ما در برخورد با پدیده‌های پیرامونی عاشق پیش داوری هستیم و برای همین هم هرگز نمی‌توانیم آثار خلق شده در حوزه‌های مختلف بویژه ادبیات را بدون پیش داوری و به طور خاص و خالص برخورد کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، قیصری با بیان اینکه فضای ادبی در کشور ما متاثر از فضای سیاسی - اجتماعی است و به شدت هم اتمسفر جولان آدم‌های کم ظرفیتی است؛ معتقد است که در برخورد با پدیده‌های پیرامونی عاشق پیش داوری هستیم و برای همین هم هرگز نمی توانیم آثار خلق شده در حوزه‌های مختلف بویژه ادبیات را بدون پیش داوری و به طور خاص و خالص برخورد کنیم.

مجید قیصری، که به بهانه رونمایی و نقد تازه ترین اثر داستانی‌اش «زیرخاکی» امروز عصر (سه شنبه) میهمان «کافه خبر» بود با اشاره به فضای کلی حاکم بر کشور از نبود نگاه بلند مدت و سرمایه گذاری در حوزه ادبیات و تربیت نویسندگان صاحب سبک و خلاق، انتقاد کرد و گفت: به نظر می‌رسد از آنجا که نویسنده با «فکر» زنده است و با فکر زندگی می‌کند و در چنین فضایی منتقد و مستقل خواهد بود، اراده‌ای برای کشف و تربیت استعدادهای نویسندگی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه داستان‌هایش را بر اساس تجربه های زیستی و ایده هایی که در زندگی روزمره به دست می‌آورد، خلق می‌کند، تاکید کرد: نمی‌توان نسخه خاصی برای داستان نویسی صادر کرد، من معتقدم هر داستانی باید یک «قصه خواندنی» داشته باشد و اگر چنین بود، آن را داستان می‌دانم.

قیصری همچنین با تاکید بر این نکته که «صبر» برای نویسندگان نو قلم و خلق آثار جدید بسیار کارگشاست، گفت: نوشتن برای من، محصول تجربه شخصی است و بعد از این همه سال هنوز هم برای نوشتن هر داستانی، با اضطراب دست به قلم می شوم.

وی در عین حال ادبیات جنگ را ادبیاتی با همه تلخی‌ها و شیرینی‌های وقایع حین و بعد از آن توصیف کرد و گفت: اصولا من وارد حوزه‌هایی می‌شوم که خلاء آن را می‌بینم و اگر نویسندگان دیگر در این حوزه فعال شوند، من هم دیگر در این میدان مین گام بر نخواهم داشت.


6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • a IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    چرا فقط از خودمان انتقاد می کنیم اگر مشکلی داریم به فکر اصلاح باشیم چرا تازگی ها هرکی بلند می شه و میگه ما ایرانی ها اله ییم بله ییم یعنی چی؟
  • رضا دریادل UZ ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    چون در طول تاریخ تنبل شده در بخش قصاوت نسبت به دیگران هم نمی خواهیم به خود زحمت زیاد داده و سریع موضوعات را سیاه و سفید پنداشته
  • کاوه IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    زنده باد مجید قیصری با اون کتاب فوئق العاده سه دختر گل فروش/حرفاتم طلاس/ دمت گرم و قلمت سبز و دلت شاد/ این کتاب جدیدت رو هم حتما می خونیم مثل همه قبلی ها.
  • ashkan NL ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    moteasefaneh in faghat ma Iraniha histeem balke khaylee az ansanha intor hastand,va in ham yek kheslate ansan boodan hast,valee behtar hast ansan aval chezee ra bekhoneh ya beshnavad bad ghezavate khodesh ra bazgoo konad,