رئیس ستاد دیه در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرده است که سه هزار نفر محکوم به پرداخت مهریه در زندانها هستند و میانگین سن این افراد 25 سال است.

  زهرا تالانی: آمار نشان می دهد که در مقابل هر 6 ازدواج یک طلاق در کشور اتفاق می افتد.اما آمار دیگر حاکیست که طلاقهای عاطفی 4 برابر آماررسمی طلاق ثبت شده است که مهریه خود را درخواست می کنند. در همین باره محمد تقی رهبر می گوید که حکم زندان برای ندادن مهریه غیر شرعی و غیر قانونی است و باید  دفترچه های ازدواج را اصلاح کرد، او می گوید در دفترچه ازدواج فقط گفته‌اند مهریه عندالمطالبه است اما این درست نیست باید بنویسند عندالاستطاعه است، یعنی هر چقدر که در قدرت و توان مرد است مهریه پرداخت کند.

به تازگی مدیرعامل ستاد دیه کشور اعلام کرده است که میانگین سنی متهمان جرائم غیر عمد مانند مهریه در زندانها 25 سال است.چرا در این باره مجلس قانونی تصویب نمی کند تا تعداد کسانیکه به خاطر مهریه به زندان می روند کاهش یابد؟

اتفاقا در دیداری که به تازگی اعضای کمسیون حقوقی و قضایی مجلس باآیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه داشته اند، وی به این نکته اشاره کرد که از نظر قوه قضاییه قوانین مربوط به مجازات مهریه و بدهی‌های مالی باید تغییر کنند تا این تعداد از افراد بی‌دلیل به زندان‌ها راه پیدا نکنند.

گویا در لایحه حمایت از خانواده قرار بود برای مهریه های نامتعارف مالیاتی در نظر گرفته شود اما تصویب نشد؟

بله قرار بود برای حل این مشکل دولت در لایحه خانواده ماده ای در نظر گرفته  شود که برای مهریه های غیرمتعارف مالیات در نظر گرفته شود اما کمیسیون حقوقی و قضایی این اقدام را غیر عملی دانست و این ماده را حذف کرد.

طبق این طرح در صورتی که به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسید مردی که توان پرداخت مهریه غیرمتعارف را ندارد و برای دادگاه احراز شود به زندان نمی رود اما در صورتی که مرد از نظر مالی در وضعیتی باشد که توان پرداخت مهریه غیر متعارف را داشته باشد موظف است مهریه را هر چقدر هم که زیاد باشد بپردازد.

با تصویب نشدن این لایحه ،در حال حاضر برای کاهش تعداد زندانیان مهریه چه باید کرد؟

 مطابق دین اسلام مهریه زن یک دین به گردن مرد است و مرد نباید در زمان تعیین مقدار مهریه تعهد بی خودی به زن بدهد اما نباید مرد را به دلیل پرداخت نکردن مهریه به زندان انداخت. می توان بدهی را قسط بندی کرد . باید مهریه را با توجه به درآمد مرد قسط بندی کنند حتی اگر مهریه ۱۰۰میلیون است باید داریی مرد را بسنجند و مطابق داریی مرد اقساط مهریه را مشخص کنند.

و رئیس قوه قضاییه نیز دستور داده که کسی را به خاطر مهریه زندان نیندازند اما یک عده ای از قضات دستشان برای حکم زندان دادن روان است. 

یعنی زندانی کردن یک مرد به دلیل آنکه نتوانسته مهریه زن خود را پرداخت کند غیر قانونی است ؟

نه تنها غیر قانونی بلکه غیر شرعی هم هست. مهریه باید عندالاستطاعه باشد نه عندالمطالبه . قرآن می فرماید باید به کسی که بدهی دارد مهلت داد تا بدهی خود را پرداخت کند. این روشی که برای پرداخت نشدن مهریه پیش گرفته اند برای قانون چک است اما در مورد مهریه نباید اینگونه عمل شود.

دادگاه‌ها باید طبق حکم شرع که به بدهکار مهلت پرداخت بدهی را می‌دهد به مردی که از او به خاطر مهریه شکایت شده است مهلت بدهند تا بتواند مهریه را پرداخت کند، آدمی که در زندان است که نمی تواند درآمد داشته باشد باید بیرون زندان باشد تا بتواند کار کند و بدهی خود را بدهد.متاسفانه دیگر تفکر که مهریه را کی داده از بین رفته و همه به دنبال گرفتن مهریه هستند.

مهریه عندالاستطاعه چه تفاوتی با عندالمطالبه دارد؟

 باید دفترچه های ازدواج را اصلاح کرد، در دفترچه ازدواج فقط گفته‌اند مهریه عندالمطالبه است اما این درست نیست باید بنویسند است، یعنی هر چقدر که در قدرت و توان مرد است مهریه پرداخت کند.

23245

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    26 5
    ايشون كاملا درست گفتن ! اگر خانمها ببينن كه اگر روزي ادعاي مهر بكنن بر اساس دارايي شوهرشون دادگاه حكم صادر ميكنه اونوقت ديگه طمع نميكنن و خودبخود مهريه به معناي شرعي خودش كه بر اساس ميزان دارايي و توان مرد استوار هست برميگرده و از عاملي براي فشار بر مردها و زن سالاري جلوگيري ميكنه
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    2 1
    انقدر ذهنتون درگیر بازی دیروزه که اینجت هم "دارایی" رو نوشتین "داربی"!!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    26 2
    کو گوش شنوا حاجی جان ما که بیخیال زن گرفتن شدیم
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    18 6
    قربونه آدم چیز فهم مهریه یعنی چی
  • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    11 1
    سقف آن نباید از سقف دیه کامل فرد بیشتر باشد. نیز مگر زن در خانواده به قتل خواد رسید که معادل قیمت کامل فرد باشد؟ کلا سقف نصف دیه کامل در بدترین شرایط منطقی است. و یا یک سوم دیه کامل. اصولا اینکه فرد متعهد باشد پول بپردازد بی معنا است.
  • مقیمی IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    20 1
    چرابایدجوانی که دراول زندگی حتی برای رهن منزل مشکل داره بایدبا مهریه چندصد میلیونی خانواده های دختر مواجهه بشه.مقصراصلی خانواده دختر هستند که تا آنجا که جا داره مهریه را بالا میبرند.و جالب اینجاست که این مهریه هیچوقت تضمین کننده خوشبختی نبوده و تنها منبع درآمدی برای بعضی از خانواده ها شده!
  • افشین IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    21 3
    من هروقت به این موضوع فکر می کنم که چرا باید یه آدم بی گناه بی دلیل بیفته زندان نمی تونم جلوی حرس خوردنم رو بگیرم... به خدا یکی از دلایل ازدواج نکردن جوونها همین مهریه های سنگینه....
  • بدهکار IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    14 1
    سلام لطفا به قاضی شعبه 268 دادگاه ونک بفرمایید رحم کند سکه 650 هزار تومانی والله خریدنش سخته هرروز برای من اخطار می آید جلبت می کنیم.
  • آنزان ایذه IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    15 0
    سلام واقعاً درست می فرماید حاجی. این قضیه فقط باید مال کسایی باشه که چک بی محل می کشن و کلاه برداری می کنن. نه جوان هایی که تازه تشکیل خانواده دادن و تویه عمرشون رنگ دادگاه و زندان رو هم ندیدن.
  • مارال IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    10 9
    قانون حمايت از زن رو درست کنيد.کسي مهريه نميخواد. اکثرا براي اينکه ذهنشون اروم بشه دست به تعيين مهريه بالا ميزنند. اگر قانون مثل کشورهاي اروپايي براي زن حرمت قائل بشه و از زنها حمايت لازم و کافي را داشته باشه مطمئن باشيد خيلي ها به 14 سکه و يا حتي 1 سکه راضي خواهند بود.
    • ehsan IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
      5 2
      بله باید مثل کشور های اروپایی باشد و مثلا میگیم شریک زندگی , پس از زمان تشکیل زندگی 50 ,50 باشه تمام چیز هایی که در زندگی مشترک با هم بدست اوردن
  • زن بدبخت ایرانی IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    5 29
    هیچی دیگه همین یه قانونتون یه خورده به نفع زنها بود اونم تغییرش بدین .
  • بدون نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    23 4
    واقعا خيلي زوره كه به خاطر مهريه اين جوونا به زندان برن آخه مرتكب چه گناهي شده اند كه بايد اينجور مجازات بشن . پس نيايد جووناي مردم رو تشويق به ازدواج كنيد بگذاريد تا هماهنطور كه الان دخترهاي پر توقع رو بايد ترشي بندازند همين گونه بشه.تا زندان ها هم خالي از اين مجررررررمين بشه .
  • بدون نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    5 30
    توی مملکت مرد سالار ما تنها چیزی که پشتوانه زنان برای احساس امنیت در زندگیشون باشه همین مهریه هست.که اونم دارن یه جوری ماس مالیش میکنن. قبول دارم که این مهریه وسیله ای برای کلاهبرداری توسط بعضی افراد شده ولی اگه قانون درستی داشتیم که از زنان حمایت میکرد این مهریه های سنگین هم کاهش پیدا میکرد.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    3 15
    از قدیم گفتن هرکی خربزه می خوره پای لرزش هم میشینه اون روزی که میرن خواستگاری و حسابی جو گیر شدن و هرکی هرچی بگه بدون فکر به عاقبتش قبول میکنن هر چی سرشون بیاد حقشونه پاشون رو اندازه ی گلیمشون دراز کنن و لقمه ی بزرگتر از دهنشون برندارن
  • ali IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    25 2
    دو سال بعد از ازدواج من تو کارم ورشکست شدم. خانم من بنای ناسازگاری گذاشت. تو تا کی دیگه ماشین بخری؟ خونه بخری؟ گذاشت رفت خونه باباش. هر کار کردیم برنگشت. مهریه اش رو گذاشت اجرا. منو بازداشت کردن بردن زندون یک ماه اونجا بودم. بعد برای نفقه شکایت کرد. هر چی گفتم بابا این پیش من نبوده. گفتن باید الزام به تمکین میگرفتی. من می گفتم نمی خوام پاسگاه و دادگاه بریم. نرفتم ازش شکایت کنم. الان با اینکه شاهد دارم ازم قبول نمی کنن. برام حکم نفقه اومده که اونم زندونی داره. زنم گفته اگه برای نفقه بیای برای جلسه دادگاه به خاطر قسط عقب افتاده بازم جلبت می کنم بری زندون. نه طلاق می گیره، نه می یاد زندگی کنه . به خدا نمی دونم چکار کنم. دلم از این می سوزه که می گن قانون به نفع مردا هست. برام دعا کنید.
  • بدبخت US ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    21 0
    من خودم یکی از جوانان هستم که درس خواندم خدمت مقدس سربازس رفتم تو اداره استخدام شدم هیچ مشکلی جسمی وروانی ندارم پسری ساده وصادق هستم.خواستم سنت پیامبر اسلام رااجراکنم وبرای خودم همسری انتخاب کنم اما در هری خانه ی میرم انقدر شرایط را سخت می کنن که انسان پشیمان میشه که تواین روزگارزندگی میکنه بخدا قسم مهریه خوشبختی نمیاره/ای خدا چراکسی نیست به داداین جوانان برسه بعد میگن فحشا زیاد شده چطورزیاد نمیشه وقتی کسی به فکرراه راست نیست برای جوانان /خودشان مجبورهست از راه دیگه وارد بشن که خیلی زود هم سرشون به سنگ می خوره /تورابه قران یک قانون درست کنید برای سقف مهریه تا ازدواج ها ساده تر برگزارابشه /
  • علی A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    3 1
    همه مردا باید متحدشن و مهریه بیشتراز14سکه قبول نکنن