شدید ترین تورم تابستان امسال مربوط به بخش سلامت بود!

اقتصاد نیوز نوشت: بررسی ها نشان می دهد تورم تولیدکننده خدمات مربوط به سلامت در تابستان امسال نزدیک به ۳۰ درصد به ثبت رسیده است. این نرخ در زمره بالاترین تورم های رقم خورده در میان زیر گروه های بخش خدمات قرار دارد.

تورم تولیدکننده بخش خدمات در تابستان سال جاری ۱۶.۲ درصد برآورد شده، به عبارت دیگر میانگین بهای خدمات در مبدا ارائه آن ها در تابستان نسبت به بهار خدمات در مبدا در بهار بالغ بر ۱۶ درصد افزایش داشته است. بررسی ها نشان می دهد این شاخص در چند فصل گذشته روندی کاملا صعودی را تجربه کرده و نرخ به ثبت رسیده در تابستان ۱۴۰۱ بالاترین تورم تولید کننده بخش خدمات از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون محسوب می شود. همچنین تورم نقطه به نقطه تولید کننده خدمات نیز بالغ بر ۵۶ درصد بوده است، این نخستین باری محسوب می شود که این شاخص مرز ۵۰ درصد را رد کرده است. تورم فصلی گروه «فعالیت های مربوط به تامین جا و غذا» در تابستان ۳۰.۷ درصد به ثبت رسیده، این نرخ بالاترین تورم تولید رقم خورده در میان تمامی زیر گروه های بخش خدمات به حساب می آید. تورم فصلی گروه «فعالیت های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» نیز در تابستان ۲۷.۷ درصد بوده است.

پایین ترین تورم تولید کننده به ثبت رسیده در میان زیرگروه های بخش خدمات به گروه «اطلاعات و ارتباطات» تعلق دارد، تورم فصلی این گروه تنها ۴.۸ درصد بوده است. تورم فصلی آموزش نیز در تابستان در زمره پایین ترین تورم ها به ثبت رسیده قرار دارد، تورم این گروه به ۸ درصد هم نمی رسد. البته این در حالیست که تورم آموزش در بهار تنها ۱.۹ درصد بوده و در تابستان افزایش قابل ملاحظه ای داشته است، البته این امر در تابستان هر سال تقریبا تکرار می شود. دو گروه «فعالیت های املاک و مستغلات» و «فعالیت های انبار داری و حمل و نقل» مهم ترین گروه های بخش خدمات محسوب می شود که در تابستان به تریتب تورم فصلی ۸.۷ درصد و ۱۰.۴ درصد را به ثبت رسانده اند. این دو گروه به تنهایی تعیین کننده نیمی ار تورم بخش خدمات هستند، بر این اساس می توان گفت که تورم بخش خدمات در حالی رکورد شکسته است که تورم مهم ترین گروه هایش آنچنان بالا نبوده، این امر نشان می دهد تورم در دیگر زیر گروه های بخش خدمات بسیار بالا بوده است.

تورم تولید کننده پیشرانی برای تورم مصرف کننده محسوب می شود. به بیان ساده تر افزایش قیمتی که در مبدا تولید و ارائه کالا و خدمات رخ می دهد که تورم تولید کننده گویای آن است، با یک فاصله زمانی به بازار های خرد منتقل شده و مصرف کنندگان آن را حس خواهند کرد. البته در بخش های مختلف این فاصبه زمانی متفاوت است، به عنوان مثال تورمی که در مبدا تولید بخش صنعت رخ می دهد به طبع دیر تر از بخش خدمات به مصرف کننده خرد منتقل می شود. هرچه شرایط اقتصادی و جامعه بی ثبات تر و تورمی تر باشد، این انتقال سریع تر خواهد بود، انتظارات منفی نیز در تسریع انتقال تورم بسیار حائز اهمیت است. اکو ایران طی گزارش های آتی به بررسی و تحلیل بیشتر شاخص قیمت تولید کننده در بهار امسال خواهد پرداخت

photo_2022-11-13_11-42-53

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1694531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =