انقلابی در صنعت پوشاک؛ این پارچه تغییر رنگ می‌دهد!/ عکس

زومیت نوشت: آزمایشگاه هوش مصنوعی هنگ‌کنگ با پارچه‌های تغییررنگ‌دهنده، می‌خواهد ضایعات لباس‌ها را کاهش دهد.

یک تیم تحقیقاتی، نخ‌های ویژه‌ای را با استفاده از دوربین کوچکِ مجهزبه هوش مصنوعی ساخته است که تغییر رنگ می‌دهند. حرکت ساده‌ای از بدن، تنها چیزی است که برای تغییر رنگ لباس‌های دوخته‌شده با این نخ‌ها نیاز دارید.

نمایی از تابلوهای ساخته شده مجهز به سیستم هوشمند نساجی که توسط AiDLab (آزمایشگاه هوش مصنوعی در طراحی) در مرکز بهداشتی توانبخشی ناحیه ونگ تای سین در هنگ کنگ توسعه یافته است.

آثار هنری ساخته شده با منسوجات هوش مصنوعی

به گزارش رویترز، آزمایشگاه هوش مصنوعی AiDLab مستقر در هنگ‌کنگ می‌گوید: «این فناوری می‌تواند با دادن گزینه‌های رنگ بیشتر برای یک لباس، به مردم کمک کند تا ضایعات را کم کنند.»

پارچه‌ای که با الیاف نوری پلیمری (POFs) و نخ‌ منسوجات بافته شده، می‌تواند در طیفی از رنگ‌های مختلف روشن شود. وقتی انگشت شست خود را جلوی پارچه می‌گیرید، رنگ آن به آبی تیره تغییر می‌کند. وقتی با انگشت‌های خود شکل قلب می‌سازید پارچه صورتی می‌شود و با علامت OK به رنگ سبز درمی‌آید.

پارچه هوشمند که با حرکت دست تغییر رنگ می‌دهد

همچنین می‌توان رنگ‌ها را از طریق اپلیکیشن روی گوشی شخصی‌سازی کرد و الگوریتم‌های هوش مصنوعی به دوربین کمک می‌کنند تا حرکات تک‌تک کاربران را تشخیص دهد.

انتخاب رنگ‌ پارچه هوش مصنوعی از طریق اپلیکیشن

پروفسور جنا تان که در دانشکده‌ی مد و منسوجات دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ کار می‌کند و سرپرستی تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد که ‌پارچه‌ها از پلی‌متیل‌متاکریلات ساخته شده‌اند که قابل بازیافت است. ساختار منسوجات، جداسازی آسان POF‌ها از نخ‌ها را برای بازیافت امکان‌پذیر می‌کند.

پارچه‌ی ساخته‌شده با هوش مصنوعی نرم است. پروفسور تان گفت: «حس لمس آن با دست درست مانند هر پارچه‌ی بافته‌شده‌ی معمولی است.»

AiDLab امیدوار است که این فناوری روزی تجاری شود. این پارچه در حال حاضر در مراکز خرید و سایر مکان‌ها در هنگ‌کنگ به نمایش گذاشته شده است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1845467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =