شما نظر دادید: قانون، آموزش و فرهنگ مثلث مقابله با آزار جنسی

در روزهای اخیر شاهد موجی از انتشار روایت‌های افراد از تجربه‌های آزارجنسی خود توسط دیگران در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و اینستاگرام بودیم.

چند روز پیش در همین رابطه خبرآنلاین از مخاطبان خود  پرسید چه راهکارهایی برای مقابله با آزار جنسی پیشنهاد می‌کنند.

قانون و آموزش و فرهنگسازی یکی از اصلی‌ترین مسائلی بود که کاربران به آن اشاره کردند. به طور مثال کاربری نوشت: «اول تصویب قوانین شدیدتر برخورد با متجاوزین و حمایت از قربانی. ۲) ملزم کردن تمام محیط های کاری به گدردندن دوره های آموزشی (می تواند حتی کوتاه و انلاین باشد) در مورد سلامت محیط،کار و ارتباط بین کارمندان و بخصوص رییس و زیردست برای یادگیری نحوه رفتار در محیط کار و آشنایی با مجازاتهای،قانونی در صورت تخطی»، کاربر دیگری هم گفته بود: «به نظرم مسئله ریشه ای تر از این حرفاست که با برخورد با یکی دو نفر حل شه. مسئله فرهنگه که مشکل داره!»

اما برخی کاربران دیگر نظرات متفاوتی داشتند. برخی راهکار را به قرآن کریم ارجاع  داده و نوشتند: «راه پیشگیری اش را اسلام آموخته. شریعت محمد صلی الله علیه وآله و سلم را پاس بدارید و بدان متعهد باشید. بودن مرد و زن نامحرم در مکانی که کسی در آنجا حضور ندارد و کسی هم نمی تواند وارد آنجا شود حرام است و حتی نمازی هم که در آنجا بخوانند باطل است. همین یک مورد حکم شریعت را اگر رعایت می کردند، بسیاری از مواردی که این روزها در مورد اشخاص متجاوز نامبرده، مطرح شده رخ نمی داد. دست دادن مرد و زن نامحرم حرام است. وقتی دست میدی یعنی حتی اگر قصدی هم نداشته باشی، داری در را برای اقدامات بعدی باز میکنی. مرد و یا زن را با نام کوچک صدا نکنید. کلمات مودت آمیز بین زن و مرد نامحرم رد و بدل نشود. تحرکات فیزیکی ابتدا با تحرکات روحی آغاز می شوند. وقتی مرد یا زن نامحرم لباس شیکی میپوشه بهش نگو خوشتیپ شدی. تبادل این کلمات بین دو نامحرم حرام است. وقتی از خوشتیپی اش حرف میزنی، سنگی را داخل حوضی انداخته ای و ممکن است موج آن خیس ات کند. همه دریا نیستند که سنگ انداختن، موج بلند در آنها درست نکند.» و برخی هم تاثیر فرهنگ غربی را دلیل این اتفاقات می‌دانستند. مثلا کاربری نوشت: «گسترش تاثیر دار و ریشه ای فرهنگ وفاداری به اصل و بنیاد خانواده در مقابل سیل بنیان کن اباحه گری و بی غیرتی که سریال های ترکیه ای و ماهواره ای در صف اول مروج آن هستند ...... . باید با اقتدار هنری ارزشمند بودن عفت انسانی به همه آموزش داده شود همان گونه که بی عفتی و بدبختی در همین سریال ها به خون فرهنگی جامعه تزریق می شود.»

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1427468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =