رمزگشایی از نامگذاری اقتصادی سال ها از سوی رهبر انقلاب /امضاهای طلایی مانعی بر سر راه تولید

رهبر انقلاب سال جدید را هم با یک عنوان اقتصادی نامگذاری کردند. این انتخاب معظم له با واکنش هایی از سوی سیاسیون همراه شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،در پی نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها تعدادی از چهره های سیاسی کشور به این نامگذاری رهبر انقلاب واکنش نشان دادند.

در همین راستا، غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دربارۀ شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» با اشاره به اینکه «صحبت‌های مقام معظم رهبری در لحظات آغازین سال ۱۴۰۰، امیدوارانه و واقع‌بینانه بود» اظهار داشت: «چندین سال است که پیام نوروزی رهبر انقلاب متمرکز بر مسائل اقتصادی است و ایشان تلاش کردند علاوه بر تبیین فرصت‌ها و نقاط مثبت، به ضعف‌ها هم اشاره‌ای داشته باشند.»

بنا به روایت مهر، وی با توجه دادن به این مهم که «شعار سال یک شعار عمومی است» افزود: «مخاطب شعار سال، همۀ ملّت ایران هستند؛ لذا هر کسی به فراخور حال خود باید ببیند وظیفه‌اش چیست و این شعار در واقع جهت مشترک همۀ فعالیت‌های ملت را در سال جدید مشخص می‌کند.»

حدادعادل گفت: «رهبری توجه دارند که دشمنان انقلاب و استقلال ملت ایران، با تحریم و محاصرۀ اقتصادی این ملت را نشانه گرفته‌اند و با فشار می‌خواهند آنها را به زانو درآورند. البته الحمدلله این نیت و آرزوی دشمنان برآورده نشده و ان‌شاءالله هیچوقت محقق نخواهد شد.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «نظر مقام معظم رهبری این است که کشور باید در اقتصاد به درجه‌ای از قوت برسد که دشمن درک کند تحریم اقتصادی دیگر یک سلاح از کار افتاده است؛ و مادامی که آنها حس کنند تحریم بر پیکر ملت ما اثر می‌کند آن را ادامه می‌دهند. لذا ما باید از طریق تکیه بر توان داخلی، دشمن را در استفاده از این سلاح ناامید کنیم.»

حدادعادل با اعتقاد به اینکه «تمرکز بر تولید نخستین راه قوی شدن اقتصاد است.» اذعان داشت: «تولید ابعاد مختلفی دارد؛ بخشی از آن بهره‌گیری از هوش و دانش نسل جوانی است که قوت و بزرگی خود را با شرکت‌های دانش‌بنیان، اختراعات و نوآوری‌ها نشان داده و اینها کاملاً چشم‌انداز خوبی را برای آیندۀ ایران ترسیم می‌کند.»

رمزگشایی از نامگذاری اقتصادی سال ها از سوی رهبر انقلاب /امضاهای طلایی مانعی بر سر راه تولید

وی با تصریح به اینکه «رهبر انقلاب معتقدند تولید باید محور باشد.» خاطرنشان کرد: «سال قبل جهش تولید محور بود و امسال نیز عنوان «تولید» در شعار سال باقی مانده است؛ درواقع شعار سال ۱۴۰۰ ادامۀ شعار سال ۹۹ است و آن فکر همچنان درست است و باید آن راه را ادامه داد.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: «در سال جدید تکیه و تمرکز باید بر دو چیز باشد، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها؛ پشتیبانی از تولید به مدیریت صحیح، جدیت، تلاش، مبارزه با قاچاق و فساد اقتصادی نیاز دارد و اینها انتظارات مردم برای حمایت از تولید است.»

وی بخش دیگری از موانع تولید را موانع داخلی دانست که باید برداشته شود و رهبری نیز در سخنان خود به برخی از آنها اشاره کردند.

حدادعادل گفت: «جوهر پیام رهبر انقلاب برای سال ۱۴۰۰ این است که دولت و ملت باید برای رفع مشکلات مردم روی امور اقتصادی متمرکز شوند؛ کلید آن تقویت تولید و کلید تقویت تولید نیز پشتیبانی از تولید و برداشتن موانع آن است.»

رمزگشایی از نامگذاری اقتصادی سال ها از سوی رهبر انقلاب /امضاهای طلایی مانعی بر سر راه تولید

تحقق شعار امسال در گرو حذف قوانین دست و پاگیر است

همچنین نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق شعار سال ۱۴۰۰ مبنی بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در گرو تسهیل امور با حذف قانون‌های دست و پاگیر و بوروکراسی اداری است.

بنا به گزارش ایرنا، رحمت‌الله فیروزی پوربادی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: همه ارکان اجرایی و قضایی کشور وظیفه دارند بستر رونق و جهش تولید را با فراهم کردن همه ابزارها و امکانات لازم در همه بخش‌ها از جمله تجهیزات‌ و تسهیلات برای صاحبان صنعت، کشاورزی و صنایع دستی مهیا کنند.

وی با تاکید بر لزوم برداشته شدن محدودیت‌ها و موانع تولید، ادامه داد: مجلس هم برای اجرای این‌ مهم عهده‌دار وظیفه نظارتی است و اگر جای خالی قانونی وجود دارد باید با مصوبات مورد نیاز به جهش و رونق تولید کمک‌ کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: با تدابیر خوب دولت، همیاری، وحدت و انسجام مردم موانع سر راه سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ رفع و شعارهای نوروزی رهبری در سال‌های اخیر از جمله اقتصاد مقاومتی، جهش و رونق تولید تحقق بخشیده شود.

وی یادآور شد: سال ۱۳۹۹ برای مردم و مسوولان کشور به لحاظ شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹، محدودیت‌ها، تورم و گرانی دشوار و پرمشقت بود و امسال در راستای توسعه، پیشرفت و عمران شهرستان نظنز و بخش قمصر و از بین بردن مشکلات و نارضایتی‌ها تلاش می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری و تاکید کردند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع به طور محقق شود.

ایشان افزودند: تحقق جهش تولید هم تأثیرات عمیق اقتصادی در کشور از جمله در مساله ارزش پول ملی دارد و هم موجب اعتماد به‌نفس ملی، رضایتمندی عمومی و تضمین‌کننده امنیت ملی است.

رمزگشایی از نامگذاری اقتصادی سال ها از سوی رهبر انقلاب /امضاهای طلایی مانعی بر سر راه تولید

 نقشه راه تحقق شعار سال ۱۴۰۰ طراحی شود

از سوی دیگر نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: نقشه راه برای تحقق شعار سال مبنی بر «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» طراحی شود.

عباس گلرو با اشاره به نامگذاری صورت گرفته برای سالجاری از سوی رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: کشور از لحاظ مالی و نیروی انسانی از غنای کافی برخوردار است و برنامه ریزی اصولی و کارشناسی نقشی مهم در تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۰ دارد.

وی با اشاره به وجود پیوستگی در انتخاب شعار سال‌های گذشته از سوی مقام معظم رهبری، افزود: پیوستگی شعارهای سال بر مدار اقتصاد و تولید نشان از توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به مساله تولید و اقتصاد کشور دارد.
گلرو تصریح کرد: برخی از مشکلات کشور ریشه در سوء مدیریت ها و برنامه ریزی ناصحیح دارد و برنامه‌ریزی اصولی و کارشناسی گره‌گشای مشکلات کشور است.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برنامه‌ریزی کارشناسی و عملیاتی برای تحقق شعار سال مبنی بر  «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نقشی مهم در حل مشکلات کشور دارد.

گلرو اضافه کرد: قوانین ضعیف، طولانی بودن روند انجام امور اداری از جمله موانع تولید است و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان واقعی از راهکارهای پشتیبانی از تولید است.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: رفع موانع و پشتیبانی از تولید، سربلندی، خودکفایی وارتقای تولید را رقم می‌زند و ضرورت دارد بخش‌های مختلف در تحقق شعار سال اهتمام‌ ویژه داشته باشند.

رمزگشایی از نامگذاری اقتصادی سال ها از سوی رهبر انقلاب /امضاهای طلایی مانعی بر سر راه تولید

امضاهای طلایی و فسادهای بورکراتیک از جمله موانع تولید در کشور هستند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،تاکیدکرد:انواع انحصارها در صدور مجوزها، بروکراسی طولانی در آغاز کسب و کار و در نهایت امضاهای طلایی و فسادهایی که در فرایند بروکراتیک روابط دولت و دستگاه های مسئول با فعالان اقتصادی شکل گرفته است، موجب شده است تا موانع فراوانی پیش پای کارآفرینان و تولیدکنندگان ایجاد شود.

بنا به گزارش ایسنا، مجتبی توانگر، در پاسخ به این سوال که با توجه به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی» مهمترین موانع تولید در کشور، چه مسائلی هستند و این موانع به چه میزان داخلی و چه میزان ناشی از تحریم و فشار خارجی است؟ اظهار کرد :طی یک دهه اخیر بیشترین نامگذاری ها حول حمایت از تولید بوده است. نامگذاری سال ۱۴۰۰ به پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، نقطه عطفی است که نشان می دهد حمایت از تولید دو بعد مشخص دارد. نخست، اقداماتی که برای تقویت و حمایت از تولید باید انجام گیرد. دوم، موانعی که پیش روی فعالان اقتصادی است.

این عضو ناظر شورای اقتصاد با بیان این که  مهمترین موانع، تغییرات ناگهانی و شدید در متغیرهای اقتصادی اثرگذار بر تولید است، تصریح کرد :جهش های ناگهانی نرخ ارز و پس از آن چشم انداز غیرقابل پیش بینی از آینده نرخ ارز باعث می شود که فعالان اقتصادی نتوانند برای فعالیت خود برنامه ریزی انجام دهند. علاوه بر این نوسانات شدید نرخ ارز طی سالهای اخیر مجموعه وسیعی از تغییرات بخشنامه ها را به دنبال داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود :علاوه بر این، انواع انحصارها در صدور مجوزها، بروکراسی طولانی در آغاز کسب و کار و در نهایت امضاهای طلایی و فسادهایی که در فرایند بروکراتیک روابط دولت و دستگاه های مسئول با فعالان اقتصادی شکل گرفته است، موجب شده است تا موانع فراوانی پیش پای کارآفرینان و تولیدکنندگان ایجاد شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی  مجلس در واکنش به این پرسش که  قوای مجریه و مقننه  هر کدام چه نقشی در حمایت از تولید و رفع موانع آن دارند و چه اقدام های عملی می توانند در این زمینه انجام دهند؟ گفت :مهمترین اقدام در این زمینه باید معطوف به تغییر قوانین و مقرراتی باشد که مانع کسب و کار است. حجم قابل توجهی از مجوزها توسط دستگاه ها صادر می شود که شفاف نیست و بستر انحصار و فساد شده است. شفاف سازی این مجوزها و حذف مقررات زاید، یکی از مهمترین اصلاحات است.

این عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تاکید کرد :اصلاح سایر قوانین از جمله در زمینه بانک، تامین اجتماعی، نظام مالیاتی، قانون کار و شهرداری ها، دیگر اقدامات ضروری برای حمایت از تولید و رفع موانع آن است. بخشی از این اصلاحات در دولت و مجلس در دست بررسی است ولی باید امسال این اصلاحات به صورت اساسی تر و فوری تر در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1497593

برچسب‌ها