ژاپن با این ربات پیشرفته به ماه می‌رود

ایسنا نوشت: شرکت فضایی آی‌اسپیس ژاپن از کاوشگر کوچک خود برای دومین ماموریت در ماه رونمایی کرده است. این ماه‌نورد کوچک مجهز به یک دوربین HD و یک بیل خواهد بود.

شرکت فضایی خصوصی ژاپنی آی‌اسپیس(ispace) از یک ماه‌نورد کوچک رونمایی کرده است که در ماموریت بعدی فرود روی ماه در سال آینده حضور خواهد داشت.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این میکروماه‌نورد در زمستان سال ۲۰۲۴ درون محفظه بار بالای کاوشگر ماموریت دوم(Mission ۲) قرار خواهد گرفت و به فضا پرتاب خواهد شد.

این ماه‌نورد ۱۰.۲۴ اینچ(۲۶ سانتی‌متر) ارتفاع، ۱۲.۴ اینچ(۳۱.۵ سانتی‌متر) عرض و ۲۱.۲۶ اینچ(۵۴ سانتی متر) طول دارد و وزن آن حدود ۱۱ پوند(پنج کیلوگرم) خواهد بود. همچنین دارای یک دوربین HD است که در جلوی آن نصب شده و از آن برای گرفتن تصاویری از خاک ماه که با بیل برداشته می‌شوند استفاده می‌شود.

تاکشی هاکامادا(Takeshi Hakamada)، بنیانگذار و مدیرعامل آی‌اسپیس می‌گوید: ماموریت مستمر برای ارائه خدمات حمل و نقل و داده در ماه ضروری است، بنابراین با خوشحالی اعلام می‌کنم که ما در فرودگر ماموریت دوم و طراحی نهایی میکروماه‌نورد پیشرفت داشته‌ایم.

این شرکت اولین ماموریت خود به ماه را با فرودگر هاکوتو-آر(Hakuto-R) در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ انجام داد. هاکوتو-آر در ماه آوریل سال جاری تلاش کرد روی ماه فرود بیاید، اما رایانه فضاپیما ارتفاع آن را اشتباه ارزیابی کرد و منجر به برخورد آن به سطح ماه شد.

ماموریت دوم نیز بر اساس ماموریت فرودگر هاکوتو-آر انجام می‌شود که در هنگام بلند شدن حدود ۲۲۰۰ پوند(۱۰۰۰ کیلوگرم) وزن داشت. نمایندگان آی‌اسپیس گفتند که این ماموریت جدید با کمک درس‌های آموخته شده از ماموریت اول بهبود یافته است.

این شرکت نام «Resilience» به معنای سرسختی را برای فرودگر خود انتخاب کرده است که با شعار این شرکت یعنی «هرگز از تلاش قمری دست نکشید»، همخوانی دارد. فرودگر ماموریت دوم، پنج محموله را به سطح ماه حمل خواهد کرد.

آی‌اسپیس همچنین در حال کار بر روی ماموریت سوم است که برای پرتاب در سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است. این ماموریت از یک فرودگر جدید و بزرگتر به نام Apex ۱.۰ استفاده می‌کند که ظرفیت بار پیش‌بینی شده برای آن ۱۱۰۰ پوند(۵۰۰ کیلوگرم) است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1839862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =