یک اتفاق تلخ که همه منتظرش بودند!

حذف دو باشگاه استقال و پرسپولیس از آسیا از مدت‌ها قبل قابل پیش‌بینی بود.

سپهر ستاری: صبح امروز سرانجام خبری که از مدت‌ها قبل انتظارش می‌رفت  اعلام شد و AFC رسما استقلال و پرسپولیس را به همراه گل‌گهر سیرجان از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشت. این اتفاق درحالی رخ داد که چندی پیش مدیران دو باشگاه اعلام کرده بوند مشکل مجوز حرفه‌ای حل شده و حتی برای این اتفاق از فدراسیون فوتبال تشکر هم کردند اما نامه اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان داد مشکلات پابرجاست.

روز دوم دی ماه بود که اعلام شد کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه‌ای به فدراسیون فوتبال داده و مهلتی پنج روزه برای ارسال مدارک مورد نیاز در خصوص در اختیار داشتن ورزشگاه اختصاصی، تسویه حساب با طلبکاران و جدا شدن روسای مجمع تعیین کرده است. پس از این اتفاق جلسات متعددی برگزار شد و طی این جلسات استقلال و پرسپولیس به وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن، تجارت و اقتصاد و دارایی منتقل شدند تا مشکل مالکیت مشترک آن‌ها حل شود اما این اقدام دیر انجام شد و در نهایت مسئولان AFC را قانع نکرد.

یکی دیگر از ایرادات که AFC اصرار به حل آن داشت، مربوط به مباحث زیرساختی است که به ورزشگاه آزادی مربوط می‌شود. بر همین اساس نداشتن تیر دروازه ذخیره، استاندارد نبودن ورودی‌ها و خروجی‌ها که در صورت بروز حادثه افراد بتوانند به سرعت ورزشگاه را تخلیه  کنند، نداشتن ۱۱ دوش در رختکن تیم‌ها (درحال حاضر ۴ دوش فعال وجود دارد) و همینطور استاندارد نبودن سرویس‌های بهداشتی از ایرادات مطرح  شده از سوی AFC است.

ایراد مهم دیگر اما ماجرای طلب گابریل کالدرون از پرسپولیس بود که در مقطعی پنجره نقل و انتقالات دو باشگاه را هم بسته بود. پرسپولیسی‌ها در نهایت طلب کالدرون را پرداخت کردند اما بر اساس قوانین صدور مجوز حرفه‌ای در سال ۲۰۲۱، باشگاه‌ها تا ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ شهریور) فرصت داشتند تا تمام بدهی‌های خود را پرداخت کنند و مدارک آن را آپلود کنند. از آنجایی که دادگاه CAS در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ رسما حکم کمیته وضعیت فیفا درباره پرونده کالدورن را تایید کرده، از آن تاریخ رسما رای این پروده قطعی بوده و باید پرداخت می‌شد که تا ۱۰ شهریور (مربوط به دوره مدیریت جعفر سمیعی) پرداخت نشده است. البته که این بدهی چند ماه بعد پرداخت شد اما پرداخت نشدن در موعد مقرر (۱۰ شهریور) ایراد غیر قابل پذیرش از سوی AFC بوده است.

یک اتفاق تلخ که همه منتظرش بودند!

در این بین خطر بزرگی که استقلال و پرسپولیس را تهدید می‌کند جرایمی است که احتمال می‌رود به دلیل صدور مجوز حرفه‌ای غیرواقعی برای فدراسیون فوتبال و دو باشگاه در نظر گرفته شود و ممکن است حتی دو تیم از حضور در دوره‌های بعدی هم محروم شوند.

حذف دو تیم استقلال و پرسپولیس خوشحالی عربستانی‌ها به خصوص هواداران تیم الهلال را هم در پی داشته و این تیم با توجه به غیبت استقلال و پرسپولیس و چند تیم قدرتمند دیگر مثل النصر حالا شانس زیادی برای تکرار عنوان قهرمانی خود خواهد داشت. این موضوع حتی در خبرگزاری‌هایی چون رویترز و فرانس‌24 هم بازتاب داشته و آن‌ها حذف دو باشگاه پرطرفدار ایرانی از آسیایی را پوشش دادند.

یک اتفاق تلخ که همه منتظرش بودند!

258 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1590165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    0 0
    خیلی هم خب به سلامتی از امروز همه چی درست میشه هر چه دروغ گفتن یک جا رو شد
  • فرهاد CA ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    1 0
    مچکرم AFC فکر کردن با مدرک سازی و هزار دروغ و دونگ دیگه میشه کارهاشونو در خارج از کشور به همین روال پیش ببرند.
  • صادق IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    1 0
    نمونه دیگری یکی از صدها از سوء مدیریت دولتی در کشورمان و بیخیالی بانیان این اقدامات
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    1 0
    حسن این اتفاقات اینه که یه مشت مدیر کوتوله تحت فشار قرار میگیرن که درست کار کنن
  • GB ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    1 0
    چرا تلخ؟! اتفاقا تصميم خيلى خوبى بود تا ياد بگيريم - حرفه اى - به اين معنى نيست كه ميليارد ميليارد هر ساله از جيب دولت (بخوانيد جيب ملت) به مديران نالايق، دلال هاى زالو صفت، بازيكنان تازه به دوران رسيده و هزاران عوامل زائد ديگر پرداخت شود. اين همه ريخت و پاش بى حد و حساب در حالى كه بنيادى ترين استانداردهاى جهانى و صنعت فوتبال را نمى شناسيم چه خروجى داشته است؟ اخلاق؟ پهلوانى؟ نشاط و سلامت جامعه؟ كداميك؟ هيچكدام. حذف از آسيا موضوع اصلى نيست حذف ورزش و خصوصا فوتبال اصلى ترين موضوع است اگر با غيرتى در مجموعه ورزش باقى مانده باشد.