دردسرهای فروش زمینی با کاربری فضای سبز برای اهالی یک منطقه در غرب تهران

از حدود ۷ ماه پیش در منطقه جنت ­آباد تهران عملیاتی غیرعادی برای تغییر مسیر شاه­لوله آب شهری جریان دارد؛ حدود نیمی از عرض خیابان شاهین شمالی (کبیری طامه) حوالی اتوبان همت را مانع­گذاری کرده و در مسیر عبور خودروها و رهگذران اختلالی نفس­گیر بوجود آورده­اند. اینکه چرا شاه­لوله آب در این محدوده تغییر مسیر داده می­شود حکایتی شنیدنی دارد:

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین:  سال­ها پیش شهرداری تهران در دوره مدیریت جناب قالیباف طی یک مزایده­ قطعه زمینی را به مساحت ۴۸۰۰ متر مربع در ضلع شمال­غربی شاهین شمالی به فروش گذارد که بخشی از فضای سبز منطقه بود. برنده مزایده درصدد احداث مجتمعی تجاری یا مسکونی بود اما ظاهراَ از پس آن برنیامد و در نهایت زمین را به شرکتی ساختمانی به نام فهندژ فروخت. این شرکت که بیشتر به نام گروه فنی اقتصادی"داناک" شناخته می­شود تابلویی نصب کرد که نشان می­داد مجوز ساخت سازه­ای با ۴ طبقه مشاعات در زیر و ۶ طبقه مسکونی روی کف را دارد اما در آغاز عملیات گودبرداری یکی از اهالی قدیمی محل به عوامل گودبردار اطلاع می­دهد که این ملک محل عبور شاه­لوله آب تهران است. به گفته یکی از عوامل مجری عملیات گودبرداری اگر به این حرف اعتنا نمی­شد احتمالاَ با قطع تصادفی لوله ­ای به قطر ۱ متر و ۸۰ سانتی­متر و فوران حجم آب در گردش حادثه فاجعه­آمیزی رخ داده بود. به این ترتیب شهرداری تهران علاوه بر تخلف فروش فضای سبز، ملکی را به مزایده برای فروش گذارده بود که تماماَ مالک آن نبود زیرا حریم ۶ متر از هر طرف محور لوله اساساَ در مالکیت شرکت آب و فاضلاب است. این اقدام می­تواند نمونه دیگری از حراج منابع ملی و به نوبه خود شاهکاری در ثبت تخلفات شهرداری باشد، هر چند که ممکن است شتابزدگی در تصمیم فروش و عدم بررسی یا استعلام سوابق ثبتی زمین مؤثر در انجام آن بوده باشد اما در هر حال نتیجه رویه ­ای به شدت تخلف ­آمیز به عنوان کسب درآمد از راه فروش شهر به شمار می­رود.

   اما ادامه ماجرا: از زمان پی بردن به این مشکل، شرکت داناک وارد مذاکره و چانه­زنی با سازمان­های مختلفی شد؛ و درنتیجه قرار شد این شرکت به هزینه خود اقدام به لوله­گذاری جدید برای تغییر مسیر لوله قبلی با نظارت شرکت آب و فاضلاب کند. به این ترتیب لازم نبود داناک از هیچ بخشی از مایملک اسمی خود صرف­نظر کند اما از آن مهم­تر در مدتی که این شرکت پروژه تغییر مسیر شاه­لوله را اجرایی می­کند در پروژه اختصاصی خود نیز تغییراتی داده چنانکه بر اساس مشخصات اعلامی پروژه به تعداد طبقات سازه در حال احداث اضافه کرده و ارتفاع آن را که قبلاَ ۶ طبقه بود در یک مرحله به ۹ طبقه و در آخرین آگهی ­های اینترنتی به ۱۰ طبقه افزایش داده است! با این حال اهالی این منطقه تهران برکنار از تمامی این ماجراها و خسته از پیامدها و حواشی آن پایان یک چیز را انتظار می­کشند: اتمام عملیات لوله­گذاری و رفع نابسامانی بوجود آمده در محدوده سکونت­ خود.

۱۷۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1559054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =