۲۱ نفر
۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
مهریه، پناه زنان پس از طلاق

پیرو تصاویر منتشر شده این روزها از اعتراض آقایان بابت قوانین حاکم بر مهریه و تصویر کودکی با دردست داشتن یک پلاکارد ، شاهد بیان نظرات مختلف افراد بودم که با توجه به تفاوت دیدگاهها قابل توجه بود و باعث شد از منظر یک بانو که درحیطه وکالت فعالیت دارم دیدگاه خود را دراین خصوص مطرح کنم .

بدوا لازم هست بیان کنم از دید من این که بانویی در زمان جدایی مهریه و حقوق مالی خودش را در کشوری که بعداز طلاق هیچ حمایت و پشتوانه مالی ندارد مطالبه کند نه تنها نا متعارف و ناجوانمردانه نیست ، بلکه ناشی از وجود شرایطی  هست که اتفاقا جامعه ، اقتصاد و قوانین موضوعه در ایجاد آن کاملا نقش دارد .

ضمن اینکه این مساله هم کاملا موردپذیرش هست که تعیین مبالغ سنگین یا تعداد زیاد سکه های بهار آزادی بابت مهریه با وجود وضعیت بی ثبات اقتصادی نیز در حقیقت اجحافیست در حق مردان که باعث تحمیل فشارهای ناروای روانی و مادی بر روی آنها شده است .

اما باید دانست که استفاده ابزاری از یک کودک در این جمع معترض و طرح یک جمله تخریب کننده راجع ب مادرش با این عنوان که :  « مادرم من را به مهریه اش فروخت » به منظور تحریک احساسات افراد ناظر نیز اساسا نوعی بی حرمتی و بی انصافیست .

دروضعیت فعلی جامعه پرواضح هست که قواعد مهریه و حقوق مالی ناشی از نکاح قطعا نیاز به بازنگری تغییر و اصلاح دارد ، اما باید توجه داشته باشیم ک در رویه موجود متاسفانه هدف از تشکیل بسیاری از این پرونده های مالی و مهریه توسط خانمها نیز ب دلیل نداشتن قواعد حمایتی با ضمانت اجرای عملی و حقوق مورد اتکاست و غالبا فقط در حد اهرم فشاری برای رسیدن به حقوق برابر ...

چنانکه درهمین جامعه نیز بسیاری از بانوان را می بینیم که در زمان جدایی مهریه و حقوق مالی خود اعم از نفقه ، اجرت المثل را در عوض  گرفتن « حق حضانت فرزندان » ا بذل میکنند تا بتوانند با تکیه بر عواطف مادرانه فرزندان خود را با تحمل مشقات فراوان زیر پر و بال بگیرند . بنظر من که تعداد این دسته از مادران اتفاقا در جامعه ما بیشتر هست در مقایسه با آنهایی که انتخاب می کنند مهریه و حقوق مالی را مطالبه کنند ( و نهایتا هم با وجود قواعد حاضر درصد قلیلی از اینها عملا میتوانند مطالبات خود را دریافت کنند ) .

حال اینکه یک زن در موقع طلاق چه تصمیمی بگیرد اصلا مورد بحث نمی باشد و در هر حال این انتخاب قابل احترام هست ، اما اینکه با بی انصافی فقط نسبت به اصلاح حقوق آقایان صحبت کنیم و نیاز شدید  بانوان را در به روز رسانی و تصحیح قوانین نادیده بگیریم نه تنها پسندیده نیست ، بلکه باعث رشد اختلافات ، تشدید معضلات موجود و تضییع حقوق بانوان نیز خواهد شد ...

لذا گرچه که اصلاحات در قوانین مرتبط با حقوق خانواده اساسا لازم هست اما این تغییرات قطعا میبایست ریشه ای ، زمینه ای و با دانش واقعی  نسبت به واقعیات روز جامعه در مسیر رساندن طرفین به حقوق برابر حرکت کند تا بتواند حلال مشکلات  فعلی و زمینه ساز ایجاد شرایط مطلوب در جامعه شود ، اصلاحاتی دوطرفه ، دوجانبه با لحاظ نیازهای  هردو جنس زن و مرد ، فرزندان مشترک ، جامعه ،  و عاری از هرگونه تبعیض ...

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1449445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =