روند نزولی بازارهای داخلی، نقطه مقابل بازارهای جهانی

از زمانی که سیاست جز جدایی ناپذیر اقتصاد ایران شد، شرایط متفاوتی برای کشور رقم خورد و سیاست به بستری تبدیل شد تا اقتصاد بتواند در آن رشد و توسعه یابد؛ در حالیکه در کشورهای توسعه یافته یا اقتصاد از سیاست کاملا جدا شده و یا وابستگی کمی به یکدیگر دارند.

هفته گذشته بازارهای داخلی تحت تاثیر خبرهای مختلفی قرار گرفتند اما در کل روند هفت روز اخیر بازارها تحرک شدیدی را به ثبت نرسانده است. تورم نقطه به نقطه در شرایطی همچنان رو به افزایش است که لایحه بودجه 1400 همچنان که با کسری مواجه است بر انتظارات تورمی دامن خواهد زد و رشد نقدینگی نسبت به سال گذشته ممکن است قیمت دارایی های سرمایه ای را افزایش دهد.

بازار دلار و سکه تحت تاثیر اخبار پیروزی قطعی بایدن در انتخابات و بررسی مجدد موضوع FATF در شورای نگهبان، هفته گذشته را محتاطانه سپری کردند. در واقع دلار از مرز مقاومتی 26 هزار تومان و سکه از 11 میلیون و 980 هزار تومان پایین تر رفت. به نظر می رسد بیشتر مردم با حفظ سهم بالایی از دارایی خود تنها بخشی از آن را هر هفته به فروش می رسانند و همین موضوع از ایجاد تنش در بازار جلوگیری کرده است. به طور کلی میانگین روند بازار در هفته گذشته نزولی بوده و معامله گران با بهره گیری از تجربیات گذشته و پایین تر نرفتن قیمت دلا از کف 24 هزار تومان احتیاط را در دستور کار قرار داده اند. سکه نیز که در هفته گذشته تا قیمت 12 میلیون و 750 هزار تومان پیشروی کرده بود، در این هفته از کانال 12 میلیون تومان نیز پایین­تر رفت. به طور کلی بازدهی سکه در هفته گذشته 3.3 درصد بود، جز روز سه شنبه در تمامی روزهای هفته روند نزولی داشته است. سکه بازان منتظر هستند تا با همه گیری واکسن کرونا در جهان ارزش طلای جهانی افزایش و به تبع آن قیمت سکه نیز بالا رود. با این حال پیش­بینی می­شود در شرایط کنونی، بازار بیشتر در یک دامنه مشخص و کم نوسان حرکت کند.

با توجه به اینکه بانک مرکزی وعده تعدیل انتظارات تورمی در آینده پیش رو داده است، شاخص کل سهام روند کاهشی در هفته گذشته تجربه کرده است. علارغم افزایش 1.4 درصدی در اولین روز هفته، در اواخر هفته به پایین تر از 1 میلیون و 428 هزار واحد رسید. افت سهام شرکتهای بزرگ فلزی، معدنی و شیمایی دلیل اصلی ریزش قیمت سهام در هفته گذشته بوده است. این افت قیمت در حالی رخ داده است که دو هفته گذشته بازار سهام توانست خود را بالا کشیده و سرمایه گذاران را برای روند صعودی امیدوارم نماید اما افزایش عرضه باعث شد تا این شاخص از مرز جدید خود یعنی 1 میلیون و پانصد هزار واحد عقب نشینی نماید.

در هفته گذشته نفت اوپک و نفت برنت از مرز 50 دلار گذشت و به ترتیب بازدهی 4 و 0.5 درصد را به ثبت رساندند. انفجار یک نفتکش در عربستان سعودی و تصمیم اوپک‌پلاس برای افزایش تدریجی تولید نفت‌خام در سال آینده میلادی از دیگر عوامل رشد قیمت نفت بوده است. با توجه به نزدیک شدن به سال میلادی جدید و کاهش سفرهای این موقع از سال، آژانس بین المللی برآوردهای خود را برای تقاضای نفت سال جاری ۵۰ هزار بشکه در روز و برای سال بعد ۱۷۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.

قیمت جهانی طلا در هفته گذشته بر خلاف شاخص دلار آمریکا روند صعودی با رشد 2.5 درصدی را داشته است. از آن جا که خوشبینی نسبت به لایحه بسته کمک مالی آمریکا وجود دارد، شاخص دلار را به پایین ترین مقدار خود در دو سال گذشته رسانده است. شاخص دلار آمریکا نیز در این هفته از کانال 90 واحد پایین­تر رفت. بر این اساس در این هفته قیمت اونس جهانی طلا با قدرت از مرز مقاومتی هزار و 850 دلار عبور کرد.

بیت کوین امسال توانسته رشد 5 هزار و 500 دلاری را تنها در ماه نوامبر به ثبت برساند که بی سابقه بوده است. بی شک بیت کوین به عنوان یک سر پناه امن سرمایه گذاری در شرایط بحران در جهان تبدیل شده است. این ارز دیجیتالی هفته گذشته رشد 23.5 درصدی به واسطه افزایش خوشبینی ها نسبت به اتخاذ سیاست های انبساطی در اغلب کشورها به ثبت رسانده است.

فلزات اساسی هفته گذشته را با رشد اندک و غالبا منفی پشت سر گذاشتند. ظاهرا موضوع واکسیناسیون و افت ارزش دلار نتوانسته رشد چشمگیری برای این بازار رقم بزند. بر این اساس سنگ‌آهن که در هفته گذشته تا مرز 155 دلار پیشروی کرده بود، در این هفته تا نقطه 128 دلار عقب­نشینی کرد. بقیه فلزات نوسان کمی را تجربه کردند.

*رئیس اتاق بازرگانی شیراز

223227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1468026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =