۰ نفر
۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۷

به نظر می‌رسد نوع غذایی که انسان‌ها مصرف می‌کنند،‌ روی شکل آرواره‌ها و حتی چهره آن‌ها تاثیر می‌گذارد. مصرف غذاهای نرم باعث شده که به مرور،‌ آرواره‌ها کوچک‌تر و جا برای دندان‌ها تنگ‌تر شود.

بهنوش خرم‌روز: اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با ترتیب دندان‌ها در دهان دچار مشکل شده و مجبور شده‌اید با مراجعه به دندانپزشک،‌ دندان بکشید تا دندان‌ها در دهانتان جا شوند یا از پلاک و سایر امکانات برای برگرداندن نظم دندان‌ها استفاده کنید، احتمالا به این فکر کرده‌اید که چرا باید این‌طور باشد؟!
به گزارش نیوساینتیست، محققی به نام نورین فون کرامون- تاوبادل از دانشگاه کنت انگلستان، ‌در مطالعه اخیر خود، شکل آرواره پایینی انسانی 295 نمونه موجود در موزه را بررسی کرده است. وی به این نتیجه رسیده که آرواره پایینی انسان‌هایی که از جوامع گیاهخوار برآمده‌اند، به طور میانگین در مقایسه با آرواره انسان‌هایی که اجدادشان شکارچی و گوشتخوار بوده‌اند، کوچک‌تر است. این در حالی است که در هر دو نوع،‌ تعداد دندان‌ها در مجموع با هم برابر است.
حتی وقتی که وی تاثیر آب‌وهوا،‌ منطقه جغرافیایی و تنوع تصادفی ژنتیک را هم در مطالعه خود در نظر گرفت، باز هم این تفاوت‌ها دیده می‌شد. تاوبادل می‌گوید:‌ «امروزه دهان‌های ما برای تعداد دندان‌هایی که داریم خیلی کوچک است.»
محتمل‌ترین توضیحی که می‌توان برای وجود چنین تفاوتی ارائه داد،‌ این است که رژیم‌های غذایی گیاهی که مقادیر زیادی غلات را در بر می‌گرفته،‌ در مقایسه با رژیم غذایی شکارچیان که گیاه‌های وحشی و غذا‌های پر از گوشت را در بر می‌گرفته،‌ خیلی نرم‌تر و در نتیجه جویدن آن آسان‌تر بود. آزمایش‌های انجام‌شده روی حیوانات هم نشان داده‌اند در حیواناتی که با غذاهای نرم‌تر تغذیه می‌شوند،‌ رشد آرواره پایینی خیلی کندتر می‌شود. اگر بتوان همین نتیجه را به انسان هم تعمیم داد،‌ متوجه می‌شویم که چرا امروزه جامعه دندانپزشکان این‌قدر گسترده شده و همه به دندانپزشک نیاز پیدا کرده‌اند!
البته برای اثبات این ارتباط، ‌هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است. تیموتی ویور، زیست- انسان‌شناس دانشگاه کالیفرنیا در این‌باره می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است نحوه غذا خوردن و رژیم غذایی روی شکل چهره آدم‌ها اثر بگذارد. البته هنوز تا اثبات این که واقعا چنین اتفاقی می‌افتد،‌ فاصله داریم».

 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    9 0
    پس اینکه میگن مثلااز بس خیار خوردیم شکل خیار شدیم میتونه صحت داشته باشه؟
  • دانشجو IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    7 0
    بخاطرهمینه که آقای ... راهرو و رستوران .... را از سایر کارکنان ..... جداکرده..دیگه....!
  • بدون نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    29 2
    هرچه بخوریداشکال نداره. فقطمال مردم نخوریدکه دردنیا واخرت سیاه چهره می شوید.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    9 0
    هر کس سه میلیارد بخوره از ریختش پیداست دیگه!!!!!!!!!!!!!