یک خانواده «معمولی»‌ و این همه دردسر!

در روزهای گذشته خبر ساخت فصل هفتم سریال «پایتخت» رسانه‌ای شد، فصل هفتم سریال از راه نرسیده مانند فصل ششم با حواشی زیادی همراه بود.

مهسا بهادری: فصل هفتم سریال «پایتخت» برای نوروز ۱۴۰۰ ساخته می‌شود. خبری که در هفته‌های گذشته منتشر شد و همانقدر که خوشحالی هوادارن این سریال را به همراه داشت، انتقاد منتقدان را نیز به همراه داشت البته حواشی زیادی نیز، مانند فصل ششم گریبان این سریال را گرفت.

از حذف مهران احمدی و سارا و نیکا فرقانی و بازگشت علیرضا خمسه به این مجموعه تلویزیونی تا دستمزد میلیاردی محسن تنابنده و ساخته نشدن فصل هفتم این سریال از جمله خبرهایی بودند که در روزهای گذشته دست به دست شدند.

نبود خشایار الوند و آغاز حواشی

با فوت خشایار الوند، نویسنده پایتخت درسال ۹۷، نویسنده این سریال تغییر پیدا کرد و آرش عباسی و محسن تنابنده مسئولیت نگارش فیلمنامه را بر عهده گرفتند. شاید این تغییر در سبک نگارش یکی از دلایل درگیر شدن این سریال با حواشی بود.

پیش از این کمتر کسی فکر می‌کرد که در یک سریال نام فیلمنامه‌نویس برای مخاطب عام اهمیت داشته باشد اما پس از پخش فصل ششم «پایتخت» بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی مختلف، یاد شادروان خشایار الوند زنده شد و بخشی از مخاطبان این سریال در فضای مجازی فصل ششم را با فصل‌های قبل مقایسه کردند و جای خالی فیلمنامه‌نویس سریال را یادآوری کردند. این موضوع حتی انتقاد تلویحی وزیر فرهنگ را هم به دنبال داشت. سیدعباس صالحی در توئیتی نوشت که این خشایار الوند بود که به «پایتخت» جان می‌داد.

جمعه اول فروردین ۹۹اولین قسمت فصل ششم «پایتخت» روی آنتن شبکه یک سیما رفت و شاید بتوان گفت شروع حاشیه‌ها از همان قسمت اول آغاز شد. زمانی که سریال از شبکه یک سیما در حال پخش بود، در اتفاقی کم سابقه دوبار برای آگهی بازرگانی، پخش سریال قطع شد که اعتراض کاربران فضای مجازی و محسن تنابنده را به همراه داشت.

ممیزی‌های تلویزیون و اعتراض بازیگران

سازندگان یک اثر باید طبق قوانینی که وضع می‌شود رفتار کنند و از خط قرمزهای تعیین شده عبور نکنند، گاهی پیش می‌آید که خواسته یا ناخواسته از آن خط قرمزها عبور می‌کنند، گاهی هم مسئولین رسیدگی و نظارت به این موضوع خط قرمز را کمی جابه جا می‌کنند که معمولا تشخیص این موضوع سخت است، اما کمتر اثر هنری از قبیل کتاب و ترانه و تئاتر گرفته تا فیلم سینمایی و سریال پیدا می‌شود که بخش‌هایی از آن دستخوش تغییرات نشده باشد و فصل ششم سریال «پایتخت» نیز از این قاعده مستثنی نیست، یکی از این ممیزی‌ها توسط سیدامیر سیدزاده، با انتشار پستی در اینستاگرام مطرح شد.

ماجرای ممیزی‌های اعمال شده در سریال تا جایی ادامه پیدا کرد که تک تک بازیگران به این موضوع اعتراض کردند، بهرام افشاری بازیگر نقش بهتاش، یکی از این بازیگران بود که با انتشار پستی خبر از سانسور بخشی از سریال داد، اما مشخص نکرد که کدام بخش و به چه علت حذف شده است.

در ادامه سانسورهای تلویزیون و اعتراض بازیگران، احمد مهرانفر نیز با انتشار پستی از به سانسور اعتراض کرد و کمی بعدتر از او، محسن تنابنده از سانسورِ نسخه سانسور شده سریال نوشت و احمد مهرانفر دیالوگ سانسورشده سریال را در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد. پس از این اتفاقات بود که سیروس مقدم کارگردان سریال در گفت‌وگویی موارد حذف شده از سریالش را به حساسیت‌های شرایط روز جامعه ربط داد و گفت هیچ سانسوری در کار نیست. در همان زمان گمانه زنی‌هایی انجام شد که شاید هیچ سانسوری در کار نبوده و این ادعاها تنها یک بازی برای جذب مخاطب بوده است.

تاثیر «پایتخت» در استفاده از اینترنت

شاید شنیده باشید که می‌گویند زمان پخش یک سریال خیابان‌ها خلوت می‌شودیا به اصطلاح کوچه خلوت کن است، اما از آنجایی که در فروردین ۹۹ کرونا همه را خانه نشین کرده بود، اینبار یک سریال توانست خیابان‌های فضای مجازی را خلوت کند. به گفته سجاد بنابی، نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در توئیتی درباره تاثیر پخش سریال «پایتخت» روی کاهش مصرف اینترنت کشور خبر داد.

با گذشت پنج قسمت از فصل ششم سریال، یک بازی اینترنتی آنلاین در صفحه رسمی اینستاگرامش با یک نمودار از کم شدن میزان شرکت‌کننده‌های آنلاینش در زمان پخش سریال «پایتخت» خبر داد. 

البته کم شدن کاربران استفاده از فضای مجازی، خیلی جای تعجب نداشت چرا که طبق نظر سنجی صدا و سیما در میان سریال‌های تلویزیونی نوروز، سریال «پایتخت» با ۷۵درصد بیینده، به عنوان پر طرفدارترین سریال شناخته شد.

انتقادهای دنباله‌دار از بدآموزی‌های ادامه‌دار

یکی از انتقادهای پرتکرار از ابتدای پخش «پایتخت» در فصل ششم، بی‌احترامی کوچک‌ترهای خانواده به بزرگ‌ترها و در ادامه دروغ‌گویی‌های بی‌دلیل شخصیت‌های خانواده معمولی و فریبا از مواردی بود که از همان قسمت‌های ابتدایی تا قسمت پایانی اعتراضات و انتقادات مخاطبان سریال را به دنبال داشت. نمایش خشونت یکی دیگر از انتقاداتی بود که به این سریال وارد شد و مصداق آن هم سکانس‌های مربوط به بهبود و سندروم دست بیقرارش بود. موارد بی‌شماری که برخی رسانه‌ها از آن با عنوان بدآموزی‌هایی که نباید از نقی و ارسطو بیاموزیم یاد کردند.

ایرادهای کوچک اما مهم

فصل ششم «پایتخت» اما علاوه بر ضعف در فیلمنامه، با اشتباهات ریز و درشتی هم همراه بود که از چشم مخاطب تیزبین این سریال پنهان نماند. از ایرادات فوتبالی که هواداران فوتبال را دل‌زده کرد تا در دست داشتن متن اخبار چند ساعت پیش از پخش خبرها از تلویزیون که با واکنش گوینده خبر تلویزیون همراه بود. اینها در کنار مواردی مانند حضور فیلمبردار در زمین فوتبال در سکانس سیو دیدنی بهتاش فریبا در دروازه نساجی، تصویر دوربین و عوامل پشت دوربین در آینه ماشین، قوری‌ای که در یک پلان شکسته می‌شود و در پلان بعدی سالم سر جایش قرار دارد و ... برخی از مواردی هستند که بی دقتی عوامل سازنده را نمایان می‌کند.

جنجال ناتمام سکانس پایانی 

همه حواشی فصل ششم این سریال یک حسن‌ختام داشت که حسابی جنجال به پا کرد. یک زوج و سفر ماه‌عسل و یک موتورسیکلت و یک قایق و  یک دیالوگ از یک فیلم فارسی. سکانسی که به اعتقاد برخی پلان به پلان از فیلمی با بازی بهروز وثوقی کپی شده بود و همین موضوع انتقادات از سریال را به اوج رساند و حاشیه‌های زیادی را برای سریال به ارمغان آورد.

البته کارگردان سریال بر خلاف منتقدان باور داشت که شوخی با قیصر غیر شرعی نبوده است .

شروعی که سرانجام نداشت

پس از پایان نیمه کاره فصل ششم، تکلیف فصل هفتم «پایتخت» مشخص نبود تا اینکه، خبر ساخته شدن فصل هفتم رسانه‌ای شد، اتفاقی که انتهای آن ختم به خیر نشد و به حواشی فصل ششم بیشتر دامن زد.

بازگشت علیرضا خمسه به سریال و حذف مهران احمدی از مسائلی بود که در ابتدای مسیر رسانه‌ای شد.

سارا و نیکا فرقانی دوخواهر دوقلو که در سریال نقش فرزندان ریما رامین‌فر(هما سعادت) و محسن تنابنده(نقی معمولی) را ایفا می‌کنند از سریال حذف شدند و این موضوع هم مخالفان جدی‌ای داشت، هم موافقان سر سخت. 

این قبیل حذف و اضافه کردن بازیگران در سریال‌ها رخ می‌دهد اما چیزی که اینبار بیش از هرچیزی جلب توجه کرد، انتشار رقمی به عنوان دستمزد محسن تنابنده بود که اعتراضات زیادی را به همراه داشت. محسن تنابنده  در پاسخ، با انتشار پستی اعلام کرد که به علت فضای نامناسب موجود، فصل هفتم ساخته نخواهد شد.

حالا باید منتظر ماند و دید که نساختن فصل هفتم قطعی است یا یک قهر ساده است و تنابنده با عوامل سازنده کنار می‌آید و فضا برای ساخت سریال فراهم می‌شود و پرونده ساخت فصل هفتم سریال دوباره باز می‌شود یا خیر.

۲۴۱۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    55 11
    در دنیای رسانه ، هر رسانه ای تلاش میکنه برای جا نموندن از رقبا و برتری جوئی، مطابق میل بینندگانش رفتار کنه. این یک قاعده جهانی است. در این گیرودار اینکه دستمزد فلان کارگردان و بازیگر فلان سریال پرمخاطب بشه بهانه برای کنار گذاشتن سریال، یک موضوع خنده دار در دنیای رسانه هست. اونهم جائی که این رسانه در ثانیه میلیاردها تومان بابت تبلیغاتش و بودجه جداگانه ای که از مجلس میگیره درآمد داره. گیرهای دیگه هم اهمیتی ندارند جائی که سینمای امروز ما دچار چنین معضلاتی هستند و کسی به اونها کاری نداره. بنظر میرسه صداوسیما با کنار گذاشتن یک گزارشگر قهار و محبوب ، یک سریال محبوب و امثالهم نه تنها به ذائقه و خواست بینندگانش دهن کجی میکنه بلکه در میدان رقابت با رقبای ماهواره ای و مجازی و حتی خانگی بیشتر از پیش عقب خواهد موند. یادمون نره دنیای رسانه دنیای لج بازی با عوامل خودی نیست که بخاطر جشنواره فجر نرفتن نقی، بساطش رو از تلویزیون جمع کرده و شادی این مردم رو در عید(اونهم با این وضعیت کرونایی) خراب کنیم
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    44 21
    ایشالا ساخته بشه
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    42 85
    پایتخت کلا با همه عوامل چه سوئدی چه مثلا ایرانی نفوذی و عنکبوت و…به زباله دان تاریخ پیوست. حالا چرا به زور میخوان درش بیارن و پول بی زبون رو خرج ... کنند خدا عالمه؟؟؟!!! خرج بازیافت زباله های تر و خشک بشه ..خرج بچه های کار بشه...آسیب دیده های کرونا بشه..خرج کارگران هفت تپه بشه...و هزاران مورد از این دست و دم دست والا ارزشمنده
    • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      38 7
      هر چیزی جای خودش!. اینکه پایتخت خوب بود یا نه بحث دیگری است. ولی شما نمیتونی بودجه فرهنگی رو خرج جای دیگر کنی. کشور اینقدر پول داره که به همه جا میرسه. باید دنبال نشتی خزانه کشور باشیم.حالا شما بودجه سریال رو بخواهی خرج موارد بالا کنی به هر نفر 1000 تومن هم نمیرسه!! مشکل رو باید اساسی حل کرد. نه اینکه از این بگیری بدی به اون . از اون بگیری بدی به یکی دیگه!!. مگه این کشور با این همه ذخایر و درآمد نداره؟؟؟
    • GB ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      26 12
      چرا این حرف را در مورد سریال های پر هرینه و بی مخاطب صدا و سیما نمیگی
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    41 78
    با سلام ، این سریال فقط فصل اولش خوب و آموزنده بود بقیه فضل هاش فقط دشمنی ، کینه ، دروغگویی و خیانت رو در قالب طنز یاد میداد! فصل آخرش که به معنای واقعی بدآموزی های زیادی داشت و امیدوارم دیگه ساخته نشه...
    • ناشناس IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      21 29
      یعنی چی لطفا از جانب خودتون صحبت کنید، خیلیا با پایتخت زندگی کردن
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      11 3
      تقریبا از قسمت سوم شخصیت ها تغییر کردن و کار به سمت لودگی رفت
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    30 18
    همین تعداد منفی هایی که خوردی بسه در جوابت
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    34 22
    ایشالا که ساخته بشه
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    69 22
    خداییش چقدر این مدت در مورد این سریال چرت و عواملش مطلب نوشته شده حیف این سایتهای وزین نیست که وقت خودشون و دیگران رو با قلم زدن چه نویسنده چه مردم میگذارند پای پایتخت و تنابنده..بسه بابا نگارگری استاد فرشچیان تو یونسکو ثبت جهانی شد ولی کو خبر درست درمون کو تحلیل گم شد تو خبرها هرچند هنر اصیل و انسانهای نجیب نیازی به این بازیهای رسانه ای ندارند..به خودت بیا خبرآنلاین اینقدر از این سریال مزخرف مطلب نذار مشتریهای خوبتو از دست میدی با این آلودگیهای تصویری و متنی که بهش تن میدی حیفه خود دانی!!!!
    • ناشناس IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      2 1
      باهات موافقم چرت ترین سریال
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    39 12
    مثل همه کارهامون مسخره بازی و سرگرم کردن مردم بخاطر یک سریال ساده و معمولی که عینش تو زندگی مردم عادی هر روز اتفاق میفته و از هیچ تکنیک سینمایی برخوردار نیست حرف بزن زندگی کن و فیلم بگیر شده سریال زندگی مردم
  • رضا 55 IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    34 33
    کاش این همه شبکه بی مخاطب یکی حذف میشد وشبکه ای به نام پایتخت بصورت دایم بود ماهنوز تکرارش راهم با اشتیاق می بینیم
    • امیر IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      1 0
      سلام خواهشا پایتخت رو ازما نگیرید ما با حس پایتخت زنده ایم بی انصاف نباشید این صدا وسرما دیگه شورش و درآورده تا ۵ ادامه داشته ۶ هم پخش کنید چی میشه چیزی ازتون کم میشه ماه هم تو این وضع کرونای احتیاج به روحیه داریم ما مرد هزار چهره رو نمی خواهیم بهش نگا هم نمیکنیم
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    35 34
    با سلام.پایتخت نظیر نداره.اتفاقا اگر بخواهیم رده بندی کنیم باید به فصل ششم رتبه یک بدهیم چون به حدی تقویت شده بود که در کمترین زمان ممکن به بهترین نحو جمع شد و بسیار هم لذت بردیم.امیدوارم اقای تنابنده باز هم به عشق مردم ادامه دهند.
  • kosar IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 3
    انشالله ساخته بشه
  • ملودی IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    10 5
    یعنی پول دارن دقیقه یه میلیارد به بازیکنانی خارجی بدن به مربیاشون بدن آخرشم هیچی ولی پنج میلیارد که در مقابل اون پولا هیچی نیست نمیتونن به تنابنده بدن تو این اوضاع دل مارو شاد کنه
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      2 4
      واقعا متاسفم که از این سریالی که با بدآموزیهاش باعث شده جوانان ما الگوی بد بردارند طرفداری میکنید
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    4 2
    پایتخت باید ساخته شود
  • ناشناس IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    13 3
    خیلی هم سریال عالی است نمیفهمم چرا بعضی ها درک شادی نمیکنن ،احتمالا اونا از دسته آدمهایی بی درد و غم جامعه هستند که دوست ندارن حداقل مردم با این همه گرفتاری یه لبخند رو لبشون باشه بهتر از این همه کانال بیخود که خودشون محاصره کردن فقط باید گریه کنیم بسته دیگه درک داشته باشید
  • ا IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    15 3
    ما پایتخت رو دوس داریم. مگه میشه عید نوروز بدون پایتخت.؟؟؟ان شاءالله دوباره ساخته بشه. منتطریم پایتخت ۷
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 2
    نسازید به ما چه اگه می خوای بسازین بسازین این ادا اصول ها چیه ، چیزی که بازیگرا زیاد دارن پوله تو شما برید بازی کنین یه پولی می گرین بازم از این بهتره که هیچی نگیرید
  • مائده IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    7 2
    پایتخت تااونجا ک یادمه خنده رو لبای همه گذاشه چرانباید همچین سریالایی ادامه داشته باشه من امیدوارم ک ساخته بشه تای ذره شادی داشته باشیم لطفا صحبت های بی ربطم نکنید
  • فاطمه NL ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    4 2
    کدوم سریال تا حالا این همه طرفدار داشته حالا صدا و سیما دنبال بهانه است که بیشتر متزوی بشه مثل حذف برنامه نود فقط طرفداراشو تلویزیون از دست داده وگرنه از ارزش فردوسی پور کم نمیشه
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    3 2
    عالی
  • مینا IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    4 2
    ای بابا پایتخت بد آقای تنابنده ممنونیم شادی رو به خونه ما هم آوردی با سریال پایتخت.