۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۰

دوره پیش دانشگاهی در برخی رشته ها عملا هیچگونه کارآیی نداشت و در راستای نظام آموزشی کشور نبود، در بررسی های صورت گرفته به ویژه در سند تحولی آموزش و پرورش، حذف این دوره مورد تایید قرار گرفت.

زهرا تالانی- عبدالامیر عرفی  مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبر آنلاین درباره شرایط حذف پیش دانشگاهی از نظام آموزشی می گوید. وی می افزاید: دوره پیش دانشگاهی تا سال تحصیلی 96-95 حذف می شود.تا آن زمان دوره پیش دانشگاهی همچون سال های گذشته در جای خود باقی است و هیچ گونه تغییری نکرده است.

وی درباره تحصیل بزرگسالان می گوید که در هر منطقه آموزش و پرورش یک مرکز آموزش پیش دانشگاهی بزرگسالان به تفکیک جنسیت در دبیرستان بزرگسالان همان منطقه برای ثبت‌نام و ادامه تحصیل این گروه از دانش‌آموزان و کسانی که تاکنون موفق به گذراندن این دوره نشده‌اند در نظر گرفته شده‌است.

همانطور که اطلاع دارید پیش دانشگاهی بر اساس نظام جدید تحصیلی حذف خواهد شد. در این صورت نمرات دروس نهایی سوم در کنکور لحاظ می شود؟

 خیر. نمرات دروس نهایی دوره پیش دانشگاهی در کنکور سال 1390 لحاظ شده و تاثیر گذار است.سال گذشته، نمرات دروس نهایی سال سوم دبیرستان در کنکور لحاظ شد که امسال علاوه بر نمرات نهایی سال سوم دبیرستان، نمرات دروس پیش دانشگاهی نیز تاثیر گذار خواهد بود. چون به این سرعت پیش دانشگاهی حذف نخواهد شد.البته با توجه به اینکه کنکور در سال های آینده به طور کامل حذف خواهد شد، نمرات نهایی دانش آموزان دبیرستانی در پذیرش آنان در دانشگاه ها تاثیر گذار خواهد بود.

دوره پیش دانشگاهی چه سالی حذف می شود؟

دوره پیش دانشگاهی از سال تحصیلی 90-89 حذف نمی‌شود، بلکه مراکز پیش‌دانشگاهی با دبیرستان‌ها تجمیع می‌شوند و دانش‌آموزان در دبیرستان‌های خود ادامه تحصیل می‌دهند.دوره پیش دانشگاهی تا سال تحصیلی 96-95 حذف می شود.تا آن زمان دوره پیش دانشگاهی همچون سال های گذشته در جای خود باقی است و هیچ گونه تغییری نکرده است.

تنها تفاوت ایجاد شده در این دوره تحصیلی در مقایسه با سال گذشته، برداشتن شرط معدل دانش آموزان سال سوم متوسطه برای تحصیل در دوره پیش دانشگاهی و تجمیع مراکز پیش دانشگاهی در دل دبیرستان هاست. بنابراین دانش‌آموزان و والدین آنان نگران حذف دوره پیش دانشگاهی برای سال تحصیلی آینده نباشند، زیرا حذف این دوره در شرایط کنونی به هیچ وجه در آموزش و پرورش مطرح نیست.

چرا تصمیم به حذف پیش دانشگاهی گرفته شد؟

با توجه به این که دوره پیش دانشگاهی در برخی رشته ها عملا هیچگونه کارآیی نداشت و در راستای نظام آموزشی کشور نبود، در بررسی های صورت گرفته به ویژه در سند تحولی آموزش و پرورش، حذف این دوره مورد تایید قرار گرفت، لذا پس از تصویب و ابلاغ سند ملی آموزش و پرورش دوره پیش دانشگاهی برای همیشه از نظام آموزشی کشور حذف خواهد شد.

بنابراین دوره مدرسه 12 ساله خواهد بود؟

در اغلب کشورها آموزش و پرورش 12 ساله است و در ایران نیز در نظام آموزشی فعلی دانش آموزان با 11 سال مدرک دیپلم را اخذ می کردند، این در حالیست که دانش آموزانی که قصد ورود به آموزش عالی را داشتند باید دوره پیش دانشگاهی را نیز طی می کردند.اما با اجرای نظام 3 - 3 - 6 دوران مدرسه 12 سال خواهد بود و پس از گذراندن این دوران دیپلم می گیرند.

در اینصورت نحوه فعالیت مراکز پیش دانشگاهی مستقل چه خواهد شد؟

مراکز آموزش پیش‌دانشگاهی مستقل برای ادامه فعالیت خود باید از دانش‌آموزان پایه‌های اول، دوم و سوم دبیرستان براساس ظرفیت خود ثبت‌نام کنند و مدیریت دبیرستان و پیش‌دانشگاهی نیز بر عهده یک مدیر خواهد بود.

ادامه تحصیل دانش‌آموزانی که شرایط تحصیل در دبیرستان‌های روزانه را ندارند چگونه خواهد بود؟

در هر منطقه آموزش و پرورش یک مرکز آموزش پیش دانشگاهی بزرگسالان به تفکیک جنسیت در دبیرستان بزرگسالان همان منطقه برای ثبت‌نام و ادامه تحصیل این گروه از دانش‌آموزان و کسانی که تاکنون موفق به گذراندن این دوره نشده‌اند در نظر گرفته شده‌است. اکنون شیوه اجرایی این دوره به‌صورت ترمی است و مواردی مانند تغییر رشته، نحوه قبولی و ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه در دی ماه و مطابق آیین‌نامه آموزشی این دوره است.

نحوه فعالیت دبیرستان‌هایی که تعداد دانش‌آموزان پیش دانشگاهی آنان بیش از ظرفیت نوبت صبح باشد چگونه است؟

مناطق آموزش و پرورش می‌توانند با هماهنگی کمیته برنامه‌ریزی استان برای صدور مجوز نوبت دوم ثبت‌نام اقدام کنند. البته در این میان، استثنایی هم وجود دارد و به گفته وی، شامل دبیرستان‌های خاص مانند نمونه دولتی، شاهد، فرهنگ و مدارس غیردولتی می‌شود که دارای مجوز ضمیمه مراکز آموزش پیش‌دانشگاهی هستند و می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

45232

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =