۰ نفر
۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۹

استفاده از تلفن همراه قبل از 20 سالگی احتمال سرطان را پنج برابر می‌کند.

تحقیقات دانشمندان سوئدی نشان داده است که استفاده از تلفن‌همراه می‌تواند بسیار برای کودکان خطرناک باشد.

امروزه استفاده از تلفن‌های همراه بسیار فراگیر شده است. این دستگاه‌ها علاوه بر این که به کاربران خود امکان برقراری تماس و فرستادن پیام کوتاه را می‌دهند با مجهز شدن به امکاناتی مانند GPRS، دوربین‌های چند مگاپیکسلی، پخش‌کننده‌های موسیقی و بسیاری امکانات دیگر طرفداران زیادی در بین مردم، خصوصاً در میان نوجوانان و جوانان پیدا کرده است.

اما از این پس در هنگام خریدن یک گوشی تلفن همراه علاوه بر این که در مورد امکانات و قابلیت‌های آن تحقیق می‌کنید این نکته را به یاد داشته باشید که با نزدیک‌کردن این وسایل ارتباطی به گوش خود، ممکن است خود را در معرض چه‌خطراتی قرار دهید.

شواهد جدید نشان می‌دهد این وسایل ممکن است خطر ابتلا به سرطان مغز را خصوصاً در میان کودکان افزایش دهد. همچنین افرادی که بیش از ده سال است از این وسایل ارتباطی استفاده می‌کنند می‌توانند در خطر ابتلا به سرطان قرار داشته باشند.

چندی پیش تحقیقی توسط 13 کشور انجام شده است که قرار است به زودی به چاپ برسد. سازمان محیط زیست اروپا بعد از انجام این تحقیقات زنگ خطر را به صدا درآورده است. دولت فرانسه هم تصمیم دارد استفاده از این تلفن‌های همراه را در مدارس ابتدایی ممنوع اعلام کند.

در تحقیقات اولیه هیچ مدرکی که دال بر خطرناک بودن این وسایل باشد به دست نیامد و به همین دلیل صنایع ساخت تلفن‌همراه با قدرت هرچه تمام‌تر اقدام به تولید این گوشی‌ها در طرح‌ها و شکل‌های گوناگون کردند. این صنایع متوجه شدند این گوشی‌ها روز به روز در میان کودکان طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و به همین دلیل سعی کردند با اضافه کردن قابلیت‌هایی بیشتر کودکان را به سمت خرید این وسایل ترغیب کنند.

در آخرین تحقیقاتی که در کشور سوئد صورت گرفته است مشخص شد استفاده طولانی مدت از این وسایل ممکن است خطرات بسیار بالقوه‌ای داشته باشد. این دانشمندان در این بررسی‌ها متوجه شدند افرادی که مدت‌زمان طولانی است از این وسایل استفاده می‌کنند به احتمال دو برابر بیشتر از دیگر افراد ممکن است در سمتی که گوشی تلفن همراه را نگه می‌دارند مبتلا به تومورهای مغزی غیر قابل درمان شوند.

به این دلیل که این گونه سرطان‌ها بین 20 تا 30 سال زمان نیاز دارند تا بروز پیدا کنند. کارشناسان و پزشکان معتقدند باید در چند سال آینده منتظر افزایش سرطان‌های مغز در میان کاربران تلفن همراه باشیم.

این محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند بسیاری از افرادی که استفاده از تلفن همراه را قبل از سن 20 سالگی آغاز کرده‌اند با احتمال پنج برابر بیشتر از دیگران ممکن است به سرطان دچار شوند که این موضوع زنگ خطر استفاده از تلفن همراه را در میان کودکان و نوجوانان به صدا درآورده است.

اگر نتایج این تحقیقات درست باشد ما باید اقرار کنیم که دچار مشکل بزرگی شده‌ایم. هم‌اکنون بیش از دو میلیارد نفر در سراسر جهان از گوشی تلفن همراه استفاده می‌کنند. در انگلیس نزدیک به 90 درصد از کودکان زیر 16 سال دارای تلفن همراه هستند. همچنین نزدیک به 40 درصد کودکان دبستانی در این کشورها دارای تلفن همراه هستند.

پروفسور دیوید کارپنتر از دانشگاه نیویورک در این‌باره گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که زمانی که این کودکان بزرگ‌تر شدند ما شاهد یک اپیدمی از سرطان‌های مغز در بین آنها باشیم.

با این حال هنوز هم اقدامات مؤثری برای کاهش خطرات ناشی از در معرض این اشعه‌های خطرناک بودن صورت نگرفته است.
به هر حال همگان منتظر هستند نتایج تحقیقی که توسط سازمان بین‌المللی سرطان که با بودجه‌ای نزدیک به 30‌میلیون دلار در 13 کشور جهان به انجام رسیده است، منتشر شود تا کاربران تلفن‌های همراه به دید تازه‌ای نسبت به خطرات احتمالی آن برسند.

تلگراف / 11 سپتامبر / مترجم: ابوالفضل کریمی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mahsan IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۳
    0 0
    متشکرم اطلاعات جالب و مفیدی بود