مطالعات مربوط به ماهی‌ها در «سدهای کشاورزی» کرمانشاه انجام می‌شود

رئیس اداره تولید و پرورش آبزیان شیلات استان کرمانشاه از انجام مطالعات مربوط به ماهی‌ها در «سدهای کشاورزی» کرمانشاه خبر داد.

ساسان شاه‌محمودی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، در خصوص برنامه ذخیره سازی بچه ماهی‌ها اظهار کرد: در سدهایی که به عنوان سد کشاورزی فعالیت می‌کنند می‌توانیم فعالیت مربوط به ماهی‌ها را انجام دهیم.

وی افزود: سدهای کشاورزی با انجام مطالعات امکان‌سنجی می‌شوند، یعنی مساحت، عمق، دما، بن و فولور، آب و خاک هم مطالعه می‌کنیم.

رئیس اداره تولید و پرورش آبزیان شیلات استان کرمانشاه تصریح کرد: آب در طی یک دوره یک ساله یا ۱۸ ماهه مطالعه می‌شود که شرکت‌های مطالعاتی به آن مطالعات امکان سنجی می‌گویند.

شاه‌محمودی ادامه داد: توان بیولوژیکی برای تنظیم غذای طبیعی خود سد استفاده می‌شود، آب سد در اثر تابش نور خورشید و ورود کودهای عادی و معدنی به داخل سد باعث سبز شدن آب سدها می‌شود.

وی افزود: سبز شدن آب سد نشانه غنی بودن آن از نظر شرایط فیزیکی و شیمیایی است؛ برای پیشگیری از ایجاد مشکل سبزینگی‌ها در داخل سدهای کشاورزی تعدادی ماهی رهاسازی شده و ماهی‌ها کنترل بیولوژیکی را انجام داده و جلبک‌ها را مصرف می‌کنند.

شاه‌محمودی ادامه داد: زمانی که ماهی‌ها جلبک‌ها را می‌خورند جلبک‌ها تبدیل به گوشت شده و در نهایت کم می‌شوند و شرایط آب به شرایطی مطلوب می‌رسد.

رئیس اداره تولید و پرورش آبزیان شیلات استان کرمانشاه گفت: پایین دست آن ماهی هم وجود دارد، آب به سد پایین می‌رود و برای کشاورزی استفاده می‌شود، همچنین برای عملیات آبزی پروری نباید از این سدها استفاده شود.

وی ادامه داد: ماهی‌ها برای پالایش و ضدعفونی کردن آب‌ها هستند، وجود برخی سلول‌ها باعث می‌شود که ماهی ماده‌ای ترشح‌ کند تا محدوده خود را ضدعفونی کند.

شاه‌محمودی گفت: اگر دمای آب مناسب باشد در یک دوره پنج ماهه ماهی‌ها قابلیت این را دارند که در بازار به فروش برسند.

وی ادامه داد: رهاسازی ماهی‌ها بستگی به بیولوژی سد دارد، مجوز باید از محیط‌زیست و آب منطقه‌ای گرفته شود و زمانی که پروانه اخذ شود سدها را می‌توان ماهی‌دار کرد.

رئیس اداره تولید و پرورش آبزیان شیلات استان کرمانشاه اذعان کرد: کمیته‌ای به نام کمیته آبزی پروری وجود دارد که متشکل از محیط‌زیست، شیلات، آب منطقه‌ای و دامپزشکی است که مطالعات را بررسی‌ کرده و بر اساس آنها مجوز صادر می‌کنند.

شاه محمودی گفت: مجوز به بخش‌های خصوصی داده می‌شود و در بخش های خصوصی هم آب منطقه‌ای فراخوان مزایده می‌دهد، افراد متقاضی برای اجاره سدها در سامانه‌ثبت نام کرده و کارشناسان رسمی دادگستری قیمت اجاره سد را مشخص می‌کنند.

رئیس اداره تولید و پرورش آبزیان شیلات استان کرمانشاه ادامه داد: سدها به مدت سه تا پنچ سال به یک تعاونی یا یک بهره بردار واگذار شده و بهره بردار می‌تواند از امکانات سد استفاده کند.

شاه‌محمودی ادامه داد: هر هکتار ۴۰۰ نهایت ۵۰۰ بچه ماهی ظرفیت دارد و اگر سد خیلی بزرگ باشد در هر هکتار ۶۰۰ تا ۷۰۰ بچه ماهی ریخته می‌شود، همچنین در یک استخر سه هزار بچه ماهی می‌توان ریخت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1846421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =