۱ نفر
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
حزب راه راست از نامزدی اردوغان حمایت کرد

ایرنا نوشت: رهبر حزب «راه راست» ترکیه اعلام کرد که حزبش بدون هیچ پیش شرط و خواسته‌ای، در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو از رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور حمایت خواهد کرد.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و روند اخذ آرای مردم در این رقابت سیاسی حساس از ساعت ۰۸:۰۰ آغاز و در ساعت ۱۷:۰۰ همان روز به پایان می رسد.

برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، چهار نامزد نهایی از جمله رجب طیب اردوغان از سوی ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو از سوی ائتلاف ملت، محرم اینجه از سوی حزب مملکت و سینان اوغان از سوی ائتلاف آتا معرفی شده‌اند.

شبکه خبری تی.آر.تی خبر ترکیه اعلام کرد که چتین اوز آچیک گوز رهبر حزب راه راست ترکیه در برنامه زنده تلویزیونی شبکه «آکیت» گفته است که «طرفدار این هستیم که اردوغان با ۲۰ سال تجربه، اداره ترکیه را به دست بگیرد.»

بنا به گزارش این رسانه، تاکنون احزاب عدالت و توسعه، حرکت ملی، اتحاد بزرگ، دوباره رفاه، دموکراتیک چپ و هداپار(دعوای آزادی) در قالب ائتلاف جمهور از نامزدی اردوغان در انتخابات پیش رو اعلام حمایت کرده اند.

همچنین بر اساس آخرین آرایش سیاسی، حزب جمهوری خواه خلق، حزب نیک(خوب)، حزب سعادت، حزب دموکرات، حزب جهش و دموکراسی(دوا) و حزب آینده در قالب ائتلاف ملت موسوم به میز ششگانه از نامزدی کمال کلیچدار اوغلو رقیب اصلی و جدی اردوغان اعلام حمایت کرده اند.

حزب کُردی دموکراتیک خلق ها نیز بدون پیوستن به ائتلاف ملت و میز ششگانه از نامزدی کلیچدار اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام حمایت کرده است.

شبکه خبری تی.آر.تی خبر اعلام کرد که در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر نفر واجد شرایط رای دادن هستند که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور به سر می برند.

بنا به گزارش تارنمای خبری استار، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه از پیش بینی ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان ترکیه برای اخذ آرای این دو انتخابات حساس خبر داد.

بنا به اعلام وی، روند اخذ رای شهروندان ساکن خارج ترکیه در ۷۵ نمایندگی سیاسی خارجی و در ۱۵۶ نقطه از جهان از روز پنجشنبه ۲۷ آوریل ۲۰۲۳ (هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) در دروازه های گمرک و نمایندگی‌های خارج از کشور آغاز خواهد شد.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، برای مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1757100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =