۱۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
لطفا وزارت نیرو را نابود نکنید

در دوره تصدی علی اکبر محرابیان در وزارت صنایع، واحدهای کارخانه فولاد در «خشک ترین دشت های کشور» احداث شد.

مثلا: فولاد نی ریز (فارس) در یکی از خشک ترین مناطق استان فارس، فولاد اردکان یزد، فولاد سبزوار و ... 

جانمایی و ایجاد 7 طرح بزرگ فولادی 800 هزار تُنی در مناطق فاقد زیر ساخت های تامین آب، «کارنامۀ» کسی است که امروز قرار است مدیریت کلان و حکمرانی_آب کشور را به عهده بگیرد. 

 صنعت فولاد وابسته به آب است. آب در آن می‌چرخد و پمپ‌هایی با ظرفیت حدود ساعتی 35 هزار مترمکعب، آب را پمپ می‌کند و بعد از گذران سیکلی (بخش عمدۀ) این آب تبخیر می‌شود. سوء مدیریت‌های علی اکبر محرابیان در حوزه آب و محیط زیست که منجر به خشکسالیِ برخی دشت ها و مناطقِ اطراف مجتمع‌های صنعتی فولاد در کشور شد، این صنعت را بیش از پیش با مشکل روبه‌رو کرد.

چطور کسی که واحدهایِ صنعتی فولاد (که صنایع «پُر آب بَر» محسوب می شود) را در مناطقِ خشک کشور احداث کرده، به صدر مصطبه وزارت نیرو می گماریم که مشکلاتآب کشور را حل کند؟

(میزان مصرف آب به ازای تولید هر تُن فولاد حدود 28 متر مکعب است که از این مقدار کمتر از 2 درصد بازیافت شده و بقیه دور ریز می شود)

 در میانۀ بی برقی ها و کم آبی های اخیر، مدیریتِ یکی از تخصصی ترین وزارتخانه های کشور قرار است که به فردی سپرده شود که کم ترین تخصص و تجربه را در این حوزه داراست. 

 برق، قلب فناوری‌های مدرن است و ما امروز به دلیل مشکلاتِ تحریم/سرمایه گذاری با مشکلتامینبرق برای واحدهای صنعتی مواجه هستیم. همزمان با مشکل برق، مسئلۀ آب به عنوان یکی از کلیدی ترین مشکلات کشور، چیزی نیست که بتوان با تصمیمی سیاسی آن را به فردِ بدونِ تجربه علمی/اجرایی سپرد. 

در میان ده ها مدیر کارآزموده در بدنه وزارت نیرو، و از میان صدها متخصصِ آشنا به صنعت برق و چالش های حکمرانی آب، انتصابِ فردی که «هیچ دانش فنی و سابقه اجرایی» در وزارت نیرو ندارد، به چه معناست؟

انتصاب علی اکبر محرابیان به مدیریت وزارت نیرو در شرایط کمبود برق و خشکسالی باعثِ وهن وزارت نیروست. 

 تا کِی باید گمان کنیم که با انتصابِ «افراد سیاسی» می توانیم «مشکلاتِ فنی» را حل کنیم؟

 تا کی و تا چه زمانی باید گمان کنیم که مدیریتِ ارشدِ یک «وزارتخانه تخصصی» می تواند کاملا با مسائل آن وزارتخانه «بیگانه» باشد؟

چرا در مملکتی که بخاطر مشکل سرمایه گذاری خارجی با مشکلاتِ بی برقی مواجه شده، به دنبال «حلّ مساله» با یک «انتصاب سیاسی» هستیم؟

مگر یک انسان چه میزان «نبوغ» می تواند داشته باشد، که انتظار داشته باشیم پیچیده ترین مسائلِ صنعت آب و برق را دستانِ یک نابغۀ بی تجربه بسپاریم؟ و مگر با «فرضیه نبوغ» می توان دست به ریسک زد و زیربناهایِ آب و برقِ یک کشور را به دستانِ «بی تجربه» سپرد؟
و اساسا چه «شواهدی بر نبوغ» در محرابیان هست که امروز وزارت نیرو را اینگونه تحقیر می کنیم؟

بدنه وزارت نیرو، یکی از وزارتخانه های کشور است که برای ادارۀ آن باید از «منابع انسانی کارآزموده» بهره برد. در لیستِ ارایه شده از دولت سیزدهم به مجلس، افراد کارآزموده و توانمندی هم حضور دارند ولی آقایان نمایندگان مجلس! لطفا وزارت نیرو را نابود نکنیم. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1544638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ُشهروند GB ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    هر کسی بیادمجلسی هاشمیان می‌گیرند. ۵۰ نفر ردونآزمون معرفی می کنند برای اشتغال .در آب و فاضلاب محافظ فلان معاون دولت نیروی بدون آزمون معرفی میکنه و استخدام هم میشه رسمی. نمایندامجلس که دیگه جای خود داره .
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    خوب میخوان بهش فرصت بدن کار ما تمامش رو تمام کنه
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    متاسفم به این مملکت
  • سیدمحسن IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    آزموده راآزمودن خطاست.
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    واقعا حرف حساب رو گفتی ولی کو گوش شنوا....
  • سپهدار IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    انتصاب آقایان بی سواد بر منصب مدیریت نمی تواند کار گشا باشد در مدیریت آقای اردکانیان همه چیز به فنا رفت ایشان نه سواد علمی دارد و نه مدیریتی هنوز دست رانت و رانت‌خواری در وزارت نیرو جولان می‌دهد و خون کارگر و مهندسین را پیمانکاران آب نیرو و وزارت نیرو می خوردند و جواب این افراد دهن کجی مدیران بالا دستی تا مدیریت وزارت نیروست آیا تا به حال وزیر نیرو دقدقه کارگران نیروگاه های خوزستان را شنیده که به دست پیمانکاران خون خوار مثل فن اندیش و آریا نیر و........ شنیده خیر چون این شخص بی سواد است به فکر جیب خودش است نونش به ما نمیده جایگاهش مدیون نفراتی هست که توی این نیروگاه دارن جون می کنن و برای جامعه بی ارزشند
  • کارمند وزارت نیرو IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    کاملا موافقم.وزارت نیرو همینطوریش به قهقرا رفته.روز به روز وضع شرکت هاش داره بدتر میشه تو رو خدا به داد منابع آبی به نیروگاه های برق برسید...انقدر با انتخاب آدمای بی تجربه ما رو ذلیل تر نکنید
  • فرهادی IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    احسنت بر شما با این تحلیل کارشناسی دقیق.
  • مسعود IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    ایکاش یکی از نمایندگان مجلس بخواند و بررسی کند
  • پروین نادر طهرانی IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    تا به حال کسانی به مدیران دستور دادند آبهای استان اصفهان آنهم از سرچشمه ببرند که خود اصفهان نابود شود خاتمی هاشمی جهانگیری عارف اردکانی بیطرف یزدی واردکانیان و نمایندگان قم اصفهان وخوزستان ودیاچه ارومیه را نابود کردند
  • ‌درود به شرفت IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    درود بشرفت
  • جعفر IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    وقتی بدون تحقیق وارزیابی شخصی وبرای حیاتی ترین موضوع زندگی مردم انتخاب میکنید معلوم نیست که درآینده چه اتفاقی برای این مملکت رخ خواهد داد شما دنبال انقلابی های بی تجربه وناکارآمد نرید هستن کساتی که هم انقلاب هستن وهم تجربه ودانش این وزارت ودارند ولی متاسفانه روابطها برضوابطها غلبه میکنتد وسفارش ها مانع حضور افراد لایق میشود.
  • علی IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    آقای اسلامی در چه مسائلی تخصص دارند؟
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    تمام مشکلات وزارت نیرو نتیجه شخصی مدعی در دهه های گذشته بنام زنگنه است که سیاست‌های ابترش حالا دامن وزارت نیرو را گرفته است.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    زنگنه نابودکننده صنعت برق ونفت،
  • ناشناس IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    یادمان باشد در دولت تدبیر و امید شخصی وزیر نیرو شد که در زمان معاونت ایشان زاینده‌رود نابود شد و همین شخص وزیر نیرو شد بهتر است کمی به عقب برگردیم تا متوجه شویم چه اتفاقی در زمان معاونت ایشان که وزیر هم همشهری ایشان و رییس جمهور هم از همان خطه بود چه اتفاقی افتاد.و چگونه یک استان در حال نابودی کامل است.نگارنده محترم درست می فرمایید ولی آیا متخصصان آن زمان را یادتان می آید؟مشکل وزارت نیرو به آمدن فرد نیست. به تفکری که پشت آن است باید توجه کرد اینجانب نه آقای محرابیان را میشناسم نه آدم های دیگر را ولی این را میدانم که هرکس آمد اول باید سیاست های گذشته را جبران کند.اکنون استان اصفهان با بی تدبیری دچار بحران آب شده فرو نشست ها دارد آغاز می‌شود.شما که در جایگاه کارشناس صحبت میکنید آیا شخصی که کنونی که متخصص است توانست آب این شهر را نجات دهد؟
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    لعنت برکومونیست و قجر نگران نباشید خداوند متعال این حکام نالایق ایران را چنان رسوا خواهد کرد که تاریخ از آنها به عنوان رذلترین حکام تاریخ بشر بعد از مغول یاد خواهد کرد
  • بی نام US ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    نه اینکه اردکانیان خیلی وارد بود،با این وضع آب و برق
  • دنیال IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    ۳۵۰۰۰ متر مکعب در ساعت!!!!؟ این رقم را چطور محاسبه کردید؟؟؟ گیرم عدد خوتان مورد قبول باشد که هر تن آهن ۲۸ متر مکعب اب لازم دارد. اگر ۳۵۰۰۰متر مکعب به ۲۸ تقسیم شود می شود ۱۲۵۰ کدام واحد فولاد در هر ساعت ۱۲۵۰ تن و در هر روز ۳۰۰۰۰ تن آهن تولید میکند!!؟ یعتی در هر ماه حدود ۱۰۰۰۰۰۰ تن اهن شمش یا میلگرد یا تیر آهن!!؟؟ مقاله آبکی یعتی این