۷ نفر
۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۱

بلد نیستید، کمک بگیرید

فریبرز ناطقی‌الهی
بلد نیستید، کمک بگیرید

دیروز در خبرها اخباری منتشر شد که باعث خجالت بنده به عنوان یک معلم شد.

این خبر از طرف دفتر مطالعات اجتماعی شهرداری تهران طی یک منحنی که امروزه برای نشان دادن کار های علمی دستگاه های مختلف در کشور بسیار مد شده است که اکثر آنها هم متاسفانه غالبا مردود هستند در خبرها آمده بود.
 فقط معلوم نیست ترسیم یک منحنی بی معنی و کاملا غلط از این نوع مطالعات فوق تخصصی چقدر برای شهر تهران آب خورده است!
عین خیر به نقل از ایسپا:
« نگرانی شهروندان تهرانی از ابتلا به کرونا به بالاترین سطح خود از زمان شروع همه گیری رسید
نتایج اجرای 8 موج نظرسنجی نشان میدهد نگرانی شهروندان تهرانی از ابتلای خود و خانواده به ویروس کرونا، در پایان آبان 1399 افزایش پیدا کرده است . 67 درصد شهروندان بالای 18 سال تهرانی به مقدار «زیاد» نگران ابتلای خود و خانواده به ویروس کرونا هستند.»

حال اول توضیح داده شود که اجرای ٨ "موج" در ادبیات علمی یعنی چی ؟ در ضمن با توجه به منحنی و فقط دو گزینه در سوال مطروحه از سوی محققان این دفتریعنی "خیلی زیاد" و "خیلی کم" چرا جمع دو نمودار ١٠٠ نمیشود؟
برای مثال در ابتدای اردیبهشت مجموع دو گزینه (٢٥ + ٥٨ = ٨٣) باید ١٠٠ شود ؟ مگر در شهرداری تهران که (٨٣ = ١٠٠) می شود!! و همینطور بقیه رقوم ! در ضمن هر منحنی باید با شرایط جامعه هم برای صحت سنجی محک بخورد، آیا رفتار کرونایی آخر آبان مردم در تهران با نظر سنجی و منحنی ارایه شده حتی کمی همخوانی دارد ؟ مسلما نه!
اما انتخاب منحنی برای نشان دادن اینگونه مسائل از بنیان غلط است. تغییرات روزانه یعنی محور افقی همواره خطی نیست و محور قائم و مقیاس انتخابی هم وابستگی تام به تعداد جامعه آماری دارد مثلا ۱۰۰ نفر نظر سنجی شده؟
۱۰۰۰ یا ده نفر لذا اگر مقایس ترسیم شکل فشرده تر شود خواهید دید آنقدر هم منحنی ای وجود ندارد که به آن بشود دل خوش کرد ؟ لذا می بایستی از چارت های ستونی البته با داده ای درست که مجموعش در هر زمان با گزینه های انتخابی ۱۰۰ بشود استفاده می شد.
در خاتمه: آیا ارایه این منحنی و بدتر از آن نتیجه گیری برای برنامه ریزی های احتمالی آینده یک کلان شهر با تاریخ و عقبه علمی آن شایسته است که کسی یا ارگانی آنرا ارایه نماید ؟ اسباب خجالت است.                                                                               

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1459765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =