد تا خاطرات فراوانی در زمینه مشی مدیریتی شهید رجایی داشته‌باشد. نایینی می‌گوید: «شهید رجایی [در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش] در جلسه‌ای گفتند که من از شما می‌خواهم اتاق نداشته‌باشید. تمام وسایل و مُهرتان را در یک کیف بگذارید و به تمام ادارات آموزش و پرورش و مدارس بروید؛ همان‌جا انتخاب کنید، مُهر بزنید و حکم بدهید؛ به صورت تشریفاتی نباشد. من مدیرکلی می‌خواهم که در صف اولیه دفاع از مملکت باشد.»

بیشتر از کوپن‌تان مصرف نکنید!
دکتر احمد توکلی، وزیر کار و امور اجتماعی کابینه شهید رجایی، خاطره‌ای عجیب از ساده‌زیستی رئیس‌جمهور شهید در ذهن دارد؛ او ضمن گفت‌وگویی اظهار می‌کند: «زمانی که ایشان رئیس‌جمهور بود، در یک روز سرد زمستانی، به منزل ایشان رفتم. اتاقی که جلسه ما در آن تشکیل شد، یک بخاری نفتی داشت، اما دیدم این بخاری خاموش و اتاق سرد است. شهید رجایی با همان کاپشن قهوه‌ای آمد و وقتی از خاموشی بخاری سوال کردم، گفت: کوپن نفت ما تمام شده، ولی بــا چای و کشــمش از شما پذیرایی می‌کنیم تا گرم شوید؛ یعنی شهید رجایی به عنوان رئیس‌جمهور حاضر نبود بیش از کوپن، نفت مصرف کند و این‌گونه است که حرف دولت‌ها در مردم اثر می‌گذارد.»

نظر همه را می‌شنید
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک مدیریتی شهید باهنر،اهتمام او به شنیدن نظرات کارشناسان و تکیه بر آن‌ها برای رسیدن به نظری پخته و کامل بود. شهید باهنر می‌کوشید بیشتر شنونده باشد تا گوینده. سید مرتضی نبوی که در کابینه شهید رجایی، وزیر پست، تلگراف و تلفن بوده‌است، درباره این خصوصیت شهید باهنر می‌گوید: «سبک مدیریت شهید باهنر، به عنوان نخست‌وزیر این‌گونه بود که مدت طولانی، همه دوستان، نظرهای خود را مطرح می‌کردند و ایشان خوب گوش می‌دادند. پس از آن، ایشان شروع به صحبت و صحبت‌های ارائه شده را به صورت جامع، کامل و عمیق می‌کردند که واقعا عالی و در همان حال، مختصر و مفید بود.»

ریا و خودنمایی چرا؟
پرهیز از ریا و خودنمایی، خصوصیت ویژه شهید دکتر محمدجواد باهنر بود؛ می‌کوشید به جای مانور تبلیغاتی، آن‌چه را که مسئولیتش را بر عهده گرفته‌است، به‌درستی انجام دهد و مدیون مردم نباشد. ابوالفضل توکلی‌بینا، یکی از همرزمان و همکاران او در این باره می‌گوید: «شهید باهنر دردانه‌ای بود؛ خیلی خوش‌خلق، همیشه لبخند بر لب داشت. او همیشه به گونه‌ای تلاش می‌کرد  که کسی متوجه نشود؛ در نهایت تواضع و دوری از ریا و تظاهر. همیشه می‌گفت مدیری می‌تواند کارش را درست انجام دهد که اهل ریا و خودنمایی نباشد.»

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1424605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =