برای اولین‌بار در جهان، یک پهپاد در رزمایش ناتو اژدر ضدزیردریایی پرتاب کرد/ عکس

دیجیاتو نوشت: یک پهپاد سنگین‌وزن برای نخستین‌بار در آزمایش نیروهای ناتو توانست اژدری را که برای حمله به زیردریایی‌ها استفاده می‌شود، پرتاب کند.

در آزمایش جدیدی که ناتو در آب‌های نزدیک سواحل پرتغال انجام داده است، پهپادهای دریایی به دستاورد جدیدی رسیده‌اند. در این آزمایش پهپاد T-۶۰۰ شرکت BAE Systems و Malloy Aeronautics موفق شد برای اولین‌بار در جهان یک اژدر ضدزیردریایی را پرتاب کند.

پهپاد T-۶۰۰ در نگاه اول شاید شبیه به کوادکوپترهای فیلم‌برداری به‌نظر برسد، اما اندازه بزرگ‌تری دارد و می‌تواند بارهای سنگینی حمل کند. ناتو در این آزمایش‌ها که به‌عنوان بخشی از رزمایش REPMUS ۲۰۲۳ انجام شد، یک اژدر آزمایشی Sting Ray را از این پهپاد رها کرد.

پهپادها می‌توانند به جنگ‌افزار دریایی تبدیل شوند

این نخستین‌باری بود که چنین سلاحی توسط یک پهپاد در دریا رها شد. هدف از این آزمایش نه فقط نشان‌دادن توانمندی‌های T۶۰۰ در مقابله با زیردریایی‌ها، بلکه نمایش قابلیت‌های آن درزمینه لجستیک خودکار، تأمین مجدد تدارکات، ارزیابی صدمات و امور دیگر بود. استفاده از این پهپاد اجازه می‌دهد تا کمترین آلودگی به محیط‌زیست وارد شود و نیازی به خلبان وجود نداشته باشد و جان خلبان‌ها به خطر نیفتد.

برای اولین‌بار در جهان، یک پهپاد در رزمایش ناتو اژدر ضدزیردریایی پرتاب کرد/ عکس

طبق اعلام BAE Systems، پهپاد T-۶۰۰ قرار است زیربنایی برای پهپاد تماماً برقی T-۶۵۰ باشد که با قابلیت‌هایی برای پیکربندی سریع ساخته خواهد شد و علاوه بر امور نظامی، درزمینه امور تجاری و بشردوستانه هم به‌کار می‌آید.

«نیل اپلتون»، مدیر بخش محصولات برقی پایدار در BAE Systems Air می‌گوید: «تنها پس از دو سال از زمان آغاز همکاری ما با Malloy، یک UAS با قابلیت حمل محموله‌های سنگین را توسعه دادیم و با همکاری نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا و نیروی دریایی پرتغال، در جدیدترین رزمایش REPMUS ناتو شرکت کردیم. این رزمایش توانمندی‌های نمونه آزمایشی فناوری T-۶۰۰ در حمل یک اژدر Sting Ray را در برابر قدرت‌های دریایی اول جهان نشان داد.»

گفتنی است که UAS به «سیستم هوایی بی‌سرنشین» گفته می‌شود که معادل دیگری برای پرنده هدایت‌پذیر از راه دور یا همان پهپاد است.

بیشتر بخوانید:

در درون جت شخصی ۶۱ میلیون دلاری مایکل جردن چه خبر است؟/ عکس

جنگنده نسل ششم ژاپنی ۱۲۳.۵ میلیون دلار بودجه می‌گیرد!/ عکس

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1819324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =