بهت و حیرت از حذف 23 رشته علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی، به عنوان اصلی ترین دانشگاه علوم انسانی ایران، درحالی است که رییس دانشگاه می گوید کلاس ها برای کارشناسی ارشد خالی مانده است

سید صدرالدین شریعتی، دراین باره به مهر گفته: "دانشگاه علامه امسال به خاطر کارشناسی ارشد از ظرفیت پذیرش کارشناسی کم کرده است و پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد امسال در مهرماه به دانشگاه می آیند و پذیرفته شدگان کارشناسی از نیمسال دوم تحصیلی سرکلاسها حاضر می شوند."

زمستان سال گذشته، کامران دانشجو، وزیر علوم از روسای دانشگاه های مادر خواست به سمت مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پیش بروند و از ظرفیت کارشناسی کم کنند. این اتفاق هم افتاد؛ در دو مرحله ظرفیت کارشناسی ارشد و دکتری تا دوبرابر اضافه شد. اما در این میان کسی پیش بینی نمی کرد تنها از ظرفیت کارشناسی رشته های علوم انسانی کم شود. 

با این حال، رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفته: "ملاک دانشگاه علامه طباطبایی بر اساس دفترچه انتخاب رشته نیست، ضمن اینکه وزارت علوم مدام تاکید می کند ما در سال تحصیلی جاری به سمت تحصیلات تکمیلی پیش رویم تا کارشناسی. این سیاست ما است که یک سال یک رشته کم و یک رشته دیگر در مقابل اضافه شود؛ به هر حال ما دانشگاهی هستیم که دستور گرفتیم به سمت تحصیلات تکمیلی پیش رویم و دانشگاه بر اساس توانمندی که دارد رشته ها را بالانس می کند به این معنا که یک سال مقطع کارشناسی را تقویت می کند و یک سال کارشناسی ارشد را."

گفته های شریعتی نشان می دهد دانشگاه علامه طباطبایی مهرماه امسال، هیچ دانشجوی کارشناسی پذیرش نمی کند و همه دانشجوها چه در 6 رشته اعلام شده در دفترچه انتخاب رشته و چه تکمیل ظرفیت احتمالی، در ترم دوم سال تحصیلی 91-90 سر کلاس می روند. 

او گفته است: "اعلام ظرفیت پذیرش کارشناسی منوط به اعلام ظرفیت کارشناسی ارشد است. من دقیقاً نمی دانم که ظرفیت در کارشناسی چقدر است، اما اگر در کارشناسی ارشد ظرفیتهای اعلام شده تکمیل نشد، باز هم ظرفیت را برای کارشناسی که دانشجویانش در نیمسال دوم به دانشگاه می آیند، افزایش می دهیم."

دیروز، سعید قدیمی، مدیرکل امور آموزشی وزارت علوم در مورد حذف رشته های علوم انسانی به خبرآنلاین گفت: "به دنبال این هستیم که رشته‌های کارآمد و پاسخگوی نیاز جامعه را طراحی و راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم ظرفیت‌های مازاد را به این سمت سوق دهیم. هیچ رشته ای حذف نشده و ممکن است متناسب با بازار کار دوباره احیا شود. دانشگاه‌ها با توجه به قوانینی که وجود دارد می‌توانند رشته‌ای را از محدوده درسی خود حذف کنند و این امر به خود دانشگاه‌ها مربوط می‌شود و نحوه تصمیم‌گیری آنها."

شریعتی درابن باره می گوید: "در دانشگاه علامه طباطبایی هیچ حذفی وجود ندارد. برخی رشته های کارشناسی ارشد هستند که دوست نداریم مقطع کارشناسیشان را از دست بدهیم، از آن طرف یک سال در این رشته ها دانشجو جذب می کنیم و سال بعد این کار را نمی کنیم زیرا باید اول نگاه به وضعیت دانشگاه داشته باشیم."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    1 0
    ایشون می دونند چه تعداد از دانش آموزان رشته انسانی امسال سردرگم می شن؟ آیا واقعا رشته هایی مثل مدیریت صنعتی یا بازرگانی نیاز جامعه ما نیستن؟