۰ نفر
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
رنج اقتصاد از تفکر نادرست مدیریتی

اقتصاد ایران از چالش های فراوانی رنج می برد نشانه ای از تغییر شرایط در سال آینده مشاهه نمی شود، تنها روزنه امیدی که وجود دارد، احتمال لغو تحریم هاست که هنوز مشخص نیست به کجا بیانجامد.

البته تفکر گردانندگان اقتصاد کشور به نظر می رسد، ثابت است و تغییر نمی یابد و با توجه به این طرز تفکر انتظار داریم که اتفاقاتی که در سال 99 رخ داد در سال جدید نیز تکرار شود؛ مگر اینکه مساله تحریم ها حل شود و با درآمدهای نفتی بتوان تا حدودی مشکلات را حل کرد.

بسیار بعید است با روی کار آمدن دولت آینده، شاهد تغییراتی در وضعیت اقتصاد ایران باشیم زیرا کسانی که اکنون به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح هستند، در همین فضای مدیریتی حاکم بر کشور رشد و نمو کرده اند. طرز تفکر این افراد در اصل همان طرز فکری است که ما را امروز به این نقطه کنونی رسانده و تا حدودی در به وجود آمدن وضعیت فعلی این افراد نقش داشته اند.

بنابراین نمی توان امیدوار بود کسانی که وضعیت فعلی را ایجاد کرده اند، بتوانند مشکلات را حل کنند؛ تنها اتفاق مثبتی که می تواند به اقتصاد کمک کند، لغو تحریم هاست که به روال سابق برمی گردیم و با کمک درآمدهای نفتی مشکلات و چالش ها فقط پشت سر گذاشته شده و در واقع حل نمی شود.

درآمدهای نفتی در اصل مشکلات اقتصادی را مانند یک فرش می پوشاند ولی مساله را به صورت بنیادی حل نمی کند.

به اعتقاد بنده مشکل اصلی طرز تفکر مدیران اقتصادی است به طوری که با این نگرش اتفاق مثبتی را شاهد نخواهیم بود.

یکی از نگرش های مدیران این است که با خلق پول ، اعطای تسهیلات و وام های بانکی که منجر به نقدینگی می شود ، به دنبال حل مشکلات هستند یا فکر می کنند اگر پول خلق کنیم و به بخش تولید بدهیم این بخش رونق می یابد؛ یا اینکه می اندیشند بازار سرمایه اگر جهش های آنچنانی مانند اتفاقات سال 99 را تجربه کند، به تولید می تواند کمک کند.

در حالی که باید پرسید تفکرات و نگرش هایی این چنینی را چگونه حل کرد؟  اینگونه تفکرات در بین نمایندگان مجلس، مدیران نظامی و سایر مدیران و سیاستمداران این کشور نیز مشاهده می شود.

فقط ممکن است افرادی که انتخاب می شوند در درجه پاکدستی با یکدیگر متفاوت باشند این تفاوت ها در نگاه و تفکر آنها نسبت به اداره کردن کشور وجود ندارد. البته پاکدستی ، مساله بسیار مهمی است اما اگر یک آدم پاکدست نگاهش به نقدینگی این باشد که با رشد نقدینگی و وام و تسهیلات می توان رونق اقتصادی ایجاد کرد، چگونه باید با وی برخورد کرد؟‌

چالش ها و ومشکلات اقتصادی که در کشور با آن مواجه هستیم، با چنین دیدگاه مدیریتی و طرز تفکر حاکم بر کشور، ادامه پیدا می کند.

سال های خوب اقتصاد را درآمدهای نفتی برای ما ایجاد کرده بود نه طرز تفکر اقتصادی مدیریتی حاکم بر کشور.

بسیار سخت است فکر کنیم دولت جدید قرار است طرحی نو دراندازد و می تواند مشکلات و چالش های اقتصادی را حل کند.

اقتصاددان و استاد دانشگاه

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1496280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =