فارس نوشت:

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه نباید بگذاریم سوریه طعمه آمریکا شود،‌ تصریح کرد: باید بسیج شویم تا سوریه را به عنوان مرکزی از مقاومت فلسطین استوار نگهداریم.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشستی خبری با اصحاب رسانه‌ در محل اقامت رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره، گفت: علت اصلی سفر من دعوت رسمی مهمانان مصری به کنفرانس بین‌المللی فلسطین است که در اکتبر آتی در سطح روسای مجالس اسلامی در ایران تشکیل می‌شود و در همین راستا من با رئیس مجلس قطر دیدار داشتم و قرار است با روسای مجلس کویت و عمان نیز دیدار کنم. امیدوارم به زودی انتخابات مجلس در مصر هم برگزار شود و ما در اینگونه مراسم‌ها رئیس مجلس مصر را نیز دعوت کنیم.

گزیده سخنان وی به این قرار است:

  • هر چند علاقه‌مند رابطه با مصر هستیم، اما عجله‌ای در این زمینه نداریم. اگر چه حتی قبل از تحولات اخیر به شکل رسمی آمادگی خود را برای رابطه اعلام کرده بودیم، اما معتقدیم در شرایط امروز این تصمیم باید در قاهره گرفته شود. ما ترجیح می‌دهیم که دوستان مصری را برای تصمیم گیری درباره رابطه آزاد بگذاریم؛ ضمن اینکه اگر امروز رابطه برقرار شود ما خرسند‌تریم تا فردا این اتفاق بیفتد. ما جشن برقراری رابطه دو کشور را به زودی در مصر و قاهره برگزار می‌کنیم.
  • تلاش ایران برای گسترش تشیع در مصر، تبلیغ کذبی است چون ما معتقد به وحدت اسلامی هستیم و به همه مذاهب احترام می‌گذاریم. ما بیش از یک نیم قرن است که بنیانگذار دارالتقریب هستیم و امروز هم همان سیاست با جدیت دنبال می‌شود و مقام معظم رهبری با جدیت این سیاست را دنبال می‌کنند.
  • برنامه مشخصی برای توریسم و گردشگری به مصر انشاءالله عملی خواهد شد و در این راستا ابتکار عمل دفتر حفاظت از منافع مصر در ایران برای صدور ویزا مهم است. اگر‌ مشکل ویزا را دولت مصر حل کند، شرکت‌های ایرانی حاضرند هر چه زودتر امکان سفر گردشگران ایرانی به مصر را فراهم کنند و ما هیچ محدودیتی نداریم.
  • برای ما هیچ شرطی برای رابطه با مصر وجود ندارد و من فکر نمی‌کنم مصر بعد از انقلاب هم شرطی داشته باشد. البته ما شرایط کنونی را درک می‌کنیم که تمام توجهات به انتخابات و شرایط خاص این دوران دوخته شده و باید به مصر فرصت داده شود. با این حال ما آماده گفت‌وگو در مورد همه موضوعات هستیم.
  • آمریکا مصر را به عنوان مهمترین پایگاه خود در منطقه از دست داده و به همین دلیل موازنه قوا در منطقه به ضرر آمریکا و رژیم صهیونیستی به هم خورده است و به همین دلیل آمریکا تلاش می‌کند تا محور مقاومت یعنی سوریه را در هم بشکند.
  • برخی اصلاحات چون اعلام پایان حالت فوق العاده و آزادی زندانیان سیاسی و تثبیت قانون احزاب و آغاز گفتمان ملی گام‌های مهمی است که می‌تواند نقطه پایانی بر حوادث سوریه باشد و ما باید با طرح‌های آمریکا و اسرائیل برای شکستن مقاومت فلسطین مقابله کنیم.
  • در مورد سوریه ما در برابر دو انتخاب قرار داریم، اول اینکه سوریه را در دهان گرگی به نام آمریکا قرار دهیم و شرایط را به گونه‌ای رقم بزنیم که ناتو به این بهانه علیه سوریه حمله کند که این بدین معناست که ما در جهان اسلام مصیبتی بر مصیبت‌های دیگرمان اضافه خواهیم کرد و این بر خلاف مصالح جهان اسلام است. انتخاب دوم این است که در سوریه به پایان درگیری‌ها کمک کنیم و نباید از یاد ببریم که اصلاحات پیشنهادی دولت سوریه آن هم در کشوری که ده‌ها سال است نظام تک حزبی می‌باشد پیشنهادات قابل توجهی است. بنابراین ایران با اینکه سوریه طعمه آمریکا شود مخالف است و معتقدیم که مصالح امت اسلام حکم می‌کند که بسیج شویم تا سوریه را به عنوان مرکزی از مقاومت فلسطین استوار نگهداریم. ما نظریه آقای نبیل العربی در مورد گفت‌وگو و اصلاحات را قبول داریم.
  • موضوع انتقال اسلحه از ایران به سوریه کاملا کذب است و ما فکر می‌کنیم که ترکیه باید آرامش بیشتری در برابر حوادث مهم داشته باشد و زبان تهدید و هشدار کمکی به حل مشکل نمی‌کند.

/2929

 

کد خبر 167119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    چراغی که به خانه رواست.....
  • هموطن IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    افرین باید با کشورهای مسلمان به غیر از عربستان رایزنی کرد
  • بدون نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    اقای بروجردی دولتی که مردم خودشو بکشه اصلا صلاحیت حکومت کردن نداره