مهر نوشت:

با توجه به تغییر زمان روز اول ماه رمضان و آغاز این ماه مبارک در تاریخ 11 مرداد ماه و جابجایی که بطور طبیعی در تقویم رسمی کشور رخ داده که تاریخ شهادت حضرت علی (ع) و شبهای قدر براساس تقویم نخواهد بود که مشاهده می‌شود این موضوع هنوز برای برخی به اصطلاح جا نیفتاده است .

روز اول ماه مبارک رمضان در تقویمهای رسمی 10 مرداد ماه درج شده بود اما عدم رؤیت هلال ماه در این روز موجب جا به جایی یکروزه اولین روز ماه رمضان شد.

با تغییر به وجود آمده در تقویم،‌ مناسبتهای قمری ماه مبارک رمضان یک روز تغییر می کند. از این رو امروز سه شنبه 15 رمضان مصادف با 25 مرداد ماه ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و روز اکرام است.

همچنین نخستین شب قدر نیز 28 مرداد ماه مصادف با 18 رمضان، ضربت خوردن حضرت علی (ع) روز 29 مرداد مصادف با 19 رمضان ، دومین شب قدر یکشنبه 30 مرداد ماه مصادف با 20 رمضان و شهادت حضرت علی نیز روز دوشنبه 31 مرداد ماه برابر با 21 رمضان خواهد بود.

سومین شب قدر نیز روز 22 رمضان برابر با اول شهریور است.

در تقویم هجری قمری، شبانه روز از لحظه غروب خورشید آغاز می شود و در لحظه غروب خورشید روز بعد پایان می یابد. هر ماه قمری از لحظه غروب خورشید روزی که هلال ماه نو در شامگاهش با چشم دیده می شود، آغاز می شود و ممکن است 29 یا 30 شبانه روزی باشد. به علاوه، امکان دارد تا سه ماه متوالی 29 شبانه روزی و تا چهار ماه متوالی 30 شبانه روزی باشد.

رؤیت هلال ماه نو به محل ناظر در روی زمین بستگی دارد واز این رو امکان دارد در مواقعی هلال ماه نو در محلی در شامگاه بیست ونهم ماه قمری و همان هلال در محلی دیگر در شامگاه سی ام ماه دیده شود. بدیهی است این اختلاف تاریخ رؤیت هلال ماه نو، اختلاف تقویم قمری این دو محل را در پی خواهد داشت.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =