سن دقیق شیطانی ‌ترین غول گچی در بریتانیا مشخص شد!

غول گچی کرن آباس در دورست انگلیس، جوان‌تر از چیزی است که درگذشته تصور می‌شد.

آیا این شاهکار بشری به دوران قرون‌وسطی بازمی‌گردد یا متعلق به دوران باستان است؟ با نزدیک شدن به این غول گچی جواب سوالتان را متوجه خواهید شد. صدف‌های حلزونی شکل که از مدت‌ها قبل در محل رهاشده‌اند ثابت می‌کند که حتی کوچک‌ترین جزییات نیز می‌تواند یک دوره از تاریخ را تغییر دهد.

این صدف‌های حلزونی را که تکه‌های میکروسکوپی نامیده‌اند، شامل حلزون‌های تاکستان است. نمونه‌های یافت شده در خاک‌نشان می‌دهد که این غول متعلق به قرون‌وسطی است، زیرا این حلزون‌ها تا قرن ۱۳/۱۴ میلادی هنوز به سواحل انگلستان نرسیده بودند.

اما این حلزون‌ها چگونه به این مکان آمده‌اند؟ به گفته مایک آلن، باستان‌شناس محیطی و مسئول بررسی " این حلزون‌ها به‌صورت تصادفی به این منطقه آمده‌اند، شاید همراه با کاه و حصیری که برای بسته‌بندی گچ‌ها استفاده می‌شده است.

اقدامات داوطلبانه برای تعمیر و به‌روز نمودن غول گچی در دورست، جایی که مردم در حال کار کردن بروی این غول هستند، غولی که همه فکر می‌کردند متعلق به قرن هفدهم است.

این حلزون‌ها شایعات درباره قدمت این غول گچی و تعلق آن به دوران قبل از تاریخ و عصر رومیان را از بین می‌برد. بعلاوه صدف این حلزون‌ها نشان می‌دهد که علف و گیاهان به‌مرورزمان و طی قرن‌ها در اطراف این غول روییده‌اند.

دامنه نمونه‌های صدف حلزونی در انگلیس، شاخص مهمی برای تعریف و شناسایی این‌گونه موارد درنظر گرفته می‌شوند. در انگلیس بیش از ۱۱۸ نمونه صدف وجود دارد که بسیاری از آن‌ها متعلق به خود انگلیس هستند. با بررسی این حلزون‌ها می‌توان به نوع پوشش گیاهی  یک دوره زمانی خاص پی برد و تغییرات را دریک مکان خاص ردگیری کرد.

آلن با تلاش‌های هم‌تیمی‌های خود سعی در مشخص نمودن دوره این غول گچی ۱۸۰ فوتی داشته است. خاک‌های جمع‌آوری‌شده از قسمت پا و آرنج غول مورد تحلیل قرار گرفت، البته نتایج این بررسی تا کریسمس مشخص نخواهد شد. قرار بود این نتایج تا پائیز امسال منتشر شوند اما بخاطر شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد.

مجله تراست از سال ۱۹۲۰ صاحب این غول شمرده می‌شود، این غول توسط خانواده پیت-ریورز به آن‌ها اهدا شد. پروژه صدساله آن‌ها شامل دانشگاه گلاسستر بوده و از تکنیکی بنام OSL یا نور تابناک شبیه‌سازی‌شده استفاده می‌کنند. OSL ذرات معدنی را که قبلاً در مقابل نور خورشید قرارگرفته بودند را مشخص می‌نماید.

باستان‌شناس ارشد، مارتین پاپورث می‌گوید" در دهه ۱۹۹۰ از OSL برای پی بردن به سن اسب سفید یوفینگتون در آکسفورد استفاده شد، مشخص شد که این اسب متعلق به ۳۰۰۰سال قبل است، یعنی قدیمی‌تر از چیزی که فکر می‌کردیم".

کارشناسان به‌زودی پی به رازهای قدمت این غول خواهند برد، هرچند پاپورث به دنبال یک دامنه است تا یک تاریخ مشخص. این یافته موجب شکل‌گیری نظرات متعددی میان باستان‌شناسان شده است. بعلاوه برای یافتن اطلاعات بیشتر باید حلزون‌ها را موردبررسی دقیق‌تری قرارداد.

غول کرن آباس که بخاطر روستایی در نزدیکی آن چنین لقب گرفته است، برای اولین بار درسال ۱۶۹۴ ثبت شد. علاوه بر شکل و شمایل غول، نوع بلند کردن گرزی که در دست دارد نیز قابل‌توجه است. آلت تناسلی این غول نیز کاملاً نمایان است، چیزی که درگذشته نماد باروری بوده است.

مجله تراست طی این سال‌ها تئوری‌های مختلف مطرح‌شده درباره این غول را منتشر کرده است. برخی آن را متعلق به دوران رومیان و نمادی از هرکول و روحانیت نامیده‌اند و عده‌ای آن را الیور کرامول تصور کرده‌اند.

طبق گزارش BBC ، بخشی از راز این غول در دهه ۱۹۸۰ مشخص شد، یعنی زمانی که طبق تحقیقات مشخص شد که این غول عبایی به تن داشته و بالای سر یکسر جداشده از بدن ایستاده بود.

در حال حاضر می‌توان به اطف نقشه‌کشی لیزری طی یک تور مجازی غول دورست را ازبالا مشاهده کرد. سال گذشته یک تیم تحقیقاتی چهره رمزآلود دیگری به این غول گچی بخشیده و باعث برگشت شکوه قبلی آن شدند. اخیراً هم یک ماسک به چهره این غول اضافه‌شده تا نشان‌دهنده شیوع بیماری کرونا باشد.

واقعاً جای تعجب دارد که این غول تا به امروز پابرجا مانده است. باستان‌شناسان هنوز پی به راز وجود این غول در این مکان نبرده‌اند اما در حال حاضر به دنبال درک بهتر دوره و قدمت این غول گچی هستند.

منبع: لست سکند

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1428114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =