تماشای فیلم مرد بازنده و نگهبان شب در جشنواره فیلم فجر

ماه بهمن ماه مهمی برای سینمای ایران محسوب می‌شود زیرا مصادف با برگزاری یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی ایران، جشنواره فیلم فجر است.

چهلمین جشنواره فیلم فجر پس از نزدیک به دو سال رکود سینماها، لغو جشنواره‌ها و رویدادهای سینمایی یا برگزاری با محدودیت‌های فراوان به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا، در بهمن ماه به رسم هر سال از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه برگزار خواهد شد. برگزارکنندگان و اهالی سینما امیدوار هستند که برخلاف سال گذشته، این دوره از جشنواره با توجه به واکسیناسیون گسترده‌ای که صورت پذیرفته است، همانند سالیان پیش گرم و پرشور برگزار گردد. زیرا این رویداد فرهنگی را به نوعی می‌توان دستاورد یک ساله‌ی سینمای ایران دانست که اغلب آثار مهم سینمای ایران در آن شرکت می‌کنند.

جشنواره‌ی فیلم فجر از یک سو چشم‌انداز اکران در سال پیش‌رو را به نوعی مشخص می‌کند و با توجه به استقبال علاقه‌مندان و مخاطبان از آثار به نمایش درآمده در جشنواره، می‌توان پیش‌بینی کرد که این فیلم‌ها بتواند اکران موفقی را نیز تجربه کنند و با اقبال عموم مواجه شوند. از سوی دیگر جشنواره‌ی فیلم فجر می‌تواند فرصت مناسبی برای دیده شدن هنرمندان جوان و مستعدی باشد که در ابتدای مسیر فعالیت خود هستند و چندان شناخته شده نیستند. اگرچه که گاهی بعضی ملاحضات و سلایق متفاوت در انتخاب شدن یا نشدن یک فیلم یا هنرمند به عنوان برنده‌ی نهایی این رویداد تاثیرگذار بوده است، اما در مجموع باید گفت نتایج این جشنواره عموما همسو با نظر اکثر منتقدین حرفه‌ای و مستقل نیز بوده است.

جشنواره فجر 1400 در دو بخش فرهنگی و رقابتی برگزار می‌گردد و 22 فیلم سینمایی در بخش مسابقه سودای سیمرغ حضور دارند. همچنین در بخش فیلم‌های سینمایی مستند، 8 فیلم و در بخش فیلم‌های کوتاه، 10 فیلم با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. در هر دوره از جشنواره تعدادی از فیلم‌ها با توجه به موضوع اثر، کارگردان و گروه تولید، بیشتر مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار می‌گیرند. امسال نیز چند اثر سینمایی از میان آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ بیشتر نظر منتقدان و سینماگران را به خود جلب کرده است که از میان این آثار می‌توان به فیلم‌های‌ «نگهبان شب» و « مرد بازنده» و چند اثر دیگر اشاره کرد. در ادامه به معرفی کوتاه و مختصری از این دو اثر برای آشنایی هرچه بیشتر علاقه‌مندان می‌پردازیم.

فیلم «نگهبان شب»

فیلم نگهبان شب به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی جزو آثاری است که بسیاری منتظر تماشای آن در طی روزهای آتی در جشنواره هستند. میرکریمی در نگارش فیلمنامه‌ی این اثر با محمد داوودی همکاری داشته است، فیلمنامه‌ی اثر قبلی میرکریمی، فیلم سینمایی«قصر شیرین» را محمد داوودی و محسن قرائی به طور مشترک به نگارش درآورده‌اند که نتیجه‌ی این همکاری دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای فیلم «قصر شیرین» شد.

میرکریمی با فیلم «زیر نور ماه» برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر حضور یافت و موفق به دریافت جایزه‌ی ویژه هیئت داوران جشنواره نوزدهم فجر برای این ساخت این اثر شد. پس از آن در دوره‌های مختلف این جشنواره او با ساخت آثار تحسین‌برانگیزی مانند «اینجا چراغی روشن است»، «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «به همین سادگی»، «یک حبه قند» و «قصر شیرین» توانست موفق به دریافت جوایز بسیاری از جشنواره فیلم فجر و همچنین جشنواره‌های دیگر داخلی و بین‌المللی شود و نام خود را در ردیف یکی از مهم‌ترین کارگردانان حال حاضر سینمای ایران قرار دهد. میرکریمی در سال 1380 با فیلم «اینجا چراغی روشن است» برنده‌ی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و برای فیلم «قصر شیرین» نامزد دریافت آن شد. باید منتظر ماند و دید که آیا نگهبان شب، سیمرغ بلورین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را بر شانه‌های او مجدد می‌نشاند یا خیر.

هرچند در مورد داستان و موضوع فیلم سینمایی نگهبان شب تا به‌حال خبری منتشر نشده است اما با توجه به اینکه اکثر آثار میرکریمی از مضمونی اجتماعی برخوردار است، می‌توان حدس زد که این فیلم نیز موضوعی اجتماعی دارد و در مورد خانواده‌ای در حاشیه‌ی شهر است. در فیلم سینمایی نگهبان شب بازیگرانی همچون تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، محسن کیایی و ویشکا آسایش جلوی دوربین میرکریمی رفته‌اند.

فیلم «مرد بازنده»

یکی دیگر از آثار مورد توجه این دوره فیلم سینمایی مرد بازنده‌ ساخته‌ی محمدحسین مهدویان است. این اثر که توسط مهدویان با همراهی حسین حسنی و ابراهیم امینی نوشته شده است، برخلاف اغلب آثار مهدویان که موضوعی سیاسی دارند و به روایت برهه‌هایی از تاریخ معاصر ایران و اتفاقات چند دهه‌ی اخیر می‌پردازند، از مضمونی معمایی _جنایی برخوردار است. مرد بازنده داستان پلیسی را روایت می‌کند که درگیر پرونده‌ی قتلی می‌شود و هرچه بیشتر در این پرونده پیش می‌رود ماجرا پیچیده‌تر می‌شود به نحوی که زندگی شخصی او را نیز درگیر می‌کند.

فیلم «مرد بازنده»

مهدویان با ساخت فیلم «شیشلیک» و سریال «زخم‌کاری» نشان داد علاقه‌مند به ساخت فیلم در ژانرهای مختلف است.  بسیاری از منتقدان و علاقه‌مندان به سینمای مهدویان منتظر هستند تا فیلم جدید او را در جشنواره تماشا کنند و  ببینند آیا مهدویان در ژانر معمایی و جنایی نیز موفق عمل می‌کند یا خیر. موضوعی که آن را می‌توان از نقد فیلم مرد بازنده که در ایام جشنواره نوشته خواهد شد، دریافت.

مهدویان که اولین بار در سال 1394 با فیلم «ایستاده در غبار» حضور در جشنواره‌ی فیلم فجر را تجربه کرد و موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد، پس از آن با فیلم‌های «ماجرای نیمروز» و «ماجرای نیم‌روز: رد خون» توانست مجدد این موفقیت را تکرار کند. او همچنین برای ساخت فیلم « درخت گردو» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره سی و هشتم شد. مهدویان با ساخت فیلم «مرد بازنده» هفتمین حضور متوالی در جشنواره فیلم فجر را تجربه می‌کند.

نقش‌های اصلی فیلم مرد بازنده را زوج عزتی – آزادی‌ور ایفا کرده‌اند که در سریال محبوب «زخم‌کاری»  نیز با یکدیگر همبازی بودند و توانستند به خوبی از عهده‌ی نقش خود بربیایند. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌پرداز و امیرحسین هاشمی اشاره کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1596524

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =