۳ نفر
۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مهاجرت مسکن ملی به ارمنستان

آرمان ملی نوشت:به دنبال رکود بازار مسکن مدت‌هاست که سرمایه‌گذاران بخش مسکن به فکر سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر افتاده‌اند مردم نیز از این امر استقبال کرده و سال‌های اخیر شاهد کوچ بخش خصوصی به کشورهای همسایه بوده‌ایم این درحالی است که هنوز نیازهای داخل در بخش مسکن رفع نشده و وعده دولت جدید در ساخت سالیانه یک میلیون مسکن به مرحله اجرایی نرسیده است و مشخص نیست هنوز نیازهای داخل تامین نشده چرا دولت و خصوصا وزیر راه بخش خصوصی را تشویق به ساخت مسکن خصوصا اجرای پروژه مسکن ملی در کشورهای منطقه از جمله ارمنستان می‌کند.

بیت ا... ستاریان کارشناس مسکن دراین خصوص گفت: وزیر راه چه بگوید چه نگوید سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در کشورهای منطقه اقدام به ساخت و ساز می‌کنند و بخش خصوصی منتظر فرمان دولت نمی‌ماند و هرجا که بستر ساخت و ساز در کشورهای دیگر فراهم باشد سرمایه‌ها به سمت کشورهای منطقه کوچ می‌کند. این کارشناس مسکن معتقد است: در سال‌های اخیر کشورهای همسایه به خصوص ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان و گرجستان میزبان بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی بود که به علت فراهم بودن شرایط مناسب سرمایه‌گذاری بسیاری از سرمایه‌های کشور به سمت این کشورها سرازیر شد. او از نبود شرایط مناسب سرمایه‌گذاری در بخش مسکن گفت و خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل گرانی‌های بی‌سابقه در بخش‌های مختلف از جمله مسکن و بالارفتن هزینه ساخت و همچنین رکود در این بخش شرایط برای ساخت و ساز در کشورمان فراهم نبود و همین امر انگیزه بخش خصوصی برای کوچ سرمایه‌ها به سمت کشورهای همسایه شده است. این درحالی است که اخیرا با دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان، طرف ارمنی از شرکت‌های توانای ایرانی دعوت کرد تا در ساخت و ساز تونل، جاده و همچنین پروژه‌های ساختمانی با کشور ارمنستان مشارکت کنند. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران با گنل سانوسیان وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی ایران دیدار کردند و در جریان این گفت‌وگو سانوسیان با دعوت از شرکت‌های ایرانی برای تکمیل پروژه‌های کشورش از آمادگی برای آغاز احداث تونل کاجاران در بهار سال ۲۰۲۳ با مشارکت ایران خبر داد و گفت که ارمنستان این آمادگی را دارد تا بدون برگزاری هیچ مناقصه‌ای تکمیل تونل کاجاران را به ایران واگذار کند.

قاسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه‌های ساخت و ساز فراوانی در ارمنستان وجود دارد که شرکت‌های داخلی این کشور توانایی تکمیل آنها را ندارند از شرکت‌های ایرانی دعوت کرد تا در اتمام پروژه‌های عمرانی و زیرساختی ارمنستان همکاری داشته باشند همچنین با تاکید بر اینکه از سوی نخست وزیر کشورش ماموریت دارد تا اعلام کند که ارمنستان آمادگی دارد تا بدون برگزاری هیچ مناقصه‌ای تکمیل تونل کاجاران را به ایران واگذار کند، توضیح داد: در تلاش هستیم تا در توافق با ایران احداث تونل کاجاران در بهار ۲۰۲۳ آغاز شود. وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان از دیگر اهداف سفر خود به ایران را دعوت از شرکت‌های ساختمانی ایرانی برای حضور در پروژه‌های ساخت و ساز برشمرد و بالغ بر ۵۰۰ مهندس در کشور حضور دارند که با توجه به رکود بخش مسکن و فعالیت‌های عمرانی در ایران می‌توان از این پتانسیل برای صدور خدمات فنی ـ مهندسی استفاده کرد. عراق، سوریه و برخی کشورهای آسیای میانه از جمله نقاطی هستند که ظرفیت جذب نیروی انسانی ماهر ایرانی را دارند. از حدود چهار سال قبل بحث ساخت مسکن در سوریه توسط مهندسان ایرانی مطرح شد که رایزنی‌هایی بین بخش خصوصی با طرف سوری صورت گرفته است که در عین حال به دلایلی همچون مشکلات انتقال پول ناشی از تحریم‌های ظالمانه، امکان اجرای این هدف به شکل گسترده فراهم نشد.

گفته می‌شود بخش خصوصی در ایران ظرفیت احداث دست کم ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور سوریه را دارد و با توجه به تمایل مقامات سوری برای همکاری با شرکت‌های ایرانی، فعالان صنعت ساختمان ایران در بین کشورهای منطقه بی‌رقیب هستند. هرچند از عربستان و قطر به عنوان رقبای ایران در این عرصه یاد می‌شود. اواسط مهرماه امسال رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه بر ضرورت ترغیب سرمایه‌گذاران کشورمان برای شرکت در برنامه سازندگی سوریه تاکید کرد با این حال بسیاری از خریداران مسکن در این کشور به واسطه نوسان قیمت متضرر شده‌اند و کارشناسان نیز معتقدند ضرورت دارد مالیاتی ویژه برای خریداران مسکن در خارج از ایران وضع شود چرا که این اقدام به منزله خروج سرمایه از کشور است. گفتنی است ایروان پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ارمنستان است که قیمت خانه در این شهر ارمنستان به نسبت سایر شهرهای آن بالاتر است؛ براساس آمارهای ارائه شده میانگین قیمت ملک در ایروان در حاشیه این شهر از متری ۵۵۰ یورو آغاز خواهد شد و تا متری هزار و ۲۰۰ یورو بالا خواهد رفت و در مرکز این شهر نیز میانگین قیمت ملک از متری ۹۴۲ یورو آغاز خواهد شد و تا متری ۲ هزار و ۲۰۰ یورو بالا خواهد رفت که هزینه اجاره یک واحد آپارتمان یک خوابه در مرکز این شهر نیز ماهیانه از ۲۳۹ یورو آغاز خواهد شد و تا ۵۵۹ یورو بالا خواهد رفت و هزینه اجاره یک واحد آپارتمان یک خوابه در حاشیه‌های شهر ایروان نیز ماهیانه از ۱۱۱ یورو آغاز خواهد شد و تا ۲۳۹ یورو بالا خواهد رفت.

بیشتر بخوانید :

۲۲۰ 35

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1690974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =