۳ نفر
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
پیامدهای حکمرانی خشن و آمرانه 

نرمی و مدارا و مهربانی، اصلی مهم در امر پیامبری و سیاست ورزی و حکمرانی است.

خداوند به پیامر خاتم ص می گوید: مردم به خاطر نرمخویی و مهربانی ات به تو گرویده و ایمان آوردند و اگر فردی خشن و درشتخوی بودی، از دورت پراکنده می شدند (آل عمران/ 159) نکته قابل تامل این است که خداوند نمی گوید مردم به خاطر قران و برهان و معجزه ات به تو ایمان آوردند (که البته این امور به عنوان عوامل بعدی حتما نقش داشتند). 

این آیه نقش مهم احساسات و عواطف و اخلاق را در امر جامعه سازی و هدایت نشان می دهد که البته باید در تداوم با آگاهی و عقلانیت تکمیل شود. 

امیرالمؤمنین در  باره حکمرانی خشن می گوید:
 صَیَّرَهَا فِی حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ ..فَمُنِیَ النَّاسُ ... بِخَبْطٍ وَ شِمَاسٍ وَ تَلَوُّنٍ وَ اعْتِرَاضٍ (نهج البلاغه خطبه شقشقیه) 
"حاصل حکمرانی خشونت آمیز آلوده شدن جامعه به خطاکاری، سرکشی و کینه ورزی، ریاکاری و دورویی و اعتراض و نافرمانی است."

خشونت در حکمرانی دینی انواعی دارد که برخی از آنها عبارتند از: 

1. خشونت کلامی که شامل لحن آمرانه حاکمان و یا رسانه ها و عوامل حکومتی در مواجهه با جامعه و مردم است. امام علی ع به مالک اشتر گفت: مبادا به مردم بگویی فرمان می دهم، باید اطاعت شوم. 
2. خشونت سیاسی: اعمال سیاست با شیوه های استبدادی و بی اعتنایی به مشارکت و آرای مردم و مشورت نکردن با کارشناسان. 
3. خشونت تبلیغی: تلاش دستگاههای فرهنگی و تبلیغی برای تحمیل دینداری و ارزشهای دینی به جامعه فراتر از بلاغ مبین.  
به قول ظریفی برخی از مبلغان و خطیبان حتی آیات بهشتی را هم با قیافه ای جهنمی می خوانند! 
4. خشونت قانونی: تصویب قوانین سخت گیرانه فراتر از توان مادی و روحی مردم  
5. خشونت فیزیکی: سرکوب اعتراضات مردمی و برخوردهای امنیتی و قضائی با منتقدان و معترضان مدنی  

و به بیان علی ع حکمرانی آمرانه و خشونت آمیز آثار و نتایج زیر را در جامعه و مردم بر جای می گذارد: 

1. خطاکاری و رفتارهای غیر منطقی را افزایش می دهد. 
2. به سرپیچی و سرکشی در برابر حکومت دامن می زند. 
3. ریاکاری و دو رویی را گسترش می دهد. 
4. به اعتراض و نافرمانی می انجامد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1598532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متفاوت IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    1 39
    حکمرانی باپیامبری فرق میکنه عزیز.وقتی کسی پیامبرمیشود لاجرم مدافعان خشن هم قدعلم میکنند، میدانید چرا؟چون خدا خودش گفته که ما هرکسی رانگهبانانی برای ان گمارده ایم.حکمرانی درمنظرجامعه شناسی را تنها ازیک زاویه نگاه نکنید.قران فقط کتاب راهنما است خواه عامه یاحکمران یاهر نقدنویسی بخواهدپندبگیرد یانگیرد.خواست و تقدیرحق چنین است که جایگاه های مشخصی را تاوقتی معین استوارنگه میدارد.بایدروانشناسی خود را بازنگری کنیم.عزیز.
    • متفاوت IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      0 4
      همانگونه که حضرت علی،ع،وحمزه و دیگریاران مدافعان سرسخت ایشان بودند.