آیا طرح گام به گام روس ها، یخ مذاکرات ایران و 1+5 را می شکند؟

به گزارش خبرآنلاین، از همان روزی که اشتون در استانبول در کنفرانس خبری اش اعلام کرد مشکلی برای مذاکره با ایران ندارد، آنهایی که کمی دقیق تر مذاکرت هسته ای را دنبال می کردند می دانستند این اظهارات تنها «تعارف های دیپلماتیک» است و بس.

چندین ماه سکوت در فضای مذاکرات در نهایت آمریکایی ها را به این نتیجه رساند که از طریق شریک روسشان مذاکرات را احیا کنند. اظهارات وزیر خارجه روسیه در دیدار با کلینتون به معنی چراغ سبز واشنگتن به متحدشان برای مذاکره با کشوری بود که حالا خود یک قدرت هسته ای است و به چرخه کامل سوخت دست یافته است.

بسته روس ها در تهران، جلیلی در راه مسکو
پس از آن بود که مقامات ایران تصمیم گرفتند این طرح را بررسی کنند. سفرها آغاز شد و خیلی زود مقامات روس به تهران آمدند تا با جلیلی مذاکره کنند؛ صالحی هم راهی مسکو شد تا به ارزیابی طرح روس ها بپردازد و جزئیات آن را به تهران بیاورد.

حالا بعد از کمی سکوت خبری، سفارت ایران در روسیه اعلام کرده اواخر شهریور ماه دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه می رود تا علاوه بر دیدار با پاتروشف، همتای روس خود، در اجلاس دبیران شوراهای امنیت 40 کشور در شهر یکاترینبورگ روسیه شرکت کند.

از آن سو، سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه به منظور شرکت در مراسم پیش راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و شرکت در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در راس هیاتی به تهران سفر می‌کند.

بر اساس اعلام سفارت کشورمان در مسکو در این سفر که در یکشنبه و دوشنبه 20 و21 شهریور ماه انجام خواهد شد، کرینکو رییس روس اتم نیز اشماتکو را همراهی می‌کند. اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور 20 شهریور ماه برگزار می‌شود و کرینکو دوشنبه 21 شهریور ماه در تهران خواهد بود.

در این اجلاس مباحث مربوط به حمل و نقل و گمرک، همکاری‌های تجاری، صنعتی و معدنی، ‌همکاری‌های محیط زیستی و همکاری‌های انرژیک(الکتریکی، نفت و گاز) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سفر نماینده روسیه در ناتو در هاله ای از ابهام
بخش مطبوعات سفارت ایران در روسیه در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا در مورد سفر راگوزین، نماینده روسیه در ناتو به تهران نیز اعلام کرد: هنوز تاریخی برای انجام این سفر اعلام نشده است. هدف از این سفر رایزنی در مورد سپر دفاعی موشکی و نیز برنامه‌های ناتو در آینده اعلام شده است.

 /27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171960

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =