۶ نفر
۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
 تفاوت عصر پیامبر با روزگار ما

تعداد کسانی از روشنفکران ایرانی و روحانیون اهل سیاست که نظام سیاسی جدید عالم را به طور واقعی درک کرده و با گوشت و پوستشان درآمیخته باشند، بسیار اندک است و مسلما سید حسن مدرس یکی از آنهاست.

هرچه انسان، نوشته ها و گفته های او را در مجلس شورای ملی و موارد دیگر می نگرد، در این باره بیشتر تعجب می کند. البته که کسی از اشتباه مصون نیست، اما اینجا بحث بر سر درک حقیقت نظام سیاسی جدید پذیرفته شده عالم است. مدرس، مشروطه را با تمام وجود درک کرد و پذیرفت و از آن دفاع کرد و بر اساس آن برابر استبداد هم ایستاد. تحلیل زیر یکی از نکات مهم در تفکر اوست.

مدرس در مجلس چهارم می گوید:

حاکم و سائس یک جمعیت، باید از مال آن جمعیت، آن جمعیت را اداره کند، و جامع اداره کردنش در تحت این دو کلمه است: تعمیر البلاد، تأمین العباد. البته هم تعمیر بلاد مخارج مالی دارد و هم تأمین عباد محتاج به خرج مال است....

این سائس و حاکم یک مرتبه مبعوث و منصوب از حانب خداست، و در این صورت باید از روی کتابی که خداوند برای او فرستاده رفتار کند، ولی امروزه این خارج از موضوع ماست، و البته دستور از برای آن حاکم و سائس که منصوب از جانب خدا است، همان کتاب آسمانی است.

یک مرتبه مثل زمان ما که این طور پیش آمده است، آن حاکم و سائس منصوب از جانب ملت است، در این صورت وظیفه او اجرای دستوری است که ملت به او می دهد، و هر دستوری از تعمیر بلاد و تأمین عباد این ملت، یعنی ... موکلین به آن وکیل می دهند، باید رفتار کند، و آن همین است که شما اسمش را قانون اساسی می گذارید. قانون اساسی دستوری [است] که ملت به آن شخص می دهد، و آن حاکم و سائس، اگر بر طبق آن عمل نکرد، ظالم و متعدی و لازم الدفع است، به واسطه این که وقتی در کار یک شخصی بدون اجازه او دخالت کند، ظالم و غاصب و متعدی و سارق است. پس دستوری که ملت به اداره کنندگان داده، همین قانون اساسی است. (مدرس در پنج دوره تقنینیه، ج ۱، ص ۳۱۶). (جلسه ۱۳۰ مجلس شورای ملی، سنبله ۱۳۰۱).

نگاه سید حسن مدرس در تفاوت زمان پیامبر (ص) و زمان حال، نگاه شگفتی است. البته هر کسی ممکن است از آن تفسیری داشته باشد، اما مدرس، به هر حال روی این تفاوت انگشت می نهد.

۶۵۶۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1678850

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    5 31
    کاش یکی آدم با جرأتی پیدا بشه و نظرات آقای مصباح رو نقد کنه که این افکار پدر این. مملکت. رو دراورد کاش امثال مرحوم مدرس در جامعه بود و از محضر ایشون لذت میبردیم
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    21 0
    شما که مورخ هستید اگر یک بخش شخصیت مدرس را برجسته کنید و بخش دیگر را رها کنید، وای به حال بقیه. در تاریخنگاری اندیشه معاصر به این کار شما می گویند حذف بخشی از وقایع و گول زدن خود با تعابیری «هر کسی ممکن است از آن تفسیری داشته باشد». خب. ای کاش بدانیم در سیاست ورزی هم همین رویه را دارید؟ اینطور مردم را به صداقت و حقیقت می خوانید؟
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 0
    مدرس به طور كلي آن قانون را لازم‌الاجرا مي‌داند كه اسلام آن را تأييد مي‌كند و يا مخالفتي با آن نداشته باشد. او «دقت مي‌كند هر جا كه قانون اسلام است سر مويي خلاف نشود». هر قانوني اگر «حكم اسلام» نباشد، ممكن نيست كه از تصويب «مجلس شوراي ملي اسلامي» بگذرد. این بقیه همون مقاله آقای فیرحی است که ازش مطلب را اوردید.
  • ناشناس IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    1 0
    فساد حکومت را با دین توجیه و ماستمالی نکنيد
  • ابوالفضل IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 0
    اگر آسید حسن مدرس که رحمت و رضوان خدا بر او باد، زنده بودند و امام خمینی و نوع نگاه ایشان به تشکیل حکومت را می‌دیدند ، چطور برخورد میکردند؟؟ الان حرف تان را چرا ناقص بیان کردید؟؟ چرا ادامه ندادید که مشخص باشه منظورتان چیست؟؟ الان حکومت جمهوری اسلامی را چطور می بینید؟؟ مردمی یا الهی یا چی؟؟ که ببینیم در کدام قالب سخن مرحوم مدرس می کنند...