ماجرای مردی که با لباس پلیس دزدی می‌کرد

فارس نوشت: لباس پلیس بر تن کرده و با بی‌سیم و دستبند و شوکر و سلاح از مردم زورگیری می‌کنند؛ اینها مأمورنما یا همان پلیس قلابی‌ها هستند.

در هیبت یک فرد نظامی یا انتظامی وارد می‌شوند؛ یا لباس نظامی می‌پوشند و سلاح نشان داده و باتوم و افشانه دارند یا با لباس شخصی و با ادعای پلیس بودن، با بی‌سیم و تجهیزات نظامی به سراغ افراد می روند؛ آن هم با مهندسی اجتماعی!

جامعه هدفشان اتباع خارجی، اصناف متخلف و افرادی هستند که حدس زده یا می بینند که خطایی کرده یا از پلیس و بازرسی واهمه دارند یا تنها در معبر و خیابان و پارکی در حال تردد هستند.

چنان رفتار می‌کنند که هیچ‌کس باورش نمی‌شود که اصلاً پلیس نباشند؛ حتی فرد قربانی جرأت نمی‌کند که بپرسد که تو چکاره‌ای و مدرک و حکم‌ات کجاست؛ تا به خود می‌آیند متوجه می‌شوند که کار از کار گذشته و قربانی شده‌اند ؛ آن هم از کلاهبرداری و اخاذی گرفته تا سرقت و آزار و اذیت.

پرونده اول: سرقت سریالی از مصرف کنندگان مشروبات الکلی توسط مأمور قلابی

در اردیبهشت ماه سال جاری سرقت‌های سریالی در پوشش پلیس در مناطق کوهستانی غرب تهران به وقوع پیوست و بر اساس همین تیم زبده‌ای از کارگاهان پلیس آگاهی مسؤولیت پرونده را بر عهده گرفتند.

تحقیقات پلیس نشان داد که دو سارق حرفه‌ای طعمه‌های خود را در مناطق کوهستانی کن زیر نظر گرفته و به بهانه اینکه افراد مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند از آنها سرقت می‌کردند؛ آن هم با جعل عنوان پلیس و به صورت مسلحانه با کلت کمری.

کارآگاهان پلیس آگاهی در نخستین گام با بهره‌گیری از شیوه‌های کشف نوین جرم و روش‌های علمی متوجه شدند که متهمان افراد سابقه داری بوده که به تازگی از زندان آزاد شده‌اند که با کشف این سرنخ مهم با اقدامات اطلاعاتی، مخفیگاه متهمان را در غرب تهران شناسایی کرده و با هماهنگی‌ با مرجع قضایی متهمان را در مخفیگاه خود دستگیر و از آنها یک قبضه کلت کمری و ۲ عدد بی‌سیم کشف کردند.

گفتنی است متهمان پس از انتقال به اداره یکم پلیس آگاهی پایتخت به جرم خود مبنی بر سرقت از شهروندان با سلاح کلت کمری در پوشش مأمور پلیس اعتراف کردند.

ماجرای مردی که با لباس پلیس دزدی می‌کرد

پرونده دوم: دستگیری سرهنگ دوم قلابی در هنگام سرقت و اخاذی!

در پی افزایش سرقت و اخاذی از شهروندان در محدوده دربند و شمال تهران توسط یک فرد با لباس نظامی و درجه سرهنگ دومی رسیدگی به موضوع و دستگیری سارق در دستور کار عملیات ماموران کلانتری ۱۲۲ قرار گرفت.

مأموران در تحقیقات و پی‌جویی انتظامی هویت و مخفیگاه متهم را شناسایی کرده و پس از اخذ مجوز قضائی متهم را زمانی که قصد سرقت از یکی از شهروندان را داشت، دستگیر کردند که در بررسی اولیه از متهم، مدارک هویتی جعلی و البسه نظامی کشف شد که در ادامه متهم به جرم خود و اخاذی از شهروندان با لباس نظامی اعتراف کرد.

گفتنی است مأموران پس از اخذ مجوز از مقام قضائی با مراجعه به مخفیگاه متهم یک قبضه سلاح جنگی کشف کردند.

پرونده سوم: بستن دست‌ها با دستبند و زدن گاز اشک آور به صورت؛ شیوه سرقت مأمور قلابی

در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری با وقوع سرقت‌های سریالی در نقاط مختلف جنوب شهر تهران با شگرد جعل عنوان مأمور پلیس تیمی زبده از کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی برای دستگیری متهمان وارد عمل شدند.

تحقیقات میدانی کارآگاهان نشان می‌داد که ۲ مرد میانسال در نقاط مختلف تهران جلوی زنان و مردان که اکثراً از اتباع خارجه بودند را گرفته و سپس با معرفی خود به عنوان مأمور پلیس اقدام به سرقت تلفن همراه، زیورآلات و وجوه نقد می‌کردند.

یکی از شاکیان با مراجعه به اداره پنجم پلیس آگاهی اعلام کرد که یکی از سارقان ابتدا با سد کردن راه، عنوان کرد که مأمور پلیس است و با بستن دست‌های وی با دستبند،گوشی و اموال با ارزشش را سرقت کرده و بعد از آن اقدام به زدن گاز اشک آور روی صورت وی کرد؛ در ادامه هم همدستش با یک موتور دیگر به صحنه آمده و اموال را از سارق گرفته و با هم متواری شدند.

با توجه به حساسیت موضوع، کارآگاهان با روش‌های علمی و اقدامات اطلاعاتی گسترده مخفیگاه این ۲ مرد را در جنوب تهران شناسایی کرده‌ و با هماهنگی‌ با مراجع قضایی راهی مخفیگاه متهمان شده و آنها را در یک عملیات منسجم دستگیر و همراه با ادوات جرم و اموال مسروقه به اداره پنجم پلیس آگاهی منتقل کردند.

متهمان پس از انتقال به پلیس آگاهی به جرم خود مبنی بر سرقت اموال شهروندان از جمله تلفن همراه، زیورآلات و وجوه نقد با جعل عنوان مأمور پلیس در نقاط مختلف جنوب شهر تهران اعتراف کردند.

پرونده چهارم آزار و اذیت زنان توسط سردار قلابی

اوایل شهریور ماه سال ۹۹ پرونده‌ای به پلیس آگاهی تهران ارجاع شد که در آن مردی با نقش پردازی در پوشش مأمور اقدام به آزار واذیت زن جوان کرده بود.

کارآگاهان در گام نخست زن جوان را هدف تحقیق قرار داده و مشخص شد مردی حدوداً ۵۰ ساله با ریش سفید و درشت اندام در نقش یک مأمور به سراغ زن جوان رفته و به بهانه‌های واهی و با تهدید که وی باید ۳ روز به بازداشت پلیس برود زن جوان را به یک ساختمان که ادعا می‌کرده مقر پلیس است کشانده و سپس با تهدید در راه پله‌های ساختمان خالی از سکنه نقشه شوم خود را به اجرا گذاشته است.

تحقیقات برای دستگیری متهم آغاز شد و دوربین‌های مداربسته در نزدیکی صحنه جرم مورد بازبینی قرار گرفت و تصویر مرد شیطان صفت در دوربین‌های مداربسته یکی از بیمارستان‌های پایتخت بدست آمد اما در ادامه مسیر کارآگاهان هیچ سرنخی از متهم به دست نیاوردند و تلاش برای دستگیری متهم در دستور کار قرار داشت.

با گذشت ۳ سال از این پرونده اوایل اردیبهشت ماه امسال یک زن دستفروش در تماس با پلیس ۱۱۰ عنوان کرد که یک مرد در نقش سردار یکی از ارگان‌های نظامی به سمت وی رفته و ادعا کرده می‌تواند یک وام کم بهره بگیرد.

با تماس این زن به پلیس ۱۱۰ و اعلام ماجرا به کارآگاهان پلیس آگاهی و با توجه به مشخصات ظاهری که زن جوان به پلیس گزارش کرده بود کارآگاهان احتمال دادند که این مرد همان شیطان صفت تحت تعقیب است که در ادامه زن دستفروش با مشاهده تصویر ضبط شده قبلی از مرد شیطان صفت که از دوربین‌های بیمارستان به دست آمده بود وی را همان سردار قلابی شناسایی و معرفی کرد.

در ادامه با شناسایی متهم و انجام اقدامات اطلاعاتی مخفیگاه متهم در نزدیکی یک مسافرخانه در میدان فردوسی ردزنی شد و کارآگاهان در یک عملیات پلیسی مرد شیطان صفت را دستگیر کردند.

کارآگاهان در ابتدا زن جوان را که هدف اقدام شیطانی این مرد قرار گرفته بود به پلیس آگاهی دعوت کردند که وی متهم را شناسایی و همان مرد شیطان صفت معرفی کرد.

در بررسی‌های بیشتر کارآگاهان، سوژه‌های این مرد شیطان صفت شناسایی و مشخص شد این مرد در نقش خواستگار و سردار یک ارگان نظامی به سراغ زنان رفته و با نقش پردازی اقدام به رابطه شیطانی کرده و پول و اموال با ارزش آنها را به سرقت برده و در شهرهای گیلان، مشهد و شیراز زنان را هدف نیت شوم خود قرار داده است؛ همچنین متهم از چند مرد نیز به بهانه گرفتن وام‌های سود پایین نیز پول گرفته است.

پرونده پنجم: زورگیری مأمور تقلبی از دختران تنها در خیابان و پارک‌ها

در فروردین ماه سال جاری با وقوع یک فقره سرقت از یک جوان در مرکز شهر تهران و وصول شکایت نامبرده به اداره آگاهی تهران بزرگ، موضوع رسیدگی به این پرونده در دستورکار تیمی زبده از کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی قرار گرفت.

شاکی که از اتباع کشورهای حومه ایران بود گفت: در حال فیلمبرداری از طبیعت در یکی از پارک‌های شمال شهر تهران بودم که یک فرد با هویت مأمور مجهز به شوکر، گاز اشک آور و دستبند به بهانه اینکه در این مکان عکاسی و تردد ممنوع است بی‌سیم خود را به من نشان داده و با ترساندن من کیفم را بازرسی کرده و حدود ۵ میلیون تومان ارز خارجی به همراه لوازم شخصی از من گرفته و متواری‌ شد.

بنابر حساسیت موضوع کارآگاهان در گام نخست با بکارگیری از روش‌های اطلاعاتی و میدانی دریافتند که سارق متواری از متهمان سابقه دار است و از سال ۸۳ تاکنون ۱۵ سال حبس و ۱۶ سابقه دستگیری توسط پلیس در پرونده دارد.

در ادامه در تاریخ ۲۲ خرداد، متهم که در حال گذر در یکی از خیابان‌های مرکز شهر تهران بود مورد ظن یک مأمور پلیس قرار گرفت و پس از درگیری متهم با مأمور با تیز هوشی و قدرت پلیس، وی دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل شد.

متهم که در آبان ماه سال گذشته به دادگاه احضار شده، اما خودش را معرفی نکرده بود به تمامی اعمال مجرمانه خود اعتراف کرد و گفت: اکثراً جلوی دخترهایی که در ماشین بودند یا اینکه تنها در حال قدم زدن بودند را گرفته و از آنها پول دریافت کرده و سپس متواری می‌شد.

گفتنی است از متهم یک عدد گاز اشک آور، یک عدد بی‌سیم، یک عدد شوکر و یک عدد دستبند کشف و ضبط شد.

ماجرای مردی که با لباس پلیس دزدی می‌کرد

* مأمور قلابی‌ها را به پلیس ۱۱۰ معرفی کنید

پلیس قلابی، مأمور تقلبی، مأمورنما و انواع و اقسام این عبارات در خصوص مجرمانی بکار برده می‌شود که در پوشش افراد نظامی و انتظامی و با داشتن البسه یا تجهیزات یا مدارک هویتی جعلی پلیسی به سراغ افراد رفته و از آنها زورگیری، سرقت، کلاهبرداری و اخاذی می‌کنند.

اگرچه بارها پلیس از شهروندان درخواست کرده که در مواجهه با افرادی که خود را مأمور معرفی می‌کنند قبل از هر اقدامی از آنها کارت شناسایی، حکم و مدارک بخواهند و به سادگی گول نخورند اما با توجه به شیوه و شگرد مأمور قلابی‌ها که حتی تعدادی از آنها مدارک هویتی جعلی هم به همراه دارند شاید یکی از راه‌های اطمینان از صحت و سقم ادعای چنین افرادی، تماس فوری با پلیس ۱۱۰ و اعلام موضوع باشد.

بیشتر بخوانید:

این مرد شیطان صفت یک کلاهبردار حرفه‌ای است/ عکس

این ۷ نفر سارق پلیس نما هستند/ عکس

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1786250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =