دانشمندان امروزه می‌توانند با رایانه‌ها، میلیون‌ها ساعت پردازش و محاسبه را به شبیه‌سازی‌هایی برسانند که واقعیت‌های علمی را روشن‌تر می‌کند. حالا ما می‌دانیم روی خورشید چه اتفاقاتی می‌افتد!

بهنوش خرم‌روز: رایانه‌ها هر روز کاراتر، قوی‌تر، ‌سریع‌تر و البته ارزان‌تر می‌شوند. همین امر به دانشمندان کمک کرده تا بسیاری از تحلیل‌ها و مطالعاتی را که در محیط آزمایشگاهی نمی‌توانستند انجام دهند،‌ با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای انجام بدهند.

همچنین،‌ وقتی اطلاعات به صورت شبیه‌سازی رایانه‌ای و در قالب مدل ارائه می‌شوند،‌ در مقایسه با کوهی از اعداد و نمودار و جدول، ‌قابل درک‌تر هستند و چشم انسان می‌تواند از  آن‌ها اطلاعاتی را بگیرد که شاید در بین واژه‌ها و خطوط  نتواند همین اطلاعات را درک کند. در واقع چشم انسان می‌تواند الگوهایی را در مدل‌ها ببیند که توضیح آن‌ها با استفاده از هر روش دیگری دشوار  خواهد بود. بنابراین،‌ دریچه تازه‌ای به روی محققین باز شد: مدل‌های رایانه‌ای.

به گزارش وایرد،‌ امسال مرکز انرژی آمریکا میزبان مسابقه‌ای با عنوان شب تجسم بود که می‌توانید آن را مسابقه اسکار ویدئوهای شبیه‌سازی رایانه‌ای بدانید. شما می‌توانید برندگان این مسابقه را با خبرآنلاین دنبال کنید.

در این ویدئو می‌توانید آن‌چه را روی خورشید اتفاق می‌افتد، ببینید. این ویدئو، تنها قسمتی از این شبیه‌سازی است.

اخترفیزیک‌دانان می‌دانند که میدان مغناطیسی خورشیدی باعث به وجود آمدن لکه‌های خورشیدی می‌شوند. این لکه‌ها، در واقع آشفتگی‌هایی در سطح خورشیدند که می‌توانند ابرهای خطرناکی از ذرات را روانه فضا سازند. اما این که این لکه‌ها چه‌طور به وجود می‌آیند هنوز به طور کامل روشن نیست.

بنجامین براون،‌ اخترفیزیکدان دانشگاه ویسکانسین در این‌باره می‌گوید:‌ «فرضیات پیشین ما در پیش‌بینی چرخه خورشیدی شکست خوردند. با این که ما انتظار فعالیت‌های فراوانی داشتیم،‌ اما در طی چرخه 11 ساله اخیر خورشیدی، ‌همه چیز به طور ترسناکی خیلی آرام است.»‌ اما چرا؟

براون و دیگر همکارانش می‌کوشند مدلی را برای میدان‌های درهم پیچیده مغناطیسی ستاره‌های مشابه خورشید طراحی کنند تا به واسطه شبیه‌سازی و مدل، بفهمند چرا اوضاع این‌طور پیش می‌رود. به طور خاص، آن‌ها می‌خواهند بدانند چه‌طور میدان‌های مغناطیسی ستاره‌ها،‌ روی جریان‌ گازهای داغ نزدیک به سطح ستاره تاثیر می‌گذارد.

یکی از شگفتی‌هایی که آن‌ها بدان پی برده‌اند، ساختارهای شبیه تاج‌های گل است که می‌توانند پیش‌بینی‌کننده شکل‌گیری یک لکه خورشیدی باشند.

به گفته براون، ‌این ساختارهای شبیه به تاج گل جدید هستند، اما متاسفانه هنوز مدل نمی‌تواند به طور کامل همه لکه‌های خورشیدی را پوشش دهد. به نظر می‌رسد هنوز نیاز  به شبیه‌سازی خیلی بزرگ‌تری داریم تا بتوانیم به طور دقیق‌تر بگوییم که این ساختارها روی سطح شکل می‌گیرند یا نه.

آن‌چه در این ویدئو می‌بینید، نوسانات مغناطیسی حدود 5 سال را به طور تخمینی نشان می‌دهد. این ویدئو بخشی از یک شبیه‌سازی مربوط به 75 سال است که 4 تا 8 میلیون ساعت پردازش رایانه‌ای برای آن‌لازم است.

53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =