توافق‌های جدید ایران، آمریکا و بریتانیا در وین/ ادعای المیادین را بخوانید

شرق نوشت: المیادین شب گذشته به نقل از منابع آگاه خبر داد، ایران و آمریکا و همچنین ایران و بریتانیا بر سر تبادل زندانی و نیز آزادکردن پول‌های بلوکه‌شده و تسویه بدهی به ایران به توافق‌هایی رسیده‌اند.

دقایقی بعد اما الجزیره گزارش داد، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گزارش‌ها در این باره را تکذیب کرده است. این رسانه اما به نقل از وزیر خارجه بریتانیا نوشت کشورش به دنبال حل مشکل بدهی با ایران است. 
طبق گزارش المیادین، آمریکا چهار شهروند ایرانی را که در ایالات متحده بازداشت هستند، تحویل ایران خواهد داد. در مقابل ایران چهار شهروند آمریکا را که در ایران زندانی هستند، تحویل ایالات متحده خواهد داد. در کنار این توافق، ایالات متحده همچنین پذیرفته است که ممانعت از دسترسی تهران به هفت میلیارد دلار پول ایران را متوقف کند. این هفت میلیارد دلار از جمله تبعات سیاست‌های تحریمی آمریکا و پولی بود که با فشار آمریکا و در نتیجه تحریم‌ها و تهدیدهای واشنگتن علیه کشورهای دیگر، از دسترس ایران خارج مانده‌اند و حالا با این توافق، ایران خواهد توانست منابع خود را تحویل بگیرد. از سوی دیگر المیادین مدعی است توافق‌های مشابهی بین ایران و بریتانیا نیز انجام شده است. 
به گفته این رسانه، ایران نازنین زاغری‌رتکلیف را به بریتانیا تحویل خواهد داد. زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی است که از سال ۱۳۹۵ به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت و زندانی بوده است. او البته اسفند سال گذشته با پایان دوران محکومیت حکم اول خود آزاد شد اما در دادگاهی بار دیگر محکوم شد تا به زندان برود. گفت‌وگو و چالش بین ایران و بریتانیا بر سر پرونده زاغری مدت‌ها ادامه‌دار بود اما طبق این گزارش، توافق حاصل شده است و ایران زاغری را که هنوز مدت محکومیت حکم جدید خود را نگذرانده است، تحویل بریتانیا خواهد داد. در توافق دیگر ایران و بریتانیا، ۴۰۰ میلیون پوند، بدهی لندن به تهران تسویه خواهد شد. ایران پیش از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۰ قرارداد خرید هزارو ۵۰۰ دستگاه تانک چیفتن و خودروی زرهی را با بریتانیا بست، اما این تانک‌ها هرگز تحویل داده نشد. شرکت دولتی خدمات نظامی بین‌المللی بریتانیا یا ام‌اس‌آی مسئول فروش و صادرات سلاح این کشور به کشورهای دیگر است و ۹۹ درصد سهام این شرکت در اختیار وزارت دفاع بریتانیاست بنابراین وزارت دفاع و دولت بریتانیا در این زمینه اختیار تصمیم‌گیری دارند. پس از سال‌ها پیگیری، گفت‌وگو و چالش بر سر این پرونده، شهریور سال گذشته، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا برای اولین بار به این بدهی اذعان کرد و گفت دولت بریتانیا فعالانه به‌دنبال راه‌حلی قانونی برای پرداخت بدهی خود به ایران است. 
والاس در نامه خود نوشته است: «در پیوند با شرکت آی‌ام‌اس و اختلافات حقوقی (با ایران) بر سر مبلغ (بدهی) واریزنشده، دولت اذعان می‌کند که این بدهی باید پرداخت شود و همچنان در جست‌وجوی هر راه قانونی برای پرداخت آن از راه قانونی است». والاس این موضوع را البته در نامه به وکیل زاغری عنوان کرد و گفت حل این مشکل می‌تواند به حل مشکل زاغری کمک کند. یک مشکل بر سر راه تسویه این مبلغ در ماه‌های گذشته البته وجود تحریم‌های گسترده ایالات متحده بود که مانع از هر گونه تبادل مالی با ایران می‌شد.
با انتشار این خبر از سوی المیادین و تکذیب آن از سوی مقام آمریکایی به نظر می‌رسد، چنانکه در روزهای گذشته مطرح شده است، گفت‌وگوها در وین در سطح تعیین مصادیق و اقداماتی که از سوی دو طرف باید انجام شود در جریان است و باز همان‌طور که مقامات کشورهای در حال مذاکره در وین گفته‌اند، چالش‌ها در مسیر توافق همچنان ادامه دارد. می‌توان گمانه‌زنی کرد که آنچه المیادین ادعا کرده است موضوع صحبت‌های دیروز وین بوده، اما تا قطعی‌شدن اقدامات متقابل بین طرف‌های مذاکره‌کننده، هنوز زمان باقی است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1510949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    88 4
    ما مردم ایران در تمام مسائل نامحرم هستیم چرا باید خبر را از المیادین بگیریم آنجا چه خبر است
    • علیرضا IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      5 28
      سرکار اونموقع که داشتن گزارششو از شبکه خبر ۱۲ اردیبهشت پخش میکردن بی بی سی یا عیران انتر نشنال نگاه میکردی . ممنون میشم گاهی به شبکه های داخلی هم سر بزنید
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      9 0
      خب عزیزمن تو این جلسات مهم که ازهمه رسانه هادعوت نمیکنند. ماهم فکرکردیم این پول مربوط به پولهای بلوکه شده ایران در امریکاهست. نگو که این پول مربوط به پولهای بلوکه شده تو کره. عراق و ژاپن باید باشه
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      21 7
      اگرمابدانیم که نمی گذاریم سرمان کلاه برودبایدماخبرنداشته باشیم و بعداً بفهمیم که چه کلاه بزرگی بازسرمان گذاشتندومانفهمیدیم
    • توپاک شکور IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      3 1
      پسر منه ؟؟
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      11 4
      علیرضا 13:00 عیران انتر نشنال نه ، ایران اینترنشنال درسته ، تویی که سفارش می کنی به شبکه های داخلی توجه کنید ، ایران رو عیران ، می نویسی ؟؟ اول سواد خوندن و نوشتن در حد ابتدایی رو یاد بگیر ، بعدا برو پیام بزار . مفهومه ؟؟
    • اشکان IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      0 0
      ادای روشنفکر ها رو در نیارییم ..از راننده و بازاری و آرایشگرهمه شدن کارشناس بسه دیگه بس.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    27 4
    اگر جاسوس بوده چرا آزاد میشه.پس ما گروگان میگیریم که در قبال آزادیش پول بگیریم
  • مرده متحرک IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    22 4
    ما ایرانی نیستیم همه چی باید با پنهان کاری انجام بگیره
  • حمید IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    13 34
    چند نفر از نمایندگان مجلس هم باید در مذاکرات حضور داشته باشند تیم فعلی قابل اعتماد نیستند
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    7 4
    خیلی خیلی بد
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    41 6
    داداش این کارها رو گذاشتین دم انتخابات،ک ما هم گوشامون مخملی بشه بیایگ ب اصولگرا و اصلاحطلبتون رای بدیم!؟عمرا،بمیرم ب شماها رای نمیدم
  • بیژن IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    70 8
    پول های ایران تا وقتی امنیت دارد که توقیف باشد
    • Ss IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      0 0
      دقیقا پولی که متعلق به تمام مردم ایرانه همین بهت که بلوکه باشه چون آزادش کنن چیزی به کسی نمیرسه
  • محمد IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    12 22
    اگر این خبر ، بر فرض صحیح باشه، آیا منظور از اون ۷ میلیلرد پول بلوکه شده ایران، همون بدهی کره جنوبی به ایران نیست؟! اگه اون باشه که زمینه پرداختش توسط کره جنوبی، با رشادت نیروهای دریایی خودمون در توقیف کشتی کره ای و به غلط کردن افتادن این کشور ، از قبل فراهم شده
  • محمدی IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    12 11
    اگه توافقی بشه یعنی بورس ایران نابود میشه چون شاخص بورس بر اثر تورم تحریمی بسیار زیاد باد کرده بود
    • ارمان US ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      0 0
      بر اثر تورم تحریمی نابود بشه؟؟؟ بورس ایران باد کرده بود ؟؟؟تورم ایران در سال از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد نوسان داره تمامی اقلام نسبت به سال قبل دو سه برابر گرون شدن اگر بورس سود تقسیمیش عادلانه بود و دولت از بورس نوسان گیری نمی‌کرد شرایط به اینجا کشیده نمیشد اغلب میگفتن با گرون شدن دلار شاخص مثبت میشه در صورتی که چه دلار گرون میشه چه ارزون شاخص نزولی بود و این هم برای کم کردن نقدینگی مردم بود و به توافق هیچ ربطی ندارد در ضمن با تثبیت نرخ دلار قیمت تمام شده کارخانه ها که اکثرا تامین کننده خوده کشور هستند نه صادرات کمتر میشه و این یعنی سود تقسیمی بیشتر اگر دولت اجازه بده نمیدونم اینو از کجا دراوردی
  • محمد IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    2 3
    عالی
  • موسی IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    3 4
    پسر عمو چه فرق میکنه شاید المیادین از زودتر انجا بوده مهم اصل خبراست
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    9 4
    درد و مشکل ما مردم فقط تبادل چن زندانی هست؟
  • امیر IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    13 5
    چه فرقی به حال داره .....همه چی ده برابر شده و همین جوری داره اوج میگیره
  • ناشناس IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 0
    همه مسایل را ازمردم ایران مخفی میکنید،واخباررابایدازخبرگزاریهای خارجی دنبال کنیم!
  • شادگام IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    بابا شاید درسته چرا دروغ میگید مردیم ‌اقعا فقت پوست مونیم
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    پولی به ایران نمیاد چون دزدا همون جا تقسیم میکنن میره شما چه ساده‌این کدوم پول شتر دیدی ندیدی
  • حمید IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    3 0
    از قراداد بدبختی ایران با چین چه خبر
  • لشکان IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    سلام وقت بخیر همه شدیم سیاستمدار در باره همه چی نظر میدیم بدون آگاهی .هر کی تو تخصص خودش بذار کارش رو انجام بده از راننده و بقال و آرایشگر و. و.... همه شدیم سیاست مدار و ادای روشن فکرا رو در میاریم.
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    طرف میاد به زور تو خیابون ماشینمون رو میگیره و میبره بعد میگه اگه میخوای ماشینت رو پس بدم باید کلید خونت رو بهم بدی هر وقت خواستم بیام هر غلطی خواستم بکنم و برم!! از ما گرو گان میگیرن که بجاشون جاسوساشون را عوض کنیم!! این یعنی جاسوس ها تو ایران هر غلطی خواستید بکنید و خوش باشید آخرش آزادیه!
  • یه بدبخت IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    . صبر داشته باش و ببین ؛ همان کسی که می خواست تو را زمین بزند ، زمین خورده ! همان کسی که می خواست حرمتِ تو را بشکند ، تمامِ غرور و حرمتش شکسته ! همان کسی که قصد آزارِ تو را داشت ، بی دفاع شده و آزار دیده ! کائنات ، دست بردار نیست ؛ انتقامِ ما را ، از هم می گیرد ! روزی همه مان به هم ، بی حساب خواهیم شد ... ..
  • انوش IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    این توافق که برای ملت فرقی نداره یعنی قیمت‌ها میاد پایین هنوز اول فال قیمت خودرو را افزایش داد ن