آموزش اجرای ساختمان میانبری برای مهندسین عمران

مهندسی عمران یکی از رشته‌هایی است که به دلیل وسعت زیاد و انواع حوزه‌های کاری طرفداران بسیاری دارد. حوزه ساخت و ساز و اجرای ساختمان یکی از محبوب‌ترین بخش‌های حوزه کاری مهندسین عمران است.

با افزایش روزافزون تعداد دانشگاه‌ها و سهولت گرفتن مدرک دانشگاهی، تعداد دانش آموخته‌ها افزایش یافته است. از طرفی تعداد موقعیت‌های شغلی، پاسخگوی این تعداد دانش آموخته از دانشگاه‌ها نیست که این امر باعث بیکاری و نا امیدی بسیاری از آنان می‌شود. اما باید راهی باشد که بین این همه دانش آموخته به فردی متمایز و متخصص تبدیل شد تا بتوان موقعیت شغلی مناسب برای خود فراهم کرد.

آیا به راحتی می‌توان بین این همه دانش آموخته مهندسی عمران به فردی متخصص تبدیل شد و در حوزه اجرای ساختمان به جایگاه شغلی مناسب رسید؟!

راحت نیست ولی نشدنی هم نیست. مثل هر مسیر دیگری رسیدن به موفقیت نیاز به تلاش و آموختن دارد. صرفا داشتن مدرک دانشگاهی، از شما یک مهندس حرفه‌ای نمی‌سازد. این دانش،مهارت و تجربه شما هست که برایتان اشتغال زایی کرده و ثروت ایجاد می‌کند. به قول برایان تریسی این دانش است که ثروت تولید می‌کند.

آموختن تجربیات جدید سن ندارد و شما در هر سن و با هر قدر سابقه کار، باید با علم روز پیش بروید. با سرعت پیشرفت تکنولوژی اگر به آموختن نپردازید و به روش‌های قدیمی ادامه دهید، روزی می‌رسد که رقبا بسیار از شما جلو زده و دیگر در حوزه خود حرفی برای گفتن ندارید!

آموزش اجرای ساختمان را از کجا تهیه کنم؟!

برای یادگیری و تسلط بهتر بر آموزش اجرای ساختمان باید علاوه بر داشتن نکات تئوری، نکات فنی در کارگاه و به صورت عملی شرح داده شود. همانطور که می‌دانید در صورتی که فقط اجرای یک ساختمان را یاد بگیرید، با انواع روش‌های دیگر آشنا نخواهید شد.

برای مثال اگر اسکلت بتنی اجرا شده باشد، اجرای اسکلت فولادی را چگونه یاد می‌گیرید؟!

یا اگر در یک ساختمان، اجرای سقف تیرچه بلوک را یاد بگیرید، اجرای سقف‌های دیگر مانند وافل، یوبوت، کوبیاکس، بابل دک و غیره را تجربه نمی‌کنید.

یا اگر پایدارسازی گود با روش سازه نگهبان خرپایی باشد، اجرای نیلینگ، انکراژ و غیره را چطور یاد بگیرید؟! اصلا چقدر باید زمان گذاشت تا تمام روش‌ها را آموخت؟!

پس باید به دنبال آموزشی باشید که از انواع ساختمان‌ها بازدید کرده باشد و انواع روش‌ها را آموزش دهد.

مجموعه آکادمی عمران با بازدید از پروژه‌های مختلف علاوه بر آموزش اجرای اسکلت بتنی و فولادی، انواع سیستم‌های سقف بتنی و فولادی، انواع روش‌های پایدارسازی گود و غیره را فراهم کرده است.

تمام این آموزش‌ها از تخریب و گودبرداری گرفته تا دیوارچینی و نازک کاری در آموزش حرفه‌ای نخبگان اجرای ساختمان گرد هم آمده است.

آموزش اجرای ساختمان چه کمکی به ما می‌کند؟

اکثر کارفرماها به دنبال افراد کارآمد، با دانش ولی با سابقه کم هستند. چرا که هرچه سابقه و سن افراد بیشتر شود توقع بیشتری از کارفرما دارند ولی یک جوان تازه کار که انگیزه کافی برای رشد و ارتقا دارد می‌تواند همین کار را با بهره‌وری بهتر و توقع پایین تر انجام دهد.

اگر به دنبال راهی برای اشتغال به کار در حوزه اجرای ساختمان هستید شک نکنید که دیدن آموزش اجرای ساختمان ساده‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به این هدف است.

پکیج آموزش اجرای ساختمان

به عنوان یک تازه فارغ‌التحصیل مهندسی عمران، چگونه شغل پیدا کنم؟!

اول از هر چیز باید به این مسئله اشاره کنیم که در زمان دانشجویی باید برای خود هدف داشته باشید تا بین این همه دانشجو به شخصی متمایز تبدیل شوید. البته نه با زیرآب زنی، بلکه با تلاش و کوشش!

در زمان دانشجویی یا بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید با کارآموزی شروع کنید. به این شکل که مدتی باید بدون حقوق و صرفا جهت کسب تجربه کاری در شرکتی مشغول به کار شوید.

کارآموزی سختی‌های خودش را دارد ولی برای شروع لازم است. سختی‌های دوره کارآموزی شامل موارد زیر می‌شود:

در صورت طولانی شدن مدت کارآموزی و نگرفتن حقوق ممکن است مایوس شوید و انگیزه شما به مرور از بین رود.

به دلیل نداشتن اعتبار کافی و تازه کار بودن به احتمال زیاد شما را جدی نمی‌گیرند.

از طرف دیگر، همکاران با سابقه شما یا تجربیات خودشان را انتقال نمی‌دهند یا تمام آن را در اختیار شما نمی‌گذارند تا موقعیت شغلی خودشان به خطر نیفتد.

در نهایت این سوال پیش می‌آید که آیا اصلا می‌شود این همه ریزه کاری را در یکی دو تا پروژه یاد گرفت؟!

با وجود این همه مشکلات، کاتالیزور موفقیت در یادگیری اجرای ساختمان چیست؟!

همانطور که گفتیم شما با آموزش می‌توانید در محل کار خود اعتبار کافی به دست آورده و دوره کارآموزی را کوتاه کنید. نکته مثبت دیگر آموزش دیدن این است که به فردی کم سن ولی با تجربه و علم زیاد تبدیل می‌شوید که این مسئله باعث تمایز شما از دیگر افراد خواهد شد!

مراحل اجرای ساختمان

کارآموزی و آموزش را در چه حوزه‌هایی شروع کنم؟!

یک واقعیتی که وجود دارد این است که اگر در بهترین دانشگاه‌های کشور هم تحصیل کرده باشید، کسی که سابقه اجرایی بیشتری نسبت به شما دارد ولی مدرکی از دانشگاه سطح پایین‌تری داشته باشد، معمولا به شما ارجح است.

برای شروع به کار در اکثر حوزه‌های مهندسی عمران باید دید اجرایی داشته باشید.

اگر می‌خواهید تبدیل به یک طراح سازه حرفه‌ای شوید باید اجرای ساختمان هم بلد باشید. برای مثال طراح سازه‌ای که دید اجرایی ندارد، در فونداسیون گسترده چاه جذبی را نمی‌بیند، مقاطع را تیپ‌بندی نمی‌کند و از آرماتورهایی با قطرهای مختلف استفاده می‌کند.

این در صورتی است که یک طراح سازه حرفه‌ای و مطرح، با دید اجرایی فنی می‌تواند اجرایی بودن یا نبودن برخی موارد را هنگام طراحی سازه لحاظ کند.

علاوه بر آن با دانستن نکات اجرایی، دید اجرایی ما به عنوان یک مهندس عمران بهتر شده و می‌توانیم مصالح و شیوه اجرای مناسب‌تر و بهتری را ارائه کنیم که در نهایت موجب بالا رفتن اعتبار، جایگاه و درآمدمون خواهد شد!

همچنین اگر می‌خواهید یک مهندس دفتر فنی حرفه‌ای باشید، علاوه بر آموزش‌های دفتر فنی باید آموزش اجرای ساختمان نیز دیده باشید.

مهندس دفتر فنی برای محاسبه میزان آرماتور مصرفی در پروژه باید یک لیستوفر تهیه کند. این لیستوفر برای صورت جلسات و متره صورت وضعیت‌ها نیز کاربرد دارد.

اما آیا مهندسی که نسبت به جزئیات آرماتوربندی دید مناسبی ندارد، می‌تواند صرفا طبق نقشه‌ها لیستوفر کاملی تهیه کند؟!

در نقشه‌های سازه معمولا خرک در فونداسیون مشاهده نمی‌شود ولی یک مهندس دفتر فنی حرفه‌ای باید بداند که از خرک برای نگهداری مش‌های فوقانی فونداسیون استفاده می‌شود و لیستوفر کاملی تهیه کند.

پس به طور کلی آموزش اجرای ساختمان می‌تواند برای ورود به بازار کار مناسب باشد و به دنبال آن طبق هدف‌گذاری انجام شده می‌توان به یک مهندس اجرای حرفه‌ای، مهندس دفتر فنی متخصص یا یک طراح سازه مطرح تبدیل شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1645982

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =