اردوغان: توضیحی به اتحادیه اروپا بدهکار نیستیم

فارس نوشت: رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید کشورش بابت پیوستن به سازمان همکاری شانگهای توضیحی به اتحادیه اروپا بدهکار نیست.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته آنکارا موظف نیست بابت شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای توضیحی به اتحادیه اروپا ارائه بدهد.

از ارودغان که با شبکه آمریکایی پی‌بی‌اس گفت‌وگو می‌کرد خواسته شد درباره تلاش آنکارا برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، علی‌رغم عضویت ایران، چین و روسیه در این سازمان توضیح دهد.

اردوغان گفت تمایلی به انتخاب از میان شرق و غرب ندارد. او با وجود این، از اینکه اتحادیه اروپا تا کنون با عضویت ترکیه در این اتحادیه موافقت نکرده گلایه کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «اتحادیه اروپا 52 سال است ما را جدا نگاه داشته و به ما اجازه نزدیک شدن به این اتحادیه را نمی‌دهد بعد می‌گویند چرا با این کشور یا آن کشور صحبت کردید؟»

اشاره اردوغان به تلاش ناکام چند دهه‌ای ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا است. مذاکرات برای الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا از سال 2016 متوقف شده است. بروکسل، آنکارا را به نقض حقوق بشر و داشتن نقائص قانونی متهم می‌کند. ترکیه این اتهامات را رد کرده است.

اردوغان تأکید کرد: «با آنکه ما در این مذاکرات مشارکت داریم در مقطع کنونی چیزی را به اتحادیه اروپا گزارش نخواهیم کرد. وی همچنین گفت مایل است با سران بسیاری از کشورها از جمله رئیس‌جمهور چین، نخست‌وزیر هند و رئیس‌جمهور روسیه مذاکره کند.

اردوغان در نشست سمرقند اعلام کرد که ترکیه به دنبال پیوستن به سازمان همکاری شانگهای است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1676186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =