۲ نفر
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
پیک پنجم کرونا در این استان‌ها شروع شد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشتیک کارشناس حوزه سلامت گفت: در شرق و جنوب کشور پیک پنجم بیماری کووید ۱۹ آغاز شده است.

محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران، اظهار کرد: در حال حاضر در شرق و جنوب کشور به ویژه استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان و کرمانشاه، پیک پنجم بیماری کرونا آغاز شده است.

محبوب فر ادامه داد: در حال حاضر بیماری کرونا در این استان‌ها اوج گرفته و وضعیت نگران کننده‌ای دارند. این افزایش آمار از بروز پیک پنجم خبر می‌دهد.

او گفت: در مورد سویه دلتا در حال حاضر در استان‌هایی مثل اصفهان و قم مواردی از ویروس کرونا که ناشی از جهش سویه آلفا و بتا هست را به صورت تک گیر داریم.

این کارشناس حوزه سلامت گفت: ویروس دلتا که در هند شایع شد، مرگ و میر و شیوع بالایی دارد. ویروس بتا نیز ابتدا در ترکیه شایع شد و مثل ویروس دلتا، واگیری بالایی داشت.

محبوب فر بیان کرد: دلیل اینکه در حال حاضر استان‌های جنوبی و شرقی در وضع قرمز به سر می‌برند این است که در کشور ما تا کنون قرنطینه، بیماریابی و تعطیلی فعال، اجرا نشده است.

او تصریح کرد: در چنین شرایطی که با ویروس‌های جهش یافته مواجه شده ایم، صحبت در مورد اینکه شهرهای کشور در وضع زرد و نارنجی هستند و فقط شهرهای جنوبی و شرقی در وضعیت قرمز به سر می‌برند، یک حرف بیهوده و باطل است زیرا این ویروس می‌تواند در حال چرخش و گردش باشد و کوچکترین بی احتیاطی، منجر می‌شود که طوفان پیک پنجم کل کشور را در بر بگیرد.

محبوب فر گفت: با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، شاهد افزایش تجمع در ستادهای انتخاباتی هستیم. متاسفانه برخی افراد بی‌خیال کرونا شده اند و در فضاهایی که برای سخنرانی کاندیداهای شورای شهر و ریاست جمهوری، در نظر گرفته شده است، بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حتی بدون ماسک، حاضر می‌شوند. 

این عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران افزود: برخی افراد معتقدند، کرونا تمام شده است و دیگر وضعیت خطرناک نیست. این در حالی است که وضعیت کاملا برعکس است و شرایط کشور بسیار ناپایدار و شکننده است و کوچک‌ترین بی احتیاطی و سهل انگاری می‌تواند کشور را وارد پیک های متعدد کند.

او گفت: در حال حاضر وضعیت واکسیناسیون در شرایطی است که فقط یک درصد از جمعیت کشور واکسینه شده اند و همین افراد هم فقط دُز اول را دریافت کرده اند. تاخیر در روند واکسیناسیون می‌تواند مشکل ساز باشد و این تصور که مشکلی ایجاد نمی‌کند، تصور باطلی است.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1525083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =